شناسهٔ خبر: 54136121 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چند هزار نفر سالانه در ایران به علت فشار خون بالا فوت می‌کنند؟

گروه استان‌ها- عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در ایران از هر یک میلیون نفر ۲۰۳۵ تن به علت فشار خون بالا و عوارض آن فوت می‌کنند. یعنی در جامعه ۸۰ میلیونی ایران سالانه حدود ۱۶۲ هزار نفر به علت فشار خون بالا و عوارض آن فوت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، مسعود زحمتکش امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، اظهارداشت: سازمان نظام پزشکی با همکاری بین‌بخشی با دانشگاه علوم پزشکی مشهد، انجمن علمی دانشجویان علوم پزشکی مشهد، شهردای، دارالشفا و کمیته امداد سه کمپین را راه‌اندازی کرده است.

وی افزود: امروز روز جهانی فشار خون بوده و کمپین اول یعنی کمپین فشار خون از 28 الی 31 اردیبهشت در دو نقطه شهر یعنی دار‌الشفا امام رضا (ع) و پارک ملت برگزار می شود. در این کمپین کار غربالگری فشار خون مردم و بیماریابی انجام شده و مشاوره پزشکی به آنها داده می‌شود و در صورت لزوم ارجاع به پزشک انجام خواهد شد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد تصریح کرد: پس از کمپین فشار خون، کمپین اهدای عضو را داریم و از شنبه هفته آینده کمپین «مامان و پزشک» که درباره غربالگری کمبود آهن و ویتامین D است نیز استارت خواهد خورد.

زحمتکش در خصوص اهمیت بحث فشار خون و دلیل راه‌اندازی کمپین برای آن تصریح کرد: فشار خون مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت مرگ‌و‌میر در دنیا است. در سال 2010، 1.3 میلیارد نفر مبتلا به فشار خون بالا بوده و طبق آمار در سال 2017، 10 میلیون مرگ‌و‌میر به علت فشار خون بالا و مشکلات ناشی از آن ثبت شده است. 

وی ادامه داد: فشار خون بالا بیماری مزمنی بوده و باید جدی گرفته شود. از سال 2005 پویش جهانی فشار خون راه افتاد و 17‌ام می به نام فشار خون بالا نام‌گذاری شد. از آن سال آگاه‌سازی‌هایی در این خصوص انجام شد اما میزان آگاهی در حد ایده آل نیست و بسیاری از موارد فشار خون بالا به صورت اتفاقی کشف می‌شوند. 

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی درباره ایده آل نبودن میزان آگاهی از موضوع فشار خون بالا بیان کرد: بالغ بر 50 درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود خبر ندارند. فشار خون بالا پس از رسیدن به عدد 16 یا 17 از خود علائمی مانند سردرد نشان داده و فشار پایین‌تر از این عدد می‌تواند به مدت چندین سال بی‌علامت باشد و فرد مبتلا زمانی متوجه آن می‌شود که بخشی از عوارض فشار خون بالا برایش شروع شده باشد. 
وی افزود: علل مختلفی برای فشار خون بالا از جمله ژنتیک، سبک زندگی و تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات، کم‌تحرکی و استرس ذکر شده است. فشار خون بالا درمان نداشته و تنها می‌توان آن را کنترل دارد. با کنترل خوب فشار خون می‌توانیم از عوارض و مرگ‌های ناگهانی مربوط به آن جلوگیری کنیم. فشار خون بالا علت مهمی برای سکته‌های قلبی و مغزی است و ارگان‌های مختلفی را تحت‌الشعاع  قرار می‌دهد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد تاکیدکرد: طبق مطالعه‌ای در سال 2016 در ایران، 43 درصد از جامعه آماری مبتلا به فشار خون بالا بودند و 53 درصد از این افراد از بیماری خود مطلع نبودند. در ایران از هر 1 میلیون نفر 2035 تن به علت فشار خون بالا و عوارض آن فوت می‌کنند. یعنی در جامعه 80 میلیونی ایران سالانه حدود 162 هزار نفر به علت فشار خون بالا و عوارض آن فوت می‌کنند.

