شناسهٔ خبر: 54120166 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وزیر خارجه ترکیه: خواستار حل مشکلات دوجانبه با آمریکا هستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه گفت که آنکارا خواستار حل مشکلات موجود با آمریکا در زمینه‌های مختلف از جمله موضوعات منطقه‌ای است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت که خواهان حل مشکلات دوجانبه با ایالات متحده است.

به نوشته روزنامه «حریت» «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه  ترکیه در این زمینه گفت: «ما می‌خواهیم مشکلاتی را که در روابط خود با ایالات متحده داریم،  دیدار در شهر "رم" بین رئیس جمهور ترکیه و ایالات متحده  با اهمیت بود. ما به پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  یک  ساز و کار راهبردی ایجاد کردیم.»

وی توضیح داد: «هدف از این سازوکار این است که روی مشکلاتی که در روابط دوجانبه در منطقه با آن مواجه‌ایم ، حل مسائلی که بر سر آنها اختلاف نظر داریم یا اینکه چگونه می‌توانیم در این موضوعات با یکدیگرعمل کنیم، فعالیت کنیم.»

چاووش اوغلو با بیان اینکه روابط اقتصادی با آمریکا بهبود یافته و تجارت دوجانبه در سال گذشته از مرز ۲۷ میلیارد دلار گذشته و هدف آن ۱۰۰ میلیارد دلار است، اظهار داشت: «در چارچوب بحران‌های جهانی،  در زمینه‌هایی که می‌توانیم روابط خود را به عنوان بخشی از این سازوکار توسعه دهیم،  با آمریکا گفت‌‌وگو خواهیم کرد.»

ترکیه با آمریکا بابت مجموعه‌ای از مسائل از جمله حمایت واشنگتن از تروریست‌های یگان‌های مدافع خلق، فروش تجهیزات نظامی همچون جنگنده اف-۳۵ مشکل دارد.

سخنگو و مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه در همین زمینه گفت که آنکارا امیدوار است کنگره آمریکا با درخواست ترکیه برای خرید جنگنده‌های «اف- ۱۶ بلاک» موافقت کند.

«ابراهیم کالین» سخنگوی و مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه در سیاست خارجی روز دوشنبه گفت: «دولت بایدن گام‌های مثبت و ملموسی برای پیشبرد این موضوع برداشته و موافقت کنگره را برای این توافق دریافت کرده است. این موضوع  باعث تقویت روابط دوجانبه و همچنین دفاع ناتو در زمان‌های چالش‌برانگیز می‌شود.»

در نامه‌های جداگانه‌ای به روسای و اعضای کمیته‌های امور خارجی و نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و سنا، هفت گروه و شورای آمریکا از جمله شورای «یونان-آمریکا»، «شورای عدالت برای قبرس»، «کمیته یهودیان آمریکا»، «کمیته ارامنه مقیم آمریکا»، «گروه دفاع از مسیحیان» و «انجمن خاورمیانه»  اعتراض خود را به فروش این تجهیزات به ترکیه اعلام کردند.

در روزهای گذشته نیز شماری از مردم ترکیه مقابل پایگاه هوایی «اینجرلیک» محل استقرار نیروهای آمریکا تظاهرات کردند. (جزئیات بیشتر)

 انتهای پیام/م

نظر شما