شناسهٔ خبر: 54122968 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

در هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛

سلطان‌شاهی: بیش از ۵۰ درصد آثار مربوط به فلسطین ترجمه‌ای است

رئیس پیشین مرکز مطالعات فلسطین با بیان اینکه نیمی از آثار مربوط به فلسطین ترجمه‌ای است، گفت: بیشتر آثار بررسی شده، در مساله فلسطین چندان تالیفات جان‌دار، صاحب فکر و صاحب نظر نبوده است و بیشتر تکرار مکررات بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا سلطان شاهی امروز _چهارشنبه، بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه_ با حضور در آئین اختتامیه جشنواره فلسطین در سرای اهل قلم بخش بین‌الملل درباره اهمیت برگزاری یک چنین جشنواره‌ای با نام فلسطین، اظهار کرد: در باب اهمیت پرداختن به مساله فلسطین در جمهوری اسلامی ایران طبق نظراتی که ارائه شده، به این نتیجه رسیدیم که اساساً از جنبه اعتقادی و انسانی امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی در منطقه باید به مساله فلسطین پرداخته شود؛ در باب پرداختن به این حوزه، یکی شناخت مساله فلسطین و دیگری شناخت رژیم اشغالگر اسرائیل در اولویت قرار دارد و شناخت هردوی آن‌ها برای ما بسیار مهم است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پرداختن به مساله فلسطین مهم است؟ افزود: بر ما به عنوان یک ایرانی مسلمان و یک انسان آزاده واجب است درباره مساله فلسطین بدانیم و در حمایت از آن به پا خیزیم. اولین قدم در مبارزه با دشمن و یا دوستی با یک رفیق شناخت آنها است.

این پژوهشگر با بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) در ابتدای نهضت خود بحث فلسطین و معضلی به نام رژیم صهیونیستی را در صدر برنامه‌ها قرار دادند، تصریح کرد: این توجه تنها مختص امام خمینی (ره) نبود و برخی از علمای آگاه مانند شهید مطهری نیز در حمایت از مردم فلسطین سخنرانی‌های متعددی انجام داد؛ همچنین شخصیت والایی مانند مرحوم کافی که خودش اذعان می‌کرد یک روضه‌خوان است در سخنرانی‌هایشان در باب فلسطین به قدری توجه داشتند که چندین بار توسط رژیم پهلوی مورد بازخواست قرار گرفته و به یکی از شهرهای کشور تبعید شدند. و همه این مسائل بخاطر توجه ایشان به مساله مهم فلسطین بود.

سلطان شاهی با بیان اینکه در بحث شناخت مساله فلسطین چند کتابشناسی انجام شده است، افزود: در شناخت مساله فلسطین تاکنون کتابشناسی زیادی از جمله‌کتاب‌شناسی فلسطین، کتاب شناسی تفصیلی فلسطین و کل کتاب‌های مربوط به فلسطین صورت گرفته است که کارهای قوی و جان‌داری نبوده است.

وی درباره ضرورت برگزاری جشنواره فلسطین و چرایی برگزاری آن افزود: اینکه چرا بعد از چهل سال انجمن سرای قلم به مساله فلسطین پرداخته، را باید از خودشان پرسید، اما به نظر من در این مقطع زمانی خیلی دیر به این قضیه توجه شده است، برای تولید ادبیات انقلاب اسلامی جای بسی امیدواری دارد که انجمن سرای اهل قلم توانسته در این مقطع زمانی، به مساله فلسطین از دریچه‌ی شعر و داستان توجه کند.

این پژوهشگر حوزه فلسطین عنوان کرد: در مساله پرداختن به فلسطین چند کتابشناسی مانند کتابشناسی فلسطین و کتابشناسی تفصیلی فلسطین انجام شده است.