زحمتکش با بیان اینکه پس از تشخیص فشار خون بالا،  بیماران به علت سختی اصلاح الگوی زندگی، خیلی‌ها به دنبال فرار از این تشخیص و شروع درمان هستند، گفت: فشار خون بالا تنها با استفاده از دارو کنترل نمی شود و زمانی که یک فرد سیگار و مشروبات الکلی مصرف کند و سبک زندگی ناسالمی داشته باشد، فشار خون از کنترل خارج خواهد شد.

وی درباره استفاده مردم از دارو‌های فشار خون افراد دیگر تصریح کرد: دارو‌های کنترل فشار خون بالا در خانواده‌های مختلف دارویی بوده و بسته به اینکه بیمار چه مشکل یا بیماری دیگری داشته باشد انتخاب دارویی ما متفاوت است. با توجه به شرایط هر بیمار انتخاب دارو توسط پزشک می‌تواند متفاوت باشد و نمی‌توان به راحتی داروی مصرفی خود را به بیمار دیگر پیشنهاد کرد.

کمک برای رفع کم خونی و سوء تغذیه کودکان حاشیه شهر با کمپین «مامان و پزشک»

 بهاره ایمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: کودکان آینده ساز ملکت ما هستند و توجه به سلامت نسل جدید بسیار حائز اهمیت است به همین منظور کمپین «مامان و پزشک» برای کمک به درمان کم خونی و سوء تغذیه کودکان حاشیه شهر مشهد برای سال دوم با همکاری بین بخشی 31 اردیبهشت تا 4 خرداد برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به سابقه این کمپین بیان کرد:  در دوران کرونا که مردم از کلاس‌های آموزشی حضوری دور بودند به این فکر افتادیم که برای آگاه‌سازی مادران در خصوص بیماری‌های مختلف اطفال و اهمیت تغذیه آنها به منظور حفظ سلامت فرزندانشان و جلوگیری از بروز  مشکلات احتمالی در آنان وبینار‌هایی به صورت ماهیانه برگزار کنیم.

وی افزود: اولین وبینار در دی ماه 1399 با همکاری کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، معاونت بهداشت و سازمان نظام پزشکی برگزار شد و از آن تاریخ تاکنون ماهیانه یک وبینار برگزار می‌کردیم. همچنین وب سایت مامان پزشک را نیز راه‌اندازی کردیم که وبینار‌های ضبط شده و مطالب آموزشی در آن قرار می‌گیرد.  

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: پس از این موضوعات تصمیم بر آن شد تا کمپینی حضوری برای غربالگری و شناسایی بچه‌هایی که در حاشیه شهر دچار کمبود آهن و ویتامین D هستند، برگزار کنیم. منطقه پنج‌تن را به عنوان اولین منطقه در نظر گرفتیم و قرار است در 31  اردیبهشت  و  1خرداد  تبلیغات میدانی و در 2خرداد ماه در فرهنگسرای انقلاب برای مادران یک جلسه آموزشی با ظرفیت 200 نفر و در خصوص اهمیت مصرف قطره آهن، ویتامین D و تغذیه صحیح تشکیل دهیم.

