شناسهٔ خبر: 54119157 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کفاش مطرح کرد؛

دیدار با مخاطبان و دیگر فعالان صنعت نشر از ویژگی‌های نمایشگاه است

محمد آسیابانی

مدیر انتشارات سایان گفت: برای ما در نشر سایان نمایشگاه فرصت خوبی است تا با مخاطبانمان و همچنین دیگر فعالان عرصه نشر دیدار کنیم. سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب عدالت فرهنگی را معنا کرد.

صاحب‌خبر -

حامد کفاش مدیر انتشارات سایان، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه در این دو سال هم ناشران و هم مخاطبان منتظر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بودند، اشاره کرد: هرچند که نمایشگاهی بر بستر اینترنت شکل گرفت اما مخاطبان و مردم می‌خواهند کتاب را از نزدیک در دست بگیرند و بعد بخرند. مردم می‌خواستند کتاب‌ها را به صورت حضوری ببینند، بنابراین همگی منتظر سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بودند.

وی افزود: از سوی دیگر نیز نمایشگاه فرصتی فراهم می‌کند که همه همچون مخاطب، خریدار، کتابفروش، مرکز پخش، ناشر و… یکدیگر را ببینند و این امرِ بسیار مفیدی است. هرچند مسئله فروش برای بسیاری از ناشران حائز اهمیت است اما برای ما در سایان دیدار با مخاطبان و نفس به نفس شدن با آن‌ها و سایر حلقه‌های نشر اهمیت دارد.

کفاش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک همایش کشوری است، گفت: این نمایشگاه یک گردهمایی بزرگ است که ناشران و سایر حلقه‌های نشر در آن حضور پیدا می‌کنند و ما نیز از حضوری برگزار شدن آن بسیار خوشحالیم.

مدیر انتشارات سایان به شروع فعالیت برای برگزاری نمایشگاه کتاب سی‌وسوم در شرایط کرونایی کشور اشاره کرد و یادآور شد: من در این مدت اخبار نمایشگاه امسال را پیگیری می‌کردم و آمار حضور ناشران بیشتر بوده و به گمانم اکثریت ناشران در این دوره شرکت کردند و اگر هم ناشری حضور ندارد دلایل مختلفی دارد همچون اینکه آمادگی لازم برای حضور را نداشت. از دید من اگر زمانی ما هم در این نمایشگاه شرکت نکنیم فرصتی را از خودمان سلب کردیم.

وی درباره استقبال مردم از نمایشگاه امسال نیز گفت: در این ۱۰ سالی که ما در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کردیم از جمیع جهات، یعنی چه به لحاظ میزان فروش، چه به لحاظ میزان مخاطب و چه به لحاظ تبادل رایت، برای انتشارات سایان این بهترین سال بود. در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ما با چند آژانس در خصوص واگذاری رایت کتاب در بازار جهانی مذاکراتی انجام دادیم و من‌حیث‌المجموع نمایشگاه امسال بهترین نمایشگاه بود.

کفاش با اشاره به افزایش فعالیت‌های فرهنگی در این دوره از نمایشگاه کتاب در خصوص همزمانی برگزاری نمایشگاه مجازی و حضوری اشاره کرد: با توجه به اینکه سال گذشته دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار شد تصور ما این بود که برگزاری نمایشگاه کتاب به فاصله کم مورد استقبال قرار نگیرد ولی مشاهدات ما خلاف این امر را نشان داد. افرادی که نمی‌توانستند در بخش حضوری نمایشگاه شرکت کنند در بخش مجازی نمایشگاه حضور پیدا کردند؛ به‌واقع نمایشگاه مجازی و حضوری در این دوره پابه‌پای هم پیش رفتند و به نوعی عدالت فرهنگی را رقم زد که به نظرم این اتفاق خوبی است.

حامد کفاش در پایان گفت: باید به دست‌اندرکاران برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خسته نباشید گفت از این‌رو که فرصت کمی برای آماده‌سازی جهت برگزاری هر دو بخش حضوری و مجازی داشتند که کار سختی بود و به نظر من مسئولان به خوبی از عهده آن بر آمدند.

نظر شما