شناسهٔ خبر: 54121762 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کوتاه آمدن مجلس از طرح "استفاده بهینه از آثار باستانی و گنج‌ها"

معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان مجلس امضای خود را از طرح "استفاده بهینه از آثار باستانی و گنج‌ها" پس گرفتند، گفت: مقرر شده تا زمان تدوین نهایی و ارسال لایحه وظایف وزارت میراث فرهنگی توسط دولت به مجلس این طرح مراعا بماند۱

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ علی دارابی در حاشیه مراسمی که امروز به منظور گرامیداشت روز موزه‌ها در موزه ملی ایران برگزار شده بود در جمع خبرنگاران با اشاره به رونمایی 70 پروژه‌ در هفته میراث فرهنگی، از باز شدن داربست‌های گنبد مسجد امام (ره) در اصفهان پس از 11 سال با پایان مرمت آن خبر داد و گفت: در هفته پیش‌رو با سازمان اوقاف، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها برای همکاری در زمینه‌های مختلف توافق‌هایی خواهد شد و همچنین از الواح آثار ثبت جهانی شده رونمایی می‌شود.

کوتاه آمدن مجلس از طرح «استفاده بهینه از آثار باستانی و گنج‌ها»

وی درباره طرح «استفاده بهینه از آثار باستانی و گنج‌ها» مجلس که توسط 46 نماینده مجلس به امضا رسیده بود و از بدو رسانه‌ای شدن این طرح با موجی از انتقادات از سوی باستان‌شناسان و کارشناسان مواجه شد، بیان کرد: متأسفانه وزارت میراث فرهنگی و حتی شخص وزیر نیز در جریان ارایه طرح مذکور توسط برخی از نمایندگان مجلس نبود که به محض اطلاع از طریق رسانه‌ها، با ارسال بیانه‌ای ضمن تذکر لازم در خصوص غیر قانونی بودن این طرح ، موارد لازم در هشت بند و ماده تشریح  و تسلیم مجلس شد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه انجام هرگونه عملیات کاووش، اکتشاف و حفاری که تخت نظارت و انحصار میراث فرهنگی نباشد، مطابق موازین قانونی جرم تلقی می‌شود، تصریح کرد: بعد از آن نیز با انجام گفت‌وگو و ملاقات با نمایندگان امضا کننده طرح و تفهیم نادرستی آن، خوشبختانه چند تن از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند.

این مقام مسئول با اشاره به نادرست بودن ادعای برخی از رسانه‌ها مبنی بر ارسال لایحه دیگر توسط وزارت میراث فرهنگی با همان مضمون طرح مذکور، اظهار کرد: در نهایت مقرر شد تا زمان تدوین نهایی و ارسال لایحه وظایف وزارت میراث فرهنگی توسط دولت به مجلس که در بخشی از آن به این موضوع پرداخته شده است این طرح مراعا بماند.

تعیین تکلیف حقوق کارگران پایگاه‌های میراث جهانی در دستور کار

معاون میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به مطالبات کارگران پایگاه‌های میراث جهانی مبنی بر رسیدگی به موضوع تعویق دریافت حقوق خود، توضیح کرد: بالغ بر 800 نیروی فعال موجود در پایگاه‌ها مشغول به کار هستند که حقوق پرداختی آنان در ماه نزدیک به شش میلیارد تومان می‌شود‌.

دارابی با اشاره به اینکه پرداخت حقوق این افراد از محل بودجه طرح‌های عمرانی انجام‌ می‌شود، اذعان کرد: متأسفانه طرح‌های عمرانی معمولاً با تأخیر سه ماهه از شروع سال جدید آغاز می‌شود که همین علت تعویق در پرداختی این افراد است .

وی ادامه داد: در همین راستا وزیر میراث فرهنگی ضمن انجام مکاتبه‌ای  با معاون اول رئیس جمهور، خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر این موضوع شد که در نهایت این موضوع در سازمان برنامه و بودجه جهت رسیدگی و مرتفع شدن آن در دستور کار قرار گرفت.

هنوز بخش زیادی از الواح هخامنشی مسترد نشده

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی در ادامه درباره نحوه سیاست در پیش گرفته شده جهت استرداد اشیای تاریخی متعلق به ایران در سایر کشورها نیز عنوان کرد: رایزنی‌های سیاسی و فرهنگی در وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات بنا بر اطلاعات و گزارشاتی که وزارت میراث‌ فرهنگی در خصوص مکان و هویت اشیای ایرانی در سایر کشورها در اختیار آنان قرار داده، در حال تلاش و مذاکره برای برگردان آثار ایرانی از کشورها هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه آثار فراوانی در خارج از کشور داریم که در گذشته از طریق قاچاق و یا به شکل‌های دیگر از کشور خارج شده که فرآیند استرداد آن، قاعدتاً زمان‌بر و طولانی است و عمر یک دولت کفاف انجام چنین اقدامی را نمی‌دهد، یادآور شد: در خصوص بخشی از الواح هخامنشی که در کشور آمریکا بود، سال گذشته با انجام اقدامات مقتضی موفق به باز پس گرفتن آن شدیم؛ اما در نهایت بخشی از این الواح به بهانه‌هایی از جمله شرایط تحریم حاکم بر ایران به کشور مسترد  نشد.

بخشی از اشیاء اهدایی به موزه ملی اصیل نیست

معاون میراث فرهنگی درباره اشیایی با ادعای قدمت 3500 ساله که در برخی از سایت‌های اینترنتی به فروش گذاشته شده بود، گفت: متأسفانه بحث قاچاق اشیای تاریخی و باستانی قصه تکراری در کشور است که نمی‌توان وجود آن را نادیده گرفت و انکار کرد.

دارابی توضیح داد: در مقابل بنا به گفته رئیس موزه ملی ایران که خود در کسوت یک باستان شناس مشغول فعالیت است، حتی در نمایشگاهی هم که به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در موزه ملی برگزار شده است، بخشی از اشیاء اهدایی به این موزه اصیل نبوده که تشخیص اصالت و قدمت آن نیز توسط کمیته تشخیص نفایس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که متشکل از کارشناسان و مدیران و سرآمدان این حوزه است، انجام می‌گیرد.

وی درباره حق الکشف اشیاء تاریخی و باستانی نیز بیان کرد: افراد و یا دستگاهی ممکن است به صورت اتفاقی و نه عمدتاً در قالب حفاری و کاووش‌های غیر مجاز در حین عملیات عمرانی و یا انجام سایر اقدامات دیگر به صورت ناگهانی شیء تاریخی و باستانی برخورد کرده و استخراج کنند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: درباره حق الکشف این افراد نیز ضمن تشکیل کمیته‌ای متشکل از وزارت میراث فرهنگی، نیروی انتظامی، قوه قضاییه و سایر دستگاهای ذی مدخل، پیش نویس آیین نامه‌ای توسط وزارت میراث فرهنگی تدوین و نگارش شده است که در صورت تأیید مراتب توسط سایر دستگاه‌ها و نهایی شدن آن، آیین نامه جامعی را تسلیم دولت خواهیم کرد که به نوعی نقشه راه ما در این موضوع خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما