شناسهٔ خبر: 54141590 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

واکاوی پیروزی سپاهان مقابل شهرخودرو؛ برتری تمام و کمال شاگردان نویدکیا در نقش‌جهان

گروه استان‌ها- سپاهان شب گذشته تنوع تاکتیکی دلچسبی داشت و با تکیه بر ۳ فاکتور برتری ذهنی، آنالیز و شناخت دقیق از تیم مقابل، انسجام تاکتیکی و نظم تیمی شهرخودرو را با ۳ گل شکست داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، هفته بیست و هشتم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال جام خلیج فارس روز گذشته با برگزاری 7 دیدار خاتمه یافت که در یکی از این رقابت‌ها سپاهان اصفهان مقابل شهرخودرو مشهد با نتیجه 3 بر صفر پیروز شد.

لیگ برتر به 3 هفته پایانی خود رسیده و سپاهان در یکی از حساس‌ترین بازی‌های هفته بیست و هشتم با ارائه یک نمایش تهاجمی مقابل شهرخودرو به برتری رسید تا به دست آوردن 3 امتیازحیاتی ، موقتا به رده دوم جدول برسد و منتظر رای کمیته انضباطی درباره نتیجه دیدار پرسپولیس_تراکتور باقی بماند.

سپاهانی‌ها در شرایطی به مصاف شهرخودرو رفتند که می‌‌دانستند نتیجه این دیدار روی روند این تیم برای کسب عنوان نایب قهرمانی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ شاگردان نویدکیا هفته گذشته پرسپولیس را با نتیجه 2 بر صفر شکست داده و خود را به فاصله 2 امتیازی سرخپوشان رسانده بودند و می‌دانستند که در صورت پیروزی مقابل شهرخودرو و با در نظر گرفتن نتیجه بازی پرسپولیس مقابل تراکتور شانس رسیدن به رده دوم جدول را دارند. زردپوشان اصفهانی با پیروزی مقابل شهرخودرو 56 امتیازی شده و با توجه به نیمه‌تمام ماندن بازی پرسپولیس و تراکتور موقتا به رده دوم جدول رسیدند و باید منتظر رای کمیته انضباطی باشند.

در آن سو شهرخودرو در آستانه سقوط است و برای فرار از منطقه خطر به 3 امتیاز بازی با سپاهان نیاز مبرمی داشت؛ شاگردان سیدعباسی با 16 امتیاز در قعر جدول قرار دارند و با توجه به نتایج سایر بازی‌ها شانس این را داشتند که پیروزی مقابل سپاهان شرایط تیم‌شان را بهبود بخشیده و با یک پله صعود به رده پانزدهم جدول برسند؛ اتفاقی که در عمل رخ نداد و شهرخودرو یک گام دیگر به سقوط نزدیک شد.

هفته گذشته تکلیف قهرمانی لیگ بیست و یکم مشخص شد و استقلال بعد از 9 سال به عنوان قهرمانی این دوره از رقابت‌ها رسید، با این حال جدال نایب قهرمانی بین سپاهان و پرسپولیس و تلاش تیم‌های قعر جدول برای بقا هنوز ادامه دارد و باعث شده تا تنور مسابقات لیگ در هفته‌های پایانی همچنان داغ بماند.

سپاهان شب گذشته مقابل شهرخودرو بازی هجومی و روانی به نمایش گذاشت و پیروزی دلچسبی را به دست آورد؛ سپاهان در چند هفته اخیر دوران افت را پشت سر گذاشته و تبدیل به همان تیم منسجم و با کیفیت نیم‌فصل نخست شده است. زردپوشان اصفهانی از نظر ذهنی و روحی به سطح آمادگی مطلوبی رسیده‌اند و با تکیه بر برتری ذهنی خود فوتبالی منسجم و با برنامه را ارائه می‌دهند. تیم نویدکیا شب گذشته تنوع تاکتیکی دلچسبی داشت و با تکیه بر 3 فاکتور برتری ذهنی، آنالیز و شناخت دقیق از تیم مقابل، انسجام تاکتیکی و نظم تیمی شهرخودرو را با 3 گل شکست داد.

