شناسهٔ خبر: 54127472 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

۶۵ درصد بزرگسالان در سه کلانشهر کشور دچار چاقی هستند

19 دی: دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق بررسی های کشوری، میانگین شیوع چاقی بزرگسالان در کلانشهرهایی مانند مشهد، کرج و تهران بیش از ۶۵ درصد است.

صاحب‌خبر -
دکتر عبدالرضا نوروزی در گفت و گو با ایرنا افزود: افزایش شیوع چاقی در بزرگسالان از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم و همچنان رو به گسترش است.
دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: میانگین شیوع چاقی بزرگسالان در دنیا حدود ۶۱ درصد است که این میزان در کشورهای اروپایی و کشورهای خاورمیانه از ایران بالاتر و در کشورهای آفریقایی و کشورهای جنوب شرق آسیا پایین‌تر از ایران است.
دکتر نوروزی اظهار داشت: شیوع چاقی بزرگسالان در ایران نیز نسبت به کشورهای همسایه مانند عراق، عربستان، ترکیه، اردن و مصر کمتر است.
وی با اشاره به افزایش شیوع چاقی کودکان در کشور گفت: بر اساس مطالعات انجام‌شده‌ در سال ۱۳۹۸ و قبل از شیوع کرونا، شیوع چاقی و اضافه وزن کودکان زیر ۱۶ سال در مناطق شهری ۲۳ درصد است که این رقم بالاترین میران شیوع چاقی کودکان در دنیا است.
وی در خصوص چاقی کودکان ابراز نگرانی کرد و گفت: اگر نسل های قبل تا سن حدود ۲۵ سالگی دارای وزن نسبتا نرمال بودند، اما نسل جدید کودکان ما از پنج‌ یا ۶ سالگی دچار این مشکل می شوند و همه عمر خود را درگیر چاقی هستند که زمینه ساز بروز انواع بیماری‌ها مانند افزایش چربی خون، قند خون، کبد چرب و غیره در آنها می شود.
دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شیوع چاقی کودکان در مناطق شهری استان‌های شمالی ایران، استان‌های شمال غربی، مشهد، کرج و تهران بیش از ۲۷ درصد است که کودکان این مناطق جزو چاق‌ترین کودکان در کشور به شمار می روند.
دکتر نوروزی افزود: میزان چاقی در بین کودکان ۴ تا ۱۶ سال کشورمان به طور میانگین ۲۳ درصد و در کودکان ۱۰ تا ۱۵ سال حدود ۳۳ درصد است.
وی ادامه داد: متاسفانه امروزه عادت‌های غذایی و نوع غذای مصرفی تغییر کرده‌ است و کودکان ما عادت کرده‌اند غذاهای دارای تراکم و کالری بالا با ارزش غذایی پایین مانند چیپس‌های بالای ۷۰ گرم مصرف کنند، درحالیکه در گذشته چیپس‌ها ۲۵ گرم و کوچک بودند و حجم غذایی امروزه نسبت به ۳۰ سال پیش حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.
دانشیار گروه تغذیه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: همچنین امروزه کودکان علاوه بر اینکه حجم غذایی بالایی مصرف می کنند، کم تحرک نیز شده اند که شیوع کرونا باعث تشدید آن شد.
وی اضافه کرد: حل مشکل چاقی کودکان راه حلی چند بعدی را می طلبد که اولین و مهمترین راه حل و روش درمانی آن پیشگیری است و باید با تغذیه سالم و رژیم غذایی مناسب و تغییر عادات غذایی نامناسب از چاقی کودکان جلوگیری کنیم. 

نظر شما