شناسهٔ خبر: 54121302 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

۳۶ هزار همدانی تحت پوشش رایگان بیمه سلامت قرار گرفتند

سرپرست بیمه سلامت استان همدان گفت: ۳۶ هزار نفر از همشهریان سه دهک پایین درآمدی فاقد بیمه درمانی در مدت یک هفته زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین همدان و به نقل از روابط عمومی اداره کل بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اقدامات ارزشمندی در راستای تسهیل امور و اجرای قانون در اداره کل بیمه سلامت استان صورت گرفته است اظهار کرد: در این راستا پرداخت‌های به موقع تعهدات بیمه سلامت و تسویه مطالبات شرکای کاری و موسسات طرف قرارداد بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه در اردیبهشت امسال موفق شدیم تمام مطالبات بیمارستان‌های خصوصی و غیر دانشگاهی را به مبلغ ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت کنیم عنوان کرد: ۷۷ میلیارد تومان از مطالبات سال  ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی پرداخت شد و مطالبات دانشگاه علوم پزشکی بابت سال 1400 تسویه کامل شد که این اقدام بی سابقه و کم نظیر و حائز اهمیت بسیار است.

سرپرست بیمه سلامت استان همدان ضمن قدردانی از پیگیری های موثر مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران در تامین بموقع منابع و تخصیص آن به ادارات کل استانی؛ با بیان اینکه مطالبات سال گذشته سایر مراکز طرف قرارداد با بیمه سلامت نظیر داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها نیز تسویه شد که این اتفاق برای اولین بار در تاریخ بیمه سلامت است افزود: این پرداخت‌های به موقع مطالبات، موجبات ارائه خدمات با کیفیت و دسترسی آسان بیمه شدگان عزیز به خدمات سلامت را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه با حمایت های و تلاش‌های صورت گرفته در ستاد توانستیم در ابتدای سالجاری به تعهدات سال گذشته بطور کامل عمل کنیم  و بدهی‌ها را به صفر برسانیم گفت: سال‌های گذشته به دلیل پرداخت نشدن بموقع شاهد نارضایتی موسسات، مطب ها و مراکز درمانی و پزشکان بودیم اما امروز خوشبختانه مطالبات به روز است و  ارائه خدمت در حوزه درمان و مراکز طرف قرارداد با سهولت و رضایتمندی بالایی در حال انجام است.

دکتر نیاستی خاطر نشان کرد: میزان تعهدات بیمه سلامت به مراکز درمانی در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۲۵ میلیارد تومان بود که خوشبختانه تسویه شده است.

اجرای صد درصدی طرح ملی نسخه نویسی الکترونیکی در استان همدان

در بخش دوم وی به استقرار نسخه‌نویسی الکترونیک اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت، از اوایل سال ۹۸ در استان همدان همزمان با سایر استانها آغاز شد اگرچه در آغاز کار با مشکلاتی از جمله در زیرساخت‌ و سخت‌افزار مواجه بود اما به مرور با رفع موانع و همکاری خوب پزشکان طرف قرارداد، اعلام می‌کنیم امروز در تمام مراکز دولتی و خصوصی طرف قرارداد و داروخانه ها، نسخه‌نویسی و نسخه پیچی‌ الکترونیک بصورت صد در صد اجرا می‌شود.

سرپرست بیمه سلامت استان همدان تسریع در انتقال و رصد داده‌ها، پایداری اطلاعات، کاهش خطا، پایش و نظارت فنی و دقیق و نیز صرفه‌جویی در هزینه ها از جمله مصرف کاغذ را از مزیت‌های طرح نسخه‌نویسی الکترونیک برشمرد و افزود: ممکن بود قبل از اجرای طرح با بسیاری از خدمات غیرقانونی و بی‌رویه درمانی و درخواست های القایی مواجه باشیم اما امروز جلوی سوء استفاده‌ها نیز گرفته شده و این طرح بزرگ ملی موجب کاهش تقاضاهای القایی و همچنین حفاظت از منابع مالی شده است.

 ۵۷ درصد جمعیت استان همدان زیر پوشش بیمه سلامت

وی با بیان اینکه تقریبا بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور زیر پوشش بیمه سلامت هستند گفت: در استان همدان ۹۶۵ هزار و ۱۴۳ نفر بیمه شده قطعی سازمان بیمه سلامت هستند که تقریبا معادل ۵۷ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

پرداخت هزینه‌های تشخیصی درمانی بیماران خاص، صعب العلاج، شیمی درمانی و ناباروری توسط بیمه سلامت

وی در بخش دیگر از نشست خبری، با اشاره به اینکه در حال حاضر در خصوص خدمات سرپایی ۷۰ درصد و خدمات بستری ۹۰ درصد تعرفه مصوب از سوی بیمه سلامت پرداخت می‌شود و فرانشیز در بخش سرپایی ۳۰ درصد و در بخش بستری ۱۰ درصد است اضافه کرد: بیمه سلامت ۹۰ درصد هزینه مصوب درمان ناباروری را پرداخت می کند.

۲ هزار و ۲۲۰ بیمار خاص زیر پوشش بیمه سلامت استان

وی با تاکید به اینکه در بیماران خاص، صعب‌العلاج، شیمی‌درمانی و نازایی نیاز به طی فرایند نظام ارجاع نیست و بیمه شدگان محترم می‌توانند مستقما از خدمات پزشک متخصص و فوق تخصص بهره‌مند شوند گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۲۲۰ بیمار خاص زیر پوشش بیمه سلامت استان است.

