شناسهٔ خبر: 54121450 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پرونده اسدالله اسدی و معمای بمب/ وقتی غربی‌ها هیچ سندی علیه دیپلمات ایرانی پیدا نمی‌کنند

تهران- ایرنا- ماجرای بازداشت اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان که با سناریوسازی گروهک منافقین در بلژیک زندانی است از آنجا قابل تأمل است که طرف غربی تا کنون هیچ سند و مدرکی نتوانسته ارائه کند و صرفا بر پایه اقرار دو عضو گروهک منافقین اسدی را محکوم کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ماجرای اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان که چند سال است با سناریوپردازی گروهک منافقین در بلژیک زندانی است، چندی پیش با صدور حکم دادگاه تجدید نظر سه فردی که طبق ادعاهای بی پایه و اساس گفته شده با اسدالله اسدی مرتبط بوده‌اند مجددا بر سر زبان‌ها افتاده است.

با اینحال مروری بر اسناد و مدارک مرتبط با این پرونده و دلایلی که دادگاه آنتورپ بلژیک برای محکومیت دیپلمات کشورمان به آنها استناد کرده، به خوبی نشان می‌دهد که این ماجرا یک سناریو صددرصد از پیش طراحی شده است، سناریویی که طراحان آن با دست خالی از مدرک کافی برای اثبات جرم، تنها روی به طرح ادعاهایی آورده‌اند که تاکنون نتوانسته‌اند آن را اثبات کنند.

بعنوان مثال تنها شواهدی که در این پرونده وجود دارد و باعث محکومیت اسدی شده است، اقرار دو عضو وابسته به سازمان منافقین با نام‌های نسیمه نعمانی و امیر سعدونی است که مدعی هستند بمبی را از اسدالله اسدی تحویل گرفته‌اند تا در همایش سالانه منافقین در ویلپنت پاریس منفجر کنند.

در حقیقت این اقرار تنها مدرک مورد استناد دادگاه بلژیکی برای محکوم کردن اسدی است درحالی که دلایل و مدارک قابل توجهی برای رد این اتهام وجود دارد.

یکی از دلایل محکم برای رد این ادعا، نوع مواد بکار رفته در بمبی است که از دو عضو وابسته منافقین کشف شده است؛ بر اساس گزارش پلیس آلمان، مواد بکار رفته در بمب کشف شده موادی است که از خود رد به جای می‌گذارد، این درحالی است که بر اساس گزارش کارشناسی پلیس آلمان که به دادگاه ارائه شده است، هیچ ردی از بمبی که آن دو نفر مدعی تحویل گرفتن آن از دیپلمات جمهوری اسلامی ایران هستند در خودروی اسدالله اسدی کشف نشده است و صرفا تعدادی از وسایل و مدارک شخصی در خودرو وجوده داشته است.

پرونده اسدالله اسدی و معمای بمب/ وقتی غربی‌ها هیچ سندی علیه دیپلمات ایرانی پیدا نمی‌کنند لیست اقلام کشف شده از خودروی اسدی

همچنین در گزارش بازرسی پلیس اتریش نیز این مورد قید شده است که هیچ اثری از مواد منفجره و یا اقلام غیرقانونی در منزل اسدی در وین وجود نداشت.

مورد دیگری که مضحک بودن ادعاهای مطرح شده در دادگاه بلژیک را اثبات می‌کند، ادعایی است مبنی بر اینکه بمب توسط خطوط هواپیمایی اتریش جابجا شده است، ادعایی که بلافاصله واکنش خط هوایی اتریش ایرلاین را در پی داشت و ضمن تکذیب این موضوع در روزنامه OsterreichHeute آن را شایعه‌ای خبیثانه عنوان می‌کند.

پرونده اسدالله اسدی و معمای بمب/ وقتی غربی‌ها هیچ سندی علیه دیپلمات ایرانی پیدا نمی‌کنند تکذیبیه خطوط هوایی اتریش

در این مطلب آمده است که خطوط هوایی اتریش اعتقاد دارد این اطلاعات درباره مواد منفجره کاملا ساختگی بوده و به خاطر جزئیات اشتباه آن غیرقابل قبول است. همچنین اضافه می‌کند که اساسا این مسئله که کسی بتواند مواد منفجره را به داخل هواپیما ببرد مردود است و شایعه مواد منفجره در هواپیما بدین خاطر است که به اتریش فشار بیشتر وارد کنند تا از تحریم‌های ضد ایرانی بیشتری تبعیت کند.

اما آنچه که موضوع را پیچیده‌تر می‌کند این است که امیر سعدونی و نسیمه نعامی ادعا کرده‌اند بمب را در لوکزامبورگ از آقای اسدی دریافت کرده‌اند اما هیچ تصویر و یا سندی که این ادعا را ثابت کند در پرونده وجود ندارد؛ با اینحال سرویس اطلاعاتی بلژیک تلاش می‌کند با هک ایمیل اداری و رسمی اسدالله اسدی که در حقیقت ایمیل رسمی وزارت امور خارجه کشورمان محسوب می‌شود، ردی برای اثبات این موضوع پیدا کنند که این تلاش آنها نیز نتیجه‌ای به دنبال نداشت.

پرونده اسدالله اسدی و معمای بمب/ وقتی غربی‌ها هیچ سندی علیه دیپلمات ایرانی پیدا نمی‌کنند اشاره گزارش سازمان اطلاعات بلژیک به بررسی ایمیل‌های اسدی

با این حال به نظر می‌رسد این پرونده با ابهامات و علامات سوال زیادی مواجه است و معمای بمب آن که غربی‌ها مدعی هستند از طریق دیپلمات ایرانی در اختیار دو عضو منافقین قرار گرفته، هنوز حل نشده است.

پرونده اسدالله اسدی و معمای بمب/ وقتی غربی‌ها هیچ سندی علیه دیپلمات ایرانی پیدا نمی‌کنند تصاویری از بررسی سامانه پست الکترونیک وزارت امور خارجه توسط سازمان اطلاعات بلژیک

پرونده اسدالله اسدی و معمای بمب/ وقتی غربی‌ها هیچ سندی علیه دیپلمات ایرانی پیدا نمی‌کنند تصاویری از بررسی ایمیل اسدی توسط سازمان اطلاعات بلژیک

گفتنی است اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان تاکنون در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشده و دلیل آن را مصونیت دیپلماتیک خود و همچنین سناریوسازی گروهک منافقین علیه ایران می‌داند. دادگاه بدوی آنتورپ بلژیک در روز چهارم فوریه ۲۰۲۱ وی را به ۲۰ سال حبس به دلیل انتقال بمب به نسیمه نعامی و امیر سعدونی محکوم می‌کند، حکمی که به دلیل عدم تجدیدنظرخواهی آقای اسدی قطعی اعلام شده است.

نظر شما