شناسهٔ خبر: 54120545 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

گزارشگر ویژه سازمان ملل: تحریم های آمریکا نقض حقوق اقتصادی و اجتماعی مردم ایران است/ پول های بلوکه شده ایران در بانک های خارجی را آزاد کنید

گزارشگر ویزه سازمان ملل: تحریم های یکجانبه آمریکا نقض حقوق بین الملل است و به مردم ایران به طور جدی صدمه زده است.

صاحب‌خبر -

گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد " تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره‌مندی از حقوق بشر" در یک نشست خبری در تهران، درباره سفر 12 روزه خود به ایران به خبرنگاران توضیحاتی ارایه کرد.


به گزارش عصرایران، " آلنا دوهان"، گزارشگر ویژه سازمان ملل در نشست خبری ظهر امروز (چهارشنبه) در مرکز همایش های کتابخانه ملی ایران در تهران، با اشاره به اینکه نتایج مشاهدات و ارزیابی های خود را از تاثیر تحریم های یکجانبه آمریکا بر وضعیت حقوق بشر در ایران را به نشسیت ماه سپتامبر 2022 شورای حقوق بشر سازمان ملل ارایه خواهد کرد، تحریم های آمریکارا نقض حقوق اقتصادی و اجتماعی مردم ایران دانست و تاکید کرد این تحریم ها تاثیرات مخربی روی زندگی شهروندان عادی ایران داشته است.


گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت:" از کشورهایی که اقدام به اعمال تحریم های یک جانبه کرده‌اند از جمله آمریکا می خواهم که این تحریم ها علیه ایران را بردارند چرا که بر اساس حقوق بین الملل قابل توجیه نیست به ویژه در مورد تجارت، انتقال پول و همچنین مسایل مربوط به زیر ساخت ها مانند تهیه غذا، دارو و بهداشت."


او با تاکید بر اینکه رقمی بین 100 تا 120 میلیارد دلار از پول های ایران به دلیل تحریم های آمریکا در بانک های جهان بلوکه شده اند، گفت بررسی های او نشان می دهد که تحریم هایی که از سال 2018 و در پی خروج یکجانبه آمریکا از برجام بر ایران اعمال شده، تاثیرات مخربی بر اقتصاد ایران داشته است.


او گفت : در جریان این سفر 12 روزه با تعدادی از نمایندگان دولت و اعضای آن، نمایندگان بخش بهداشت و سلامت، خیرین، نمایندگان نهادهای مدنی، کنش‌گران حقوق بشر، کسب و کار و.. جلساتی داشتم.


"آلنا دوهان" افزود: این تحریم‌ها مخرب‌ترین تاثیرها را روی اقشار آسیب پذیر و کم درآمد و افرادی که بیماری خاص دارند و یا زنان سرپرست خانوارو مهاجران و سالمندان داشته است.


گزارشگر ویژه سازمان ملل تاکید کرد: معتقدم که تحریم‌های یک جانبه، اولیه و ثانویه و تهدید به اعمال تحریم ها، همه این ها بحث وضعیت حقوق بشر را در ایران به خطر انداخته است...این تحریم ها نقض حقوق اقتصادی و اجتماعی مردم ایران است.


این گزارشگر سازمان ملل با اشاره به اینکه ورود دارو به ایران به دلیل تحریم های ثانویه با مشکلاتی روبرو است، افزود:" از دولت ها می خواهیم که درآمدهای بلوکه شده ایران را آزاد کنند که دولت ایران بتواند به تعهدات خود در زمینه حقوق بشرعمل کند. به دولت ها و شرکت ها توصیه می کنم که تبعیت از تحریم های یکجانبه را متوقف کنند و مسایل انسانی را به ویژه در خصوص تامین غذا و دارو در نظر بگیرند."

 

 

نظر شما