از بررسی آماری کتابشناسی یعنی کل کتاب‌های مربوط به فلسطین و صهیونیست، اسرائیل، یهود در ایران از سال ۱۳۲۴ که اولین کتاب در ایران منتشر شده، به این نتیجه جالب رسیدیم که عمده‌ی کتاب‌هایی که تاکنون با محوریت فلسطین منتشر شده، ترجمه بوده است. بیش از پنجاه درصد آثار مربوط به فلسطین، صهیونیست و یهود در ایران ظرف پنجاه و شصت سال گذشته همه و همه آثار ترجمه‌ای بوده است. به نظرم عمده آثاری که بررسی کردم، در مساله فلسطین چندان تالیفات جان دار، صاحب فکر و صاحب نظر نبوده است و عمدتاً تکرار مکررات و بیان یکسری موارد بوده است که دردی را دوا نمی‌کند.

هدف اصلی از برگزاری جشنواره فلسطین تولید آثار غیر تکراری است

محسن پرویز، رئیس انجمن قلم ایران هدف نهایی از برگزاری جشنواره فلسطین را شناسایی و معرفی برترین و جدیدترین آثار ادبی منتشر شده شاعران، نویسندگان، پژوهشگران و ناشران ایرانی با موضوع فلسطین، مقاومت و آزادی قدس شریف عنوان کرد و افزود: تأسیس جشنواره ادبی فلسطین که یک جشنواره مردمی و غیردولتی و از زیرشاخه‌های جایزه جهانی فلسطین است، هدف اصلی در جایزه توجه دادن نویسندگان و شعرا به مساله فلسطین است.

سلطان‌شاهی: بیش از ۵۰ درصد آثار مربوط به فلسطین ترجمه‌ای است

وی تصریح کرد: تصمیم دوستان هیئت مدیره انجمن قلم ایران بر این شد که یک جایزه داخلی داشته باشیم به صورت سالانه یا دوسالانه فراخوان اعلام شود و نویسندگان و شعرای ایرانی داستان کوتاه و شعر در حوزه فلسطین بنویسند، بسرایند و سپس ارسال کنند تا جمع‌آوری و بررسی شود و پس از داوری به آثار برتر جوایزی اهدا کنیم.

رئیس انجمن قلم ایران گفت: امیدواریم در حد بضاعت انجمن قلم ایران که یک نهاد عمومی غیردولتی است و بودجه خاصی ندارد، بتوانیم از دوستان نو قلم حمایت کنیم. جوایز و لوحی اهدا شود و مجموعه آثار برتر نیز به صورت کتاب چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گیرد. بر همین اساس دوره اول جایزه فلسطین برگزار و داوری‌ها انجام شد و سه اثر به ترتیب رتبه اول، دوم، سوم در حوزه شعر و داستان انتخاب شد.

وی در باب مساله فلسطین با بیان اینکه فلسطین، قبله اول مسلمین جهان و نماد وحدت، عزت و مقاومت اسلامی است، اظهار کرد: آرمان آزادسازی قدس، آرمانی اسلامی، انسانی و جهانی است. از همین رو رسالت امروز ما و همه آزادی خواهان جهان هم صدایی و هم نوایی با ملت مظلوم فلسطین در راه آزادسازی قدس شریف است؛ هم‌صدایی و هم‌سنگری با ملت راست قامتی که با قدرت ایمان، هفتاد سال در برابر رژیم نژادپرست و متجاوز صهیونیستی مقاومت کرده‌اند.

پرویز ادامه داد: در دومین دوره‌ی جشنواره ادبی فلسطین، برترین آثار تولید شده با موضوع فلسطین، مقاومت و آرمان آزادی‌سازی قدس شریف که پیش از این چاپ و منتشر نشده‌اند، بررسی و انتخاب شدند. برگزاری چنین جشنواره‌ها با محوریت فلسطین راهکاری فرهنگی برای تحقق این مهم است که توجه به فلسطین در صدر و کانون توجه افکار عمومی جهان است.

به گزارش ایمنا، سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

نظر شما