شناسهٔ خبر: 54135714 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بحران‌سازی با باخت احتمالی استقلال؛ راهبردی که ناکام ماند

تهران- ایرنا- قهرمانی زودهنگام فرهاد مجیدی با تیم استقلال در لیگ بیست و یکم افزون بر آنکه یک رکورد ویژه به شمار می‌رود موجب شد تا منتقدان این مربی جوان برای به بحران کشاندن وی یک فصل دیگر منتظر بمانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تیم فوتبال استقلال تهران با غلبه بر فولاد خوزستان و کسب ۶۳ امتیاز موفق شد در سه هفته مانده به پایان بازی‌ها عنوان قهرمانی لیک بیست و یکم را کسب کند. این قهرمانی با رکوردهای ویژه‌ای برای فرهاد مجیدی و استقلال همراه بود. مجیدی جوان نخست به پیش‌فرض قهرمانی استقلال با قلعه‌نویی پایان داد. در گذشته برخی باور داشتند تنها امیر قلعه‌نویی این توانایی را دارد که استقلال را قهرمان لیگ برتر کند. سه قهرمانی قبلی استقلال با هدایت امیر قلعه‌نویی رقم خورده بود.

مجیدی همچنین با ثبت عنوان قهرمانی بدون شکست یک رکورد منحصر به فرد در لیگ برتر به ثبت رساند. وی این رکورد در راستای تکرار شعار «ما به این‌ها نمی‌بازیم» به نام خود و استقلال در لیگ برتر ثبت کرد. همچنین استقلال در این فصل توانسته بهترین خط دفاعی و بهترین تفاضل گل را به نام خود ثبت کند. البته سه بازی تا پایان لیگ باقی مانده و احتمال شکستن رکوردهای دیگر توسط شاگردان مجیدی وجود دارد.

مسیر رسیدن به رکوردهای خارق‌العاده و ثبت چهارمین قهرمانی برای مجیدی جوان هموار نبود بلکه منتقدان استقلالی وی و رقیب سنتی این تیم مانع‌تراشی‌های فوتبال و روانی داشتند که برخی از آنان مربوط به رقابت و برخی دیگر در راستای وارد کردن تیم در بحران بود. 

در زیر به چند اپیزود از مهمترین مقاطع سخت استقلال اشاره خواهد شد 

بحران‌سازی با باخت احتمالی استقلال؛ راهبردی که ناکام ماند

آغاز فصل با سه برد و پنج تساوی

استقلال تهران که کار خود را با سه برد متوالی در لیگ بیست و یکم برابر تیم‌های فوتبال هوادار، ذوب‌آهن و تراکتور آغاز کرده بود از هفته چهارم تا هشتم این رقابت‌ها وارد سریال مساوی‌ها شد. این تیم در برابر رقیبانی مانند فجرسپاسی، نساجی مازندران، گل‌گهر سیرجان، صنعت نفت و پرسپولیس تهران امتیاز از دست داد تا دست منتقدان مجیدی بیش از پیش برای ایجاد حاشیه در تیم باز باشد. از دست دادن ۱۰ امتیاز در  پنج بازی اتفاق تلخی بود که با برد سه بر صفر تیم استقلال برابر پیکان، نوار آن پاره شد.در آن مقطع منتقدان، تیم مجیدی را به بی‌برنامگی متهم کردند تا جایی که سرمربی استقلال بعد از پایان دربی رفت به آنان لقب فرگوسن‌های وطنی داد.

منتقدانیکه حتی بعد از بازگشت استقلال به روند برد به سبک و شیوه بازی این تیم ایراد گرفته و مجیدی را به نتیجه‌گرایی بدون توجه به بازی زیبا متهم کردند. البته در هفته‌های منتهی به پایان نیم فصل نخست کمیته انضباطی رای بازی گل‌گهر با استقلال را اعلام کرد و با توجه به تخلف تیم سیرجانی این بازی سه بر صفر به سود آبی‌پوشان شد.

استقلال بعد از پنج تساوی متوالی، با هدف‌گذاری جدید گام در ادامه لیگ برتر گذاشت و با برد تیم‌های پیکان، سپاهان، شهرخودرو، فولاد، مس رفسنجان و نفت مسجدسلیمان توانست عنوان قهرمانی نیم فصل را از آن خود کند. این تیم در هفته‌های پایانی تنها برابر آلومینیوم اراک به تساوی یک بر یک رسید.

بحران‌سازی با باخت احتمالی استقلال؛ راهبردی که ناکام ماند

داستان سربازها

خط دفاعی منسجم استقلال که در نیم فصل نخست تنها پنج گل دریافت کرده بود و اختلاف فاحشی با دیگر مدعیان داشت در اسفند ۱۴۰۰ دچار تغییرات زیادی شد. با اعلام سازمان نظام وظیفه محمدحسین مرادمند و سیاوش یزدانی مشمول اعزام به خدمت بودند و این زمانی خوبی بود تا صدای هلهله از اردو منتقدان به گوش مجیدی برسد. هلهله‌ای که به خاطر از دست دادن ۲ ستون اصلی دفاعی بود. در این مسیر هر چند تلاش‌هایی برای تمدید زمان اعزام به خدمت شد اما در نهایت فشار رسانه و جوسازی رقیبان موجب جدایی این ۲ مدافع ملی‌پوش شد.

یزدانی و مرادمند راهی ملوان شدند و استقلال به شهر بی‌دفاع تبدیل شد. پین و مجیدی برای پرکردن خلا این ۲ بازیکن فرصت زیادی نداشتند اما استخدام سیلوای برزیلی تیر خلاصی بر رویاهای منتقدان مجیدی بود. سیلوا  به همراه دانشگر و غلامی جای خالی یزادنی و مرادمند را پر کردند تا استقلال همچنان بهترین خط دفاعی لیگ برتر باشد. استخدام سیلوا در نقل و انتقالات نیم فصل تنها هنر مجیدی نبود بلکه وی با استخدام صالح حردانی و عزیزبک آمانوف ازبک تیمی قوی‌تر از نیم‌فصل را راهی میدان کرد.

بحران‌سازی با باخت احتمالی استقلال؛ راهبردی که ناکام ماند

ژستد، گل‌محمدی را محروم کرد

روند نتیجه‌گیری استقلال در نیم فصل دوم بهتر از نیم فصل نخست بود تا جایی که اختلاف ۶ امتیاز این تیم با شاگردان یحیی گلمحمدی همچنان حفظ می‌شد. آخرین دربی قرن در راه بود و بسیاری آن را بزنگاه مهم قهرمانی لیگ می دانستند. پرسپولیس با برد در این دیدار می‌توانست امتیاز را کاهش دهد و رقابت را هیجانی کند. در سوی دیگر منتقدان مجیدی باور داشتند تیم بعد از باخت در دربی وارد بحران خواهد شد اما این پایان داستان نبود بلکه بازیکنی که سیبل تمام انتقاد تیم مجیدی بود در نقش فرشته نجات ظاهر شد.

گل پرسپولیس در نیمه نخست و حفظ این گل تا دقایق پایانی موجب شده بود تا مجیدی تعویض‌های طلایی را در دستور کار قرار دهد. آمدن حردانی و رودی ژستد به بازی، آرزوهای منتقدان و رقیبان استقلال را بر باد داد و همکاری این ۲ بازیکن در نهایت موجب ثبت گل تساوی توسط ژستد شد. گلی که برخی از آن به عنوان سنگ بنای اصلی قهرمانی استقلال در این فصل یاد می‌کنند.

این گل فشار زیادی را به کادر فنی تیم رقیب وارد کرد و در نهایت به عصیان گل‌محمدی منتهی شد و در نهایت چهار  جلسه محرومیت برای این مربی را به همراه داشت. در این زمان سایت ترانسفرمارکت استقلال تهران را به عنوان یکی از پنج تیم بدون باخت جهان معرفی شد تا مسیر جدیدی پیش‌روی شاگردان مجیدی باز شود.

بحران‌سازی با باخت احتمالی استقلال؛ راهبردی که ناکام ماند

چشم امید به نقش جهان

تساوی شهرآورد و نتایج مجیدی موجب شده بود تا امید به باخت استقلال در بازی بزرگ برابر سپاهان به یکی از امیدهای پرسپولیس برای بازگشتن به کورس قهرمانی تبدیل شود. استقلال در شرایطی گام به این بازی گذاشت که سیلوا برزیلی به خاطر محرومیت در اختیار نداشت و مجبور بود از ترکیب متفاوتی استفاده کند. گلِ دانشگر در دقیقه ۶  هر چند که با واکنش سپاهان همراه بود و بازی به تساوی کشیده شد اما در نهایت موجب شد تا استقلال آوردگاه بزرگ نقش جهان را دست خالی ترک نکند. در این شرایط بود که اختلاف امتیاز ۲ رقیب سنتی به عدد چهار رسید اما این پایان داستان نبود.

در هفته ۲۶ لیگ برتر فوتبال تیم استقلال تهران از سد شهرخودرو گذشت اما تیم پرسپولیس در اصفهان با تساوی برابر ذوب‌آهن ۲ امتیاز دیگر را از دست داد تا عدد ۶ همچنان حائل بین استقلال و پرسپولیس باشد. این عدد در نهایت به ۹ رسید.

بحران‌سازی با باخت احتمالی استقلال؛ راهبردی که ناکام ماند

گل‌گهر گیت

تخلف باشگاه گل‌گهر در استفاده از بازیکن خارجی و باخت این تیم با حکم کمیته انضباطی در سه مسابقه هر چند به تایید کمیته استیناف فدراسیون فوتبال رسید اما این تیم به همراه پرسپولیس مدعی بازنگری جدی در این رای بودند و حتی با مصاحبه‌های جهت‌دار فدراسیون را تحت فشار قرار دادند. سیدمیرشاد ماجدی دستور رسیدگی مجدد به این پروند را داد اما رای تغییری نکرد. از اتفاقات مهم روزهای منتهی به رسیدگی به این پرونده، ایجاد پویش هواداران پرسپولیس بود که صدها هزار نفر در آن شرکت کردند. اتاق فکر این باشگاه با همکاری مسوولان گل‌گهر قراربود با پیاده نظام هوادار فدراسیون تحت تاثیر قرار دهد تا شاید ۲ امتیاز از استقلال تهران کسر شود.

بحران‌سازی با باخت احتمالی استقلال؛ راهبردی که ناکام ماند

جواد قهرمان آره‌نا نبود

بازی بزرگ اهواز آخرین تیر رتکش برای متوقف کردن قطار موفقیت استقلال بود. این قطار که با هدایت مجیدی در آستانه قهرمانی لیگ برتر قرار گرفته بود باید در هفته بیست و هفتم لیگ به مصاف تیم منسجم فولاد خوزستان می‌رفت، تیمی که با اقتدار از گروهش در لیگ قهرمانان آسیا صعود کرده بود و هدایت آن بر عهده جواد نکونام بود. مربی که برخی وی را میراث‌دار کی‌روش قلمداد می‌کردند.  این دیدار برای مجیدی در تقابل با هم‌تیمی قدیمی خود بسیار حائز اهمیت بود و برخی به امید اینکه نکونام در این بازی خود را به استقلال و فوتبال ایران ثابت خواهد کرد به باخت آبی‌پوشان در اهواز ایمان داشتند.

اما جواد قهرمان فولاد آره‌نا نبود و استقلال در اهواز یکی از بهترین نمایش‌های خود را ارائه کرد. در سوی دیگر پرسپولیس در شهر سیرجان قافیه را به سپاهان باخت تا نسیم قهرمانی استقلال از کاروان به تمام ایران منتقل شود. استقلال موفق شد فولاد را به نتیجه ۲ بر یک شکست دهد و قهرمان آره‌نا کسی جز صالح حردانی خرید نیم فصل مجیدی از فولاد نبود که با یک عملکرد چشمگیر موفق به ثبت گل دوم استقلال شد.

این گل موجب شد تا قهرمانی استقلال در ساعت صفر روز شنبه با ترکیب فنی و مدیریتی فرهادی مجیدی و مصطفی آجورلو رقم بخورد.

بحران‌سازی با باخت احتمالی استقلال؛ راهبردی که ناکام ماند

نظر شما