شناسهٔ خبر: 54137496 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

نماینده اصفهان: تاثیرات اصلاح نظام هدفمندی یارانه‌ها قابل کنترل است

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزایش قیمت برخی کالاها و خدمات در اثر اجرای طرح اصلاح نظام هدفمندی یارانه‌ها را امری ناگزیر عنوان کرد و گفت: این اثرات رفت و برگشتی بعد از مدتی که اقتصاد به ثبات رسید قابل کنترل است و می‌تواند در اقتصاد حل و حذف شود و جامعه نیز می‌تواند با آن کنار بیاید.

صاحب‌خبر -

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاثیر اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ کالاهای اساسی بر قیمت کالاهای دیگر با بیان این‌که «بی تردید هر تغییری در قیمت کالاها روی سایر کالاها اثرات رفت و برگشتی دارد»، اظهار کرد: مسأله‌ای که داریم این است که این اثرات رفت و برگشتی بعد از مدتی که اقتصاد به ثبات رسید قابل کنترل است و می‌تواند در اقتصاد حل و حذف شود و جامعه نیز می‌تواند با آن کنار بیاید.

وی افزود: وقتی یک کالا در اقتصاد گران می‌شود، اثرات رفت و برگشتی آن روی همه کالاها وارد می‌شود؛ لکن اگر این رفت و برگشت قیمت‌ها با چاشنی هیجان و تقاضاهای انبوه و رفتارهای هیجانی انتظارات تورمی در بازارها همراه نشود مقدار آن زیاد و قابل توجه نخواهد بود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این‌که «مبلغی که در قالب یارانه به حساب افراد واریز می‌شود بخشی از این اثرات رفت و برگشتی را جبران می‌کند»، گفت: آن‌چه که الان در حاکمیت تعهد می‌شود و واقعاً نیز باید حفظ شود، دسترسی مردم به کالاهای اساسی است.

طغیانی همچنین درباره تاثیر اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها بر بازار ارز خاطر نشان کرد: افزایش قیمتی که در قیمت ارز رخ داد تا حدودی طبیعی است. همچنین نباید همه تغییرات بازار ارز را پای طرح هدفمندی بگذاریم؛ چراکه دلایل دیگری برای این افزایش قیمت وجود دارد و این بازار دارای فرمول‌های خاص خود است.

وی با بیان این‌که «در مجموع بازار ارز قابل کنترل است»، اظهار کرد: قیمت ارز بازمی‌گردد و قطعاً کاهش می‌یابد چراکه وضعیت ما در صادرات وضعیت بهتری است و اصلاً با یکی دو سال قبل قابل مقایسه نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما