شناسهٔ خبر: 54122077 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون اول رئیس جمهور:

مناطق آزاد ایران می تواند میزبانی شایسته ای از تیم ملی فوتبال غنا داشته باشد

محمد مخبر با اشاره به صعود تیم ملی غنا به جام جهانی ۲۰۲۲ گفت: مناطق آزاد ایران می‌تواند میزبان شایسته‌ای برای تیم ملی غنا و تماشاچیان آن باشند.

صاحب‌خبر -

معاون اول رئیس جمهور در دیدار با «ابراهیم محمد اول» وزیر فرهنگ، هنر و گردشگری غنا که ریاست کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور را بر عهده دارد، با تاکید برانگیزه و علاقمندی بالای دولت  سیزدهم برای تعمیق و تقویت روابط با کشور دوست و برادر غنا گفت: باید حجم روابط اقتصادی بین دو کشور همانند ارتباطات گسترده سیاسی افزایش یابد چرا که گسترش مبادلات و روابط با کشور‌های آفریقایی از اولویت‌های سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران است.

غنا اولین تولیدکننده طلا و دومین تولیدکننده دانه کاکائو در قاره آفریقا است.

 سال ۱۳۵۳ روابط سیاسی میان ایران و غنا رسما برقرار شد و در سال ۱۳۶۲ سفارت ایران در آکرا پایتخت این کشور گشایش یافت یک سال بعد هم و روابط تجاری ایران و غنا آغاز شد.

در سال ۱۳۹۲ محمود احمدی‌نژاد از غنا بازدید کرد تا در سفری متقابل  بهمن ۱۳۹۴ جان درامانی ماهاما رئیس‌جمهور وقت غنا در راس یک هیئت سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کرده و با رهبر انقلاب و رئیس جمهور وقت کشورمان دیدار کند.

بنا به گفته آقای ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی آخرین وضعیت از حجم مبادلات اقتصادی دو کشور حاکی از این است که  مبادلات تجاری ایران و غنا تا زمان برگزاری هشتمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

هم اکنون نیز حجم تجارت ایران و غنا از ۳۵ میلیون دلار در سال ۹۷ با رشد بیش از ۱۰ برابری به حدود ۳۷۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، کمیسیون مشترک دایمی همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری غنا یکی از موفق‌ترین کمیسیون‌ها بوده و موافقت‌نامه‌ها، تفاهم‌نامه‌ها و قرارداد‌های مختلفی در زمینه‌های کشت فرا سرزمینی، نقشه‌برداری و ورزش و جوانان در چارچوب این کمیسیون مشترک به امضا رسیده است.

گفتنی است، غنا بزرگترین شریک تجاری ایران در آفریقا در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ لقب گرفته است.

محمد مخبر همچنین با اشاره به صعود تیم ملی غنا به جام جهانی ۲۰۲۲ گفت: کشور ما به ویژه مناطق آزاد ایران می‌تواند میزبانی شایسته‌ای از اردوی تیم ملی فوتبال غنا و همچنین تماشاچیان و گردشگران ورزشی این کشور داشته باشد تا از این فرصت در راستای تعمیق روابط دو کشور نیز استفاده شود.

پیش از این معاون اول رئیس جمهور فروردین امسال  دستور داده بود تا شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، مشکلات زیرساختی و اقامتی جزایر ایرانی از جمله کیش که پذیرای گردشگران خارجی در دوران برگزاری جام جهانی هستند، هر چه سریع‌تر برطرف کند.

براین اساس ماه پیش ۴ سند در بخش هوایی و یک سند در بخش حمل و نقل دریایی بین ایران و کشور قطر با حضور وزیر حمل و نقل قطر در ایران، برای برگزاری مسابقات جام جهانی به امضا رسید.

گفتنی است، ایران از زمان ثبت نام قطر برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲، به دنبال مشارکت و میزبانی بخشی از این رویداد جهانی بود. این تلاش‌ها با تشکیل کارگروه ویژه جذب تماشاگران جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر جدی‌تر شد.

بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال قرار است که از ۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱ در قطر برگزار شود که تیمملی فوتبال غنا نیز در این رقابت‌ها حضور دارد.

این اولین جام جهانی است که در منطقه غرب آسیا و در یک کشور عربی، به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی کشور میزبان در پاییز برگزار می‌شود.

ابراهیم محمد اول وزیر فرهنگ، هنر و گردشگری غنا نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه افزایش حجم روابط اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است گفت: از حضور و سرمایه گذاری شرکت‌های ایرانی در کشورمان استقبال می‌کنیم و بخش خصوصی قوی ایران می‌تواند کمک شایان توجهی برای گسترش سیاست‌های صنعتی و تجاری غنا باشد.

پیش‌تر بیژن گرامی سفیر  ایران در غنا گفته بود این کشور در حال رشد است و صنعت ساختمان‌سازی آن به‌سرعت در حال پیشرفت است؛ بنابراین شرکت‌های ساختمان‌سازی ایرانی می‌توانند با حضور در غنا حضور فعالی در پروژه‌های ساختمانی این کشور داشته باشند.

وزیر فرهنگ غنا همچنین در پایان این دیدار گفت که این کشور خواستار استفاده از تجارب و موفقیت‌های ایران برای مقابله با شیوع کرونا در غنا است.

نظر شما