شناسهٔ خبر: 54118983 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

همراه با انتشارات روزنامه ایران در نمایشگاه کتاب؛

از عملیات پنