شناسهٔ خبر: 54124263 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نیاز مبرم گیلانغرب به ایستگاه پایش کیفی هوا

روزنامه جوان

با اینکه گیلانغرب هم مرز با عراق است و در طول سال روز‌های زیادی را با آلودگی هوا سپری می‌کند، اما هنوز ایستگاه پایش کیفی هوا ندارد. همین موضوع باعث شده است بسیاری از بیمارانی که از مشکلات تنفسی و قلبی رنج می‌برند در کنار سالمندان، کودکان و زنان باردار منتظر اعلام وضعیت شهرستان‌های اطراف باشند یا برنامه‌های روزانه خود را با میزان آلودگی در شهرستان قصرشیرین تنظیم کنند.

صاحب‌خبر -

با اینکه گیلانغرب هم مرز با عراق است و در طول سال روز‌های زیادی را با آلودگی هوا سپری می‌کند، اما هنوز ایستگاه پایش کیفی هوا ندارد. همین موضوع باعث شده است بسیاری از بیمارانی که از مشکلات تنفسی و قلبی رنج می‌برند در کنار سالمندان، کودکان و زنان باردار منتظر اعلام وضعیت شهرستان‌های اطراف باشند یا برنامه‌های روزانه خود را با میزان آلودگی در شهرستان قصرشیرین تنظیم کنند.

پدیده گرد و غبار مدت‌هاست گریبانگیر استان‌های غرب کشور شده و حل این مسئله نیازمند توجه ویژه به منشأ آن است. کرمانشاه از جمله استان‌هایی است که تعداد روز‌های زیادی در سال متحمل گرد و غبار بوده و شرایط کیفیت هوا در این منطقه از ایران غیراستاندارد می‌شود. چون برای تشخیص میزان آلودگی هوا و تعیین شاخص کیفیت هوا نیاز به بررسی اطلاعات ایستگاه‌های پایش کیفی هواست، اما تعداد این ایستگاه‌ها در کرمانشاه متناسب با تعداد شهرستان‌ها نبوده و به ناچار برای تشخیص میزان آلودگی در شهرستان‌های فاقد ایستگاه از اطلاعات ایستگاه‌های مستقر در شهرستان‌های مجاور استفاده می‌شود.
رضا محمدی کارشناس ارشد منابع طبیعی گیلانغرب با بیان اینکه این شهرستان از حیث نزدیک بودن به مرز عراق که کانون مولد گرد و غبار است، می‌گوید: «به خاطر ورود ذرات معلق هوا، مدیریت آلودگی هوا در این شهرستان امر مهمی بوده که برای این امر، نیاز به اطلاعات دقیق از کیفیت هوا مشهود است.» وی ادامه می‌دهد: «به طور کلی میزان آلودگی، کیفیت و وضعیت هوا باید به شکل لحظه‌ای بررسی شود تا بتوان برای مقابله با گرد و غبار، عملکرد صحیحی داشت، تعطیلی مدارس، مراکز آموزشی، ادارات و منع تردد شهروندان در گیلانغرب نیازمند آگاهی درست از وضعیت کیفیت هوا بوده که همگی در گرو وجود تجهیزات سنجش و پایش کیفیت هواست.» به گفته شهروندان گیلانغربی در این منطقه ایستگاه پایش کیفیت هوا وجود ندارد و میزان آلودگی هوای این شهرستان را با اطلاعات ایستگاه‌های شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل‌ذهاب می‌سنجند. آلودگی هوا بر زندگی روزمره مردم اثرات سوء بسیاری داشته و با ورود گرد و غبار از سمت غرب و شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل‌ذهاب، گیلانغرب نیز آلوده می‌شود.
بر همین اساس میزان آلودگی هوا در گیلانغرب مشخص نیست و در خبر‌هایی که میزان آلودگی تعیین می‌شود نامی از این شهرستان به میان نمی‌آید و بسیاری از سالمندان، کودکان، زنان باردار و افرادی که به بیماری قلبی و ریوی مبتلا هستند، مجبورند با اعلام آلودگی در شهرستان قصرشیرین، فعالیت‌های روزمره خود را محدود کنند حال این‌که میزان آلودگی هوا طبیعتاً با شهرستان‌های مجاور متفاوت است.
شهرستان‌ها نیازمند ایستگاه پایش کیفی هوا
سرپرست محیط زیست کرمانشاه می‌گوید: «در استان کرمانشاه تعداد ۹ ایستگاه پایش کیفی هوا وجود دارد که چهار ایستگاه در کلانشهر کرمانشاه واقع شده و پنج ایستگاه دیگر در شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب، پاوه، سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و کنگاور است. تعداد ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا به نسبت تعداد شهرستان‌ها کمتر بوده و نیاز است تا شهرستان‌های دیگر نیز به ایستگاه پایش کیفی هوا مجهز شوند.»
احد جلیلیان در خصوص عوامل آلودگی هوا ادامه می‌دهد: «آلودگی و وجود گرد و غبار در هوا حاصل ناملایمات بشر با طبیعت است. قطع درختان، سدسازی بی‌رویه و در سال‌های اخیر خشکسالی و کم‌بارانی، وسعت زمین‌های خشک را افزایش داده و با وزش باد مستعد ایجاد گرد و غبار در هوا هستند، البته گرد و غبار‌های اخیر در استان، منشأ داخلی نداشته و کرمانشاه کانون مولد گرد و غبار ندارد، اما ایجاد نوار سبز مرزی و کاشت درختان در مرز تا حد بسیاری می‌تواند مانند فیلتر عمل کند و از ورود گرد و غبار جلوگیری به عمل آورد.»
وی تصریح می‌کند: «با توجه به آن‌که گرد و غبار از مرز غربی کشور وارد می‌شود و استان کرمانشاه و شهرستان‌های غربی در معرض آلودگی قرار دارند، ابتدایی‌ترین شهرستان‌هایی که گرد و غبار به آن‌ها وارد می‌شود، شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب است که با استفاده از ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا، میزان آلودگی سنجیده و به اطلاع عموم مردم می‌رسد، با این وجود گیلانغرب ایستگاه پایش کیفی هوا نداشته و شاخص کیفیت هوا در ایستگاه سرپل‌ذهاب به این شهرستان تعمیم داده می‌شود. همچنین در تعدادی از شهرستان‌های دیگر استان کرمانشاه نیز ایستگاه پایش کیفی هوا وجود ندارد و اداره کل محیط زیست کرمانشاه در نظر دارد از رئیس‌جمهور مطالبه به عمل آورد تا با تأمین اعتبار نسبت به احداث ایستگاه پایش کیفی هوا در سه شهرستان گیلانغرب، روانسر و سنقر اقدام شود.» احداث تجهیزات تشخیصی برای تعیین میزان آلودگی هوا برای مناطقی که در معرض آلودگی هستند، حائز اهمیت است، چراکه آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه داشته و افراد حساس برای انجام فعالیت‌های روزمره خود باید از میزان آلودگی در محل زندگی خود اطلاع داشته باشند. در حال حاضر شهرستان‌های ثلاث‌باباجانی، دالاهو، گیلانغرب، روانسر، هرسین، صحنه و سنقر ایستگاه پایش کیفی هوا ندارند که امید است با عنایت رئیس‌جمهور و با تأمین اعتبار، نسبت به احداث این تجهیزات اقدامات لازم انجام گیرد.

نظر شما