نویدکیا شب گذشته تیمش را با یک تغییر نسبت به هفته گذشته و با همان آرایش همیشگی 1_3_2_4 به میدان فرستاد. نویدکیا شب گذشته ترجیح داد تا جلال علی‌محمدی را از ترکیب خارج و به جای او از مسعود ریگی در کنار کریمی استفاده کند. سپاهانی‌ها با توجه به شناختی که از نقاط ضعف شهرخودرو داشتند، تلاش داشتند تا مالکیت توپ و فضاهای بازی را در اختیار بگیرند و با پرس سنگین شاگردان سیدعباسی و قطع توپ‌های مداوم، فرصت بازی‌سازی را از هافبک‌های شهرخودرو گرفته و با طراحی موج حملات پی‌درپی از سرعت بالای بازیکنان کناری و قدرت حمل توپ بازیکنانی مانند نورافکن، رفیعی، اسماعیلی‌فر و حسینی بهره برده و به گل برسد. شاگردان نویدکیا در طول بازی تلاش می‌کردند تا با پاس‌های کوتاه و پرشمار خط دفاعی شهرخودرو را وادار به اشتباه کرده و با ارسال‌های کوتاه و پاس به عمق و شوت‌های از راه دور از خلأهای موجود در عمق دفاع شهرخودرو استفاده کرده و خلق موقعیت کنند.

سپاهان شب گذشته، همان تیم همیشگی بود؛ تیمی دونده با انسجام و تنوع تاکتیکی بالا، با خط حمله‌ای زهردار و خطرناک و خط دفاعی منسجم و کم اشتباه. شیوه بازی تیم شهرخودرو به سپاهانی‌ها اجازه داده بود تا بازی مالکانه‌ای را به نمایش گذاشته و فشار زیادی را به خط دفاعی تیم سیدعباسی وارد کنند. از طرف دیگر هماهنگی و هم‌خوانی کامل بازیکنان سپاهان با تفکرات نویدکیا در کنار تسلط و تبحر بازیکنان این تیم در ارسال‌های طولی و عمقی باعث شد که زردپوشان بتوانند به راحتی از خلأهای موجود در خط دفاع شهرخودرو بهره ببرند و موقعیت‌های فراوانی را خلق کنند

زردپوشان اصفهانی در فاز هجومی با استفاده از قدرت حمل توپ و فرارهای انفجاری هافبک‌های کناری‌ سپاهان، خط میانی و دفاع تیم شهرخودرو را دور زده و فرصت‌های زیادی ایجاد کردند. سپاهانی‌ها شب گذشته در فاز هجومی عملکرد بهتری نسبت به هفته‌های گذشته داشتند و حملات زیادی را طراحی کردند. کیفیت بالاتر مهره‌های سپاهان به نویدکیا اجازه داده بود تا به راحتی برنامه‌های مدنظرش را در زمین پیاده کند و تنوع تاکتیکی زیادی در بازی سپاهان به چشم می‌خورد.

نگاهی آمار بازی به خوبی نشان می‌دهد که تیم نویدکیا شب گذشته در تمام پارامترهای فوتبالی برتری تمام کمالی نسبت به شهرخودرو داشت و آمار جالب توجهی از خود به جای گذاشته است. بررسی آمار و ارقام بازی گویای این واقعیت است که سپاهان در مولفه‌هایی مانند مالکیت توپ، تعداد و دقت پاس، تعداد شوت و شوت‌های درون چارچوب عملکرد بهتری داشته و بازی یک‌طرفه‌ای به نمایش گذاشته است. زردپوشان اصفهانی شب گذشته 15 بار به سمت دروازه شهرخودرو شوت زدند که از این تعداد 5 شوت آنها درون چارچوب بوده و 3 گل به ثمر رسیده است، در حالی که بازیکنان شهرخودرو 8 بار به سمت دروازه سپاهان شوت زده‌اند و فقط دو شوت آنها درون چارچوب بوده و گلی به دست نیاوردند.