سرپرست بیمه سلامت استان همدان از ارائه خدمات به یک هزار و ۲۱۷ بیمار ام اس، ۴۸۶ بیماری دیالیزی، ۲۶۶ بیمار پیوند کلیه،  ۱۶۷ بیمار مبتلا به هموفیلی و ۷۹ بیمار تالاسمی سخن گفت و افزود:  ۷۹۱ موسسه و پزشک با بیمه سلامت استان قرارداد دارند که خوشبختانه طی دو سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

وی تصریح کرد: ۱۶۵ پزشک عمومی، ۱۸۷ پزشک متخصص، ۱۷ پزشک فوق تخصص، ۱۱ دندان‌پزشک، ۲۱۵ داروخانه، ۵۳ آزمایشگاه، ۵۰ مرکز توانبخشی، ۳۴ درمانگاه تخصصی، ۳۰ درمانگاه خصوصی و مرکز خیریه و ۱۹ بیمارستان در استان با بیمه سلامت طرف قرارداد هستند.

دکتر نیاستی در ادامه به اجرای نظام ارجاع در صندوق بیمه همگانی اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای طرح نظام ارجاع این است که تمام افرادی که فاقد هر گونه بیمه پایه درمانی هستند، شناسایی و زیر پوشش بیمه سلامت قرار گیرند که جزو تکالیف سازمان بیمه سلامت است.

وی با اشاره به اینکه پزشک خانواده شهری در سال ۱۴۰۰ در همدان آغاز و همدان جزو استانهای پیشرو در اجرای این طرح بود افزود: لازمه اجرای آن همکاری با پزشکان دارای مطب بوده و واگذاری خدمت به بخش خصوصی در راستای اصل ۴۴ از اهداف است.

سرپرست بیمه سلامت استان همدان با اشاره به شناسایی ۲۵۸ هزار نفر جمعیت فاقد بیمه درمانی در استان افزود: در حال حاضر ۱۵۳ هزار و ۶۴۴ نفر از این افراد دارای پزشک خانواده بوده و به یک پزشک منتسب شدند.

وی با بیان اینکه در هفته سلامت ۳۶ هزار نفر از افراد دهک یک تا سه درآمدی استان که فاقد بیمه بودند به صورت رایگان زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند، عنوان کرد: در حال حاضر مراجعه این افراد به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با بیمه سلامت و تکمیل اطلاعات ثبت نامی به منظور ارائه خدمات بهتر الزامی و ضروری است.

دکتر نیاستی بیان کرد: هدف ما این است تمام ۲۵۷ هزار نفر فاقد بیمه درمانی در استان به پزشک خانواده منتسب شوند و ویزیت پایه صورت گیرد و از لحاظ دو بیماری مهم  «دیابت» و «فشار خون» بررسی و نشاندار می‌شوند تا درمان به موقع داشته باشند.

وی این اقدام را در راستای بهبود کیفیت زندگی بیماران، افزایش طول عمر، کاهش هزینه‌های سلامت و کمک به اقتصاد سلامت موثر و مهم دانست و گفت: در برنامه پزشک خانواده شهری اقدامات پیشگیرانه توسط بیمه سلامت در دستور کار است که این امر بسیار حائز اهمیت است.

سرپرست بیمه سلامت استان همدان بیان کرد: طبق قانون افراد زیر پوشش صندوق بیمه سلامت همگانی باید ویزیت پایه شوند. بنابراین در صورت دریافت پیامک از اداره کل بیمه سلامت و برای بهره مندی از خدمات و مزایای بیمه درمانی حتما باید برای تکمیل اطلاعات ثبت نامی به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با بیمه سلامت مراجعه کنند.

وی یادآور شد: افراد مشمول با مراجعه به سامانه خدمات شهروندی  بیمه سلامت به آدرس www.bimehsalamatiranian.ir و یا شماره‌گیری کد دستوری # ۱۶۶۶*  می توانند از وضعیت بیمه ای و  پزشک خانواده خود مطلع شود.

دکتر نیاستی با بیان اینکه دهک یک تا سه درآمدی جامعه هیچ مبلغی بابت حق بیمه پرداخت نمی نمایند و به صورت کاملا رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند، افزود: در این طرح دهک چهارم ۱۰ درصد، دهک پنجم و ششم ۲۵ درصد و دهک هفتم و هشتم ۵۰ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه اهتمام و تکلیف بیمه سلامت این است که در مدت زمان کوتاه همه افراد فاقد بیمه را شناسایی و برای آنها بیمه‌نامه صادر کند عنوان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک اعلام کنیم کسی در استان همدان فاقد پوشش بیمه نیست.

خدمات درمان نازایی و ناباروری تحت پوشش بیمه سلامت است

سرپرست بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۰ در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بیمه سلامت مکلف به ارائه تمام خدمات نازایی و ناباروری در مراکز دولتی و خصوصی شده است گفت: افرادی که به مراکز دارای پروانه فعالیت پزشکی در حوزه نازایی و ناباروری مراجعه کنند ۹۰ درصد هزینه‌های مصوب سرپایی و بستری برای آنها پرداخت خواهد شد.

نظر شما