ایمانی اضافه کرد: در سوم  چهارم خرداد نیز از اساتید دانشگاه و متخصصان اطفال سطح شهر دعوت خواهیم کرد تا برای ویزیت رایگان و غربالگری بچه‌ها حضور داشته باشند. با همکاری خیرین جامعه پزشکی، مکمل داروئی ویتامین D و آهن به صورت رایگان و همچنین هدایایی در اختیار کودکان آن منطقه گذاشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی ما اطلاع‌رسانی در خصوص اهمیت مصرف آهن و ویتامین D به مادران است، گفت: شیوع فقر آهن و کمبود ویتامین D در کشور بسیار زیاد بوده و وزارت بهداشت چندین بار این موضوع را در کل کشور بررسی کردند. مطالعه‌ای به نام پورا (پژوهشی در وضعیت ریزمغذی‌های ایران) وجود دارد که در سال‌های 1391 و 1380 انجام شده و طبق آن شیوع فقر آهن زیاد بوده و طبق بررسی‌های سال 1391 ، 19 درصد بچه‌های زیر دو سال فقر آهن داشتند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اینکه در گذشته قطره آهن و قرص ویتامین D مصرف نمی‌شده و بعضی از افراد بر همین مبنا دارو‌های مورد نیاز را مصرف نکرده یا به فرزند خود نمی‌دهند، عنوان کرد: در حال حاضر در مقایسه با گذشته شیوع بیماری‌هایی مانند نقص لوله‌های عصبی که به علت کمبود اسید فولیک اتفاق می‌افتاد بسیار کمتر شده است. امکان دارد که عوارض کمبود آهن در یک کودک در حال حاضر دیده نشود اما سال‌ها بعد این عوارض دیده خواهد شد. به عنوان مثال اگر کودکی قطره آهن مصرف نکند امکان دارد دچار اختلالات شناختی و یادگیری شود.

 ایمانی ادامه داد: به ارزش تغذیه در این بحث معتقدم اما تغذیه تنها به عنوان یک عامل پیشگیری‌کننده ایفای نقش کرده و نمی‌توان برای درمان روی آن حساب کرد.

وی در باره شایعات فضای مجازی که دارو‌های ویتامین خارجی و آهن را عامل بلوغ زودرس بچه‌ها معرفی می‌کنند، عنوان کرد:این  موضوع به صورت علمی ثابت نشده است. تعداد زیادی از مردم می‌گویند که بچه‌ها با مصرف زینک دچار بلوغ زودرس می‌شوند اما این موضوع در هیچکدام از مقالات علمی اثبات نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: کمبود زینک در ایران بسیار شایع است. منبع اصلی دریافت زینک ما گوشت بوده و علوفه‌ای که این دام مصرف می‌کند به علت کمبود زینک در خاک، دارای زینک مورد نظر نیست. کمبود زینک در خاک ایران به علت قدمت تمدن و کشت زیاد طی هزاران سال اتفاق افتاده است و مصرف زینک به خصوص برای کودکان ضرورت دارد. 

ایمانی در پاسخ به اینکه آیا دارو‌های آهن و ویتامین D ایرانی با نمونه‌هایی خارجی تفاوت‌های خاصی دارند، بیان کرد: مقدار آهن در یک سی‌سی دارو‌های آهن ایرانی بسیار بیشتر از نمونه های خارجی است؛ علت هم این است که داروهای خارجی با توجه به کمبودهای مردم بومی منطقه خودشان فرموله شده و درآن مناطق این داروها بیشتر نقش پیشگیری دارند چون کودکان کمتر دچار سو تغذیه هستند و تمام مواد غذایی آنها از جمله نان، غنی شده با آهن است. اگر بخواهیم کمبود آهن را با این قطره‌ها انجام دهیم، حجم زیادی باید به بچه داده شود. کمبود مقدار آهن در قطره‌های خارجی به این دلیل است که این قطره‌ها برای بچه‌های آن کشور‌ها طراحی شده است؛ این بچه‌ها کمبود آهن نداشته و تمام مواد غذایی آنها از جمله کورن فلکس، غنی شده با آهن است.

وی در پایان با اشاره به کمپین «مامان و پزشک» خاطرنشان کرد: این کمپین با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، بسیج جامعه پزشکی، سازمان نظام پزشکی مشهد، شهرداری و دانشجویان کمیته علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شده و به یک منطقه محدود نشده و ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/281/ش

نظر شما