نکته قابل توجه درخصوص بازی شب گذشته، تاثیر شیوه بازی شهرخودرو بر بهبود عملکرد سپاهانی‌ها است؛ سپاهان در طول فصول گذشته ثابت کرده که هرگاه مقابل تیم‌های هجومی قرار می‌گیرد، راحت‌تر بازی می‌کند و در اجرای برنامه‌هایش موفق‌تر است. شهرخودرو شب گذشته چاره‌ای جز برد نداشت و همین باعث شد که از لاک دفاعی خارج شود و به دنبال بازی هجومی باشد. شیوه بازی شاگردان سیدعباسی باعث شد تا سپاهان بتواند برنامه‌های تاکتیکی مدنظرش را در زمین پیاده کند و به اهدافش برسد.

سپاهان تیمی است که سرعت انتقال توپ بالایی داشته و از طرف دیگر ضرب‌آهنگ بالای تغییر شکل تاکتیکی این تیم از دفاع به حمله و برعکس به ویژه در مورد نخست، درخور توجه است. زردپوشان اصفهانی می‌توانند با سرعت بالایی از فاز تدافعی به حالت حمله درآمده و با تعداد نفرات بالا به دروازه حریفان حمله کنند و همین سرعت و تعداد نفرات بالا، آن‌ها را در حملات بسیار خطرناک می‌کند. زردپوشان اصفهانی مقابل شهرخودرو بارها از این شیوه استفاده کرده و موقعیت‌های فراوانی را به دست آوردند که اگر با فرصت‌طلبی بیشتری همراه می‌بود، قطعاً نتیجه پرگل‌تری رقم می‌خورد.

نکته قابل توجه دیگر در این بازی، حضور هم‌زمان ریگی و کریمی در میانه میدان بود که خلاقیت خط میانی سپاهان را افزایش داده و باعث شد تا حرکات ترکیبی زیادی در حملات سپاهانی‌ها دیده شود.

به طور کلی می‌توان گفت که بازیکنان سپاهان در این دیدار چندان خوبی داشتند؛ آرامش ذهنی بازیکنان به ویژه در فار هجومی بعث بالا رفتن نرخ بهره‌وری مهاجمان شده بود و ضریب اشتباهات بازیکنان کاهش چشم‌گیری داشت.

در آن سو شهرخودرو تلاش زیادی کرد که بازی خوبی به نمایش بگذارد اما موفق نشد؛ واقعیت آن است که ظرفیت فنی تیم سیدعباسی پایین است و از طرف دیگر استرس و فشار روحی ناشی ترس از سقوط باعث شده که بازیکنان این تیم تمرکز ذهنی لازم را نداشته باشند. شهرخودرو شب گذشته انسجام تیمی لازم را نداشت و بازیکنان این تیم اشتباهات مرگبار زیادی را مرتکب شدند. شاگردان سیدعباسی در فاز هجومی عملکرد خوبی نداشتند و نتوانستند موقعیت خاصی ایجاد کنند. شهرخودرویی‌ها در فاز دفاعی ضعیف ظاهر شدند و شاید اگر مهاجمان سپاهان دقت بیشتری به خرج می‌دادند، شکست سنگین‌تری را متحمل می‌شدند.

نویدکیا: با وجود تعریف‌ها باید بگویم نتایج‌مان ایده‌آل نبود

محرم نویدکیا در نشست خبری بعد از دیدار سپاهان و شهر خودرو که به پیروزی 3 بر صفر طلایی‌پوشان انجامید، اظهار داشت: به خانواده هواداری که چند روز پیش از دنیا رفت و خانواده‌اش تصمیم گرفتند اعضای بدن آن مرحوم را اهدا کنند، تسلیت می‌گویم و از آنها به خاطر این کار بزرگ تشکر می‌کنم. امیدوارم خدا به این خانواده صبر بدهد..

