شناسهٔ خبر: 54142255 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

درمان آکنه با امگا ۳

نیروانا محمدحسینی منبع: consumer.healthday  

میلیون ها نفر در گوشه و کنار جهان با آکنه دست و پنجه نرم می کنند. این لکه های پوستی و جوش ها و زائده های ناشی از آن  می توانند دردناک بوده و باعث زشت شدن صورت و کاهش اعتماد به نفس شوند.

صاحب‌خبر -

میلیون ها نفر در گوشه و کنار جهان با آکنه دست و پنجه نرم می کنند. این لکه های پوستی و جوش ها و زائده های ناشی از آن  می توانند دردناک بوده و باعث زشت شدن صورت و کاهش اعتماد به نفس شوند.

به گزارش سیناپرس، محققان ممکن است سلاح جدیدی برای مبارزه با آکنه پیدا کرده باشند، سلاحی بدون عوارض جانبی شدید. نتایج یک مطالعه در آلمان اسیدهای چرب امگا ۳   موجود در روغن ماهی، ماهی آزاد غیر پرورشی، آجیل و دانه ‌های گیاهی را به عنوان یک ماده مغذی مفید برای کاهش آکنه معرفی کرده است.

این مطالعه نشان داد که از میان ۱۰۰ شرکت کننده مبتلا به آکنه، حدود ۹۴ درصد سطوح پایین این اسید چرب را در خون خود داشتند. همچنین بسیاری از آنها دارای سطوح بالاتری از هورمونی بودند که تولید آکنه را تحریک می کند.

دکتر ساندرا جانسون، متخصص پوست در فورت اسمیت، آرک، گفت: به عنوان فردی که متخصص درمان آکنه بوده و کسی که آزمایش های بالینی متعددی انجام می دهد، این یک مطالعه بسیار جالب است. ما درمان های عالی برای آکنه داریم، اما بیشتر این روش ها هزینه های مالی و همچنین عوارض جانبی بالقوه دارد. تغییر رژیم غذایی برای درمان آکنه طبیعی تر، کم خطرتر و کم هزینه تر خواهد بود.

اسیدهای چرب امگا ۳ معمولا در ماهی های غیر پرورشی، جلبک ها و سایر غذاهای گیاهی از جمله حبوبات، آجیل و دانه ها یافت می شود. محققان می گویند این اسیدهای چرب با تحریک بدن برای تولید پروستاگلاندین های ضد التهابی E1 و E3 و لکوترین B5 و کاهش سطح IGF-1  فاکتور رشد شبه انسولین، التهاب را کاهش می دهند. در این میان IGF-1 به عنوان محرک اصلی آکنه شناخته شده است.

به گزارش سیناپرس، دکتر آن گورتلر، نویسنده اصلی مطالعه فوق و متخصص بخش پوست و آلرژی در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان در مونیخ، آلمان در این رابطه گفت که پزشکان باید اطلاعاتی در مورد انتخاب های غذایی به عنوان بخشی از یک رویکرد درمانی مدرن برای آکنه به بیماران ارائه دهند. 

هنگامی که تیم او نمونه‌های خون شرکت ‌کنندگان را تجزیه و تحلیل کرد، متوجه شد که اکثر آنها دارای سطوح اسیدهای چرب امگا ۳ کمتر از مقادیر توصیه شده به میزان ۸ تا ۱۱ درصد بودند.

این تیم دریافتند با نگاهی به رژیم ‌های غذایی افراد فوق، دریافتند کسانی که به طور منظم نخود و عدس می‌ خورند، در حالی که از روغن آفتابگردان پرهیز می ‌کنند، سطوح بالاتری از امگا ۳ دارند. در تحقیقات گذشته نقش روغن آفتابگردان برای تشدید آکنه مشخص شده است.
بیماران مورد مطالعه که سطوح پایین ‌تری از اسید های چرب امگا 3 داشتند، شاهد سطوح بالاتری از IGF-1 نیز بودند.

در این میان غذاهایی مانند دونات که دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند، آجیل ها، گوشت های تحت تاثیر هورمون ها و غذاهای حاوی ید بالا می توانند آکنه را بدتر کنند. لبنیات و شکر نیز از دیگر مقصران رژیم غذایی هستند که عامل افزایش آکنه شناخته شده اند.

به گزارش سیناپرس، دکتر دبرا جلیمن، متخصص پوست در شهر نیویورک، گفت که او همیشه در مورد رژیم غذایی با بیمارانش صحبت می کند، علاوه بر آن محصولاتی را که آنها برای پوست خود استفاده می کنند، بررسی می کند.  به اعتقاد این متخصص نیز، امگا ۳ از بسیاری جهات عنصر بسیار مهمی در رژیم غذایی ما محسوب می شود.

یافته های این مطالعه در نشست هفته گذشته آکادمی اروپایی پوست و منتشر شد. البته باید توجه داشت که تحقیقات ارائه شده در جلسات پزشکی باید مقدماتی در نظر گرفته شود تا زمانی که در یک مجله معتبر منتشر شود.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: consumer.healthday
 

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما