شناسهٔ خبر: 54127515 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

واسطه‌های منطقه‌ای به دنبال تغییر رویکرد آمریکا در وین هستند

کارشناس مسائل آمریکا گفت: واسطه‌های منطقه‌ای به دنبال تغییر رویکرد آمریکا در وین هستند و معتقدند که اگر روابط بین ایران و آمریکا دوستانه نمی‌شود، حداقل از تنش‌های بیشتر جلوگیری شود.

صاحب‌خبر -

امیرعلی ابوالفتح با اشاره به روند مذاکرات وین ، گفت: باتوجه به سفر مورا و صحبت‌های بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، به نظر می‌رسد مذاکرات در وین دوباره از سر گرفته می‌شود. البته مذاکرات برای بازگشت آمریکا به برجام قطع نشده بود؛ پیام‌ها رد و بدل می‌شد و آقای مورا بین تهران و واشنگتن در حال رفت و آمد بود، ولی هیأت‌ها در وین مستقر نبودند.

این کارشناس مسائل آمریکا اضافه کرد: حالا ممکن است بعد از این رفت و آمدها دوباره هیأت‌ها به وین برگردند؛ اما اینکه نشانه‌ای از دستیابی به توافق وجود داشته باشد، باید منتظر تصمیم آمریکایی ها ماند مگر اینکه تحول غیرمنتظره‌ای رخ بدهد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از تغییری در رویکرد بنادین خود ایجاد نخواهد کرد، گفت: به نظر می‌رسد که آمریکا هم قصد ایجاد تغییر بنیادین دارد، از این جهت دستیابی به توافق، سخت و دشوار و در ابهام قرار دارد.

ابوالفتح افزود: خواسته آمریکا این است که ایران از اصرار خود برای حذف نام سپاه از لیست تروریستی و لیست تحریم‌ها، دست بردارد. اما موضوع سپاه محدود به مباحث امنیتی نیست و موضوعات اقتصادی را هم شامل می‌شود.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به نقش برخی بازیگران منطقه‌ای بیان کرد: منافع برخی از بازیگران منطقه‌ای در دشمنی و اختلاف بین تهران و واشنگتن قرار دارد. مثلا رژیم صهیونیستی از ادامه دشمنی بین ایران و آمریکا سود می‌برد. برخی دیگر از کشورهای منطقه نیز معتقدند که اگر روابط بین ایران و آمریکا دوستانه نمی‌شود، حداقل از تنش‌های بیشتر جلوگیری شود لذا به دنبال تغییر رویکرد آمریکا در وین هستند.

واسطه‌های منطقه‌ای به دنبال تغییر رویکرد آمریکا در وین هستند

ابوالفتح در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه‌ای و کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند رویکرد آمریکا در این مذاکرات تغییر دهند، اما بنظر می‌رسد نتوانند در این تغییر رویکرد موفق عمل کنند.

 

نظر شما