« اگر اواخر نیمه اول به گل نمی‌رسیدیم، بازی برای ما سخت‌تر می‌شد.»، سرمربی سپاهان ضمن بیان این جمله گفت: تلاش کردیم خیلی راحت بازی کنیم و احساساتی بازی کردن در چنین دیدارهایی ممکن است باعث شود کل مسابقه را از دست بدهیم. باید بپذیریم شهر خودرو در دفاع فوق‌العاده پُرتعداد بود و فضاهای کمی به ما می‌داد. می‌خواستیم چرخش توپ روی زمین زیاد باشد تا با ایجاد فضاها موقعیت ایجاد کنیم.

نویدکیا در مورد دقایق پایانی بازی بیان کرد: زمانی که شهر خودرو می‌دید شرایط سخت‌تر می‌شود، جلوتر بازی کرد و فضاهای خوبی به ما داد. پس از اینکه نتیجه 3 بر صفر شد، با تعویض‌ها به دنبال کنترل بازی بودیم. سپس به بازیکنان تیم‌های پایه شانس دادیم تا خودشان را در دیداری رسمی محک بزنند. میزان دقایق بازی آنها کم بود، اما همین دیدارها به بازیکنان کمک می‌کند. بازی شرایط پیچیده‌ای نداشت و از دقیقه 60 تلاش کردیم انرژی خود را حفظ کنیم.

وی در خصوص مصدومان سپاهان خاطرنشان کرد: شاید محمدرضا حسینی ادامه فصل را از دست بدهد و پزشکان قرار است کتف او را ببینند. فرشاد احمدزاده آسیب کمتری دارد، اما یکی دو روز باید بگذرد تا پزشکان نظری قطعی بدهند. ظاهر امر نشان می‌دهد فرشاد راحت‌تر به تیم اضافه می‌شود، اما شاید حسینی نتواند به ما کمک کند.

سرمربی سپاهان درباره میزان رضایت خود از دستیارانش عنوان کرد: در پایان فصل زمان داریم تا در این باره و در مورد سایر مسائل صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه سپاهان بازی خوبی ارائه می‌کند، گفت: شاید باید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم. در نیم‌فصل اول فرصت‌های ساده‌ای را از دست دادیم و خیلی‌ها می‌گویند بدشانسی آوردیم. به این موضوع اعتقادی ندارم و به نظرم باید کار را بیشتر کرد تا مشکلات را بهتر حل کنیم. هر چقدر هم از ما تعریف کنند، باید بگویم نتایج سپاهان ایده‌آل نبود.

سرمربی سپاهان در خصوص اینکه به نظر می‌رسد مهاجمان تیمش پس از استعفای او، از فرصت‌های گلزنی بهتر استفاده می‌کنند، تصریح کرد: من ابتدا به‌صورت شفاهی استعفا دادم و این استعفا را سه روز بعد به‌صورت کتبی ارائه کردم. می‌خواستم اگر کسی بهتر می‌تواند به سپاهان کمک کند، به تیم بیاید. ما در لیگ قهرمانان آسیا موقعیت‌های وحشتناکی را از دست دادیم و نمی‌توان گفت استعفای من باعث شد بهتر گل بزنیم.

نویدکیا با بیان اینکه نتایج سپاهان به‌ویژه در نیم‌فصل اول و شروع نیم‌فصل دوم خوب نبوده است، خاطرنشان کرد: در این برهه، دیدارهای زیادی را مساوی کردیم و از شرایط ایده‌آل خارج شدیم. قهرمانی استقلال را به این باشگاه تبریک می‌گویم و به نظرم نتایج این تیم فوق‌العاده بود. خیلی‌ها از استقلال انتقاد می‌کنند و می‌گویند بازی این تیم جذاب نبود یا نتایج حریف اتفاقی بود، اما هر کسی مطابق سبک خودش بازی می‌کند و با آن موفق می‌شود. استقلال چنین کاری کرده است.

سیدعباسی: تفاوت ما و سپاهان از زمین تا آسمان است/ بدترین روزمان بود

داود سیدعباسی پس از شکست 3 بر صفر شهر خودرو مقابل سپاهان اصفهان گفت: درست است که حریفان مستقیم ما امروز باختند اما بزرگترین مشکل از خود ما است. از روزی که من به این تیم آمدم، امروز بدترین بازی‌مان را انجام دادیم. در لحظه‌ای که گل اول را خوردیم تمرکزمان را از دست دادیم ولی تا قبل از آن فکر می‌کنم خوب بازی می‌کردیم.

وی ادامه داد: در نیمه دوم بازی را خوب شروع کردیم ولی 2 گل بد در فاصله زمانی کم خوردیم. وقتی جلوی تیمی مثل سپاهان بازی می‌کنیم تمام 90 دقیقه باید حواسمان باشد چون تاپ‌ترین بازیکنان ایران در سپاهان بازی می‌کنند. سپاهان شایسته این بود که تا هفته آخر برای قهرمانی بجنگد. این تیم نفرات و ساختار خوبی دارد و مقابل آنها غافلگیر شدیم و روز خوبمان نبود. واقعیت این است که زورمان به سپاهان نرسید و باید قبول کنیم. اگر بخواهیم توجیه کنیم کار خودمان را سخت می‌کنیم. اصلا هیچ چیز ما با سپاهان قابل مقایسه نبود.

سرمربی شهر خودرو در پاسخ به این سوال که نسبت به 2 سال گذشته که به عنوان مربی این تیم به اصفهان آمده بود، چه بر سر شهر خودور آمده که در حال حاضر در قعر جدول قرار دارد، گفت: من از اول فصل در این تیم نبودم و در جریان اتفاقاتی که در نیم‌فصل اول افتاده بود قرار نداشتم. اگر به گذشته برگردیم می‌بینیم که چه اتفاقاتی برای این تیم افتاده و روشن است برای همه و کارشناسان باید بررسی کنند. شهر خودرو دو فصل خوب در لیگ سپری کرد و سیر نزولی این تیم از ابتدا این فصل مشهود بود و بگیر و ببندهایی که بود تاثیر خودش را روی این تیم گذاشت.

سیدعباسی افزود: تیم 2 سال پیش که با آقای بختیاری‌زاده به اصفهان آمدیم با تیم حال حاضر قابل مقایسه نیست. این تیم بازیکنان جوانی در اختیار دارد، ولی از روزی که به شهر خودرو آمدم بازی با سپاهان ضعیف‌ترین بازی فصل ما بود. با احترام به همه تیم‌ها و جا دارد که قهرمانی استقلال را تبریک بگویم، ولی سپاهان یک تیم کامل هست و شایسته قهرمانی بود. سپاهان تیمی است که در سطح آسیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و ما با تمام تلاشی که انجام دادیم، زورمان به این تیم نرسید. تفاوت ما و سپاهان از زمین تا آسمان است. باید گل دوم و سوم‌مان را خوشگل‌تر می‌خوردیم و گل‌های بدی دریافت کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که مقابل استقلال بیشتر اذیت شدید یا سپاهان، تصریح کرد: مقابل سپاهان بیشتر اذیت شدیم. تیم ما اصلا بالانس نیست. اگر نگاهی به ترکیب تیم ما بیاندازید، یکسری از بازیکنان ما اگر روز خوبشان نباشد خیلی به مشکل می‌خوریم و این طور نیست که سریع بتوانیم جایگزین کنیم. این موضوع کار ما را سخت می‌کند، چون بازی‌ها هم پرفشار است.

سرمربی شهر خودرو در خصوص استفاده از امیرحسین نعمتی عنوان کرد: اول فصل اصلا در لیست نبود ولی با توجه به شناختی که از او داشتم، از روزی که من آمدم به تیم اضافه شده و تقریبا عصای دست ما هم شد. مهم این است که بتواند باری از دوش ما بردارد . شرایط ما با هیچ تیم لیگ برتری قابل مقایسه نیست. واقعا شهر خودرو میلیون‌ها سال نوری با یک شرایط نرمال با همه تیم‌ها فاصله داشته است. با سپاهان بیشتر و بقیه تیم‌ها این فاصله کمتر بوده است.

انتهای پیام/170/ش

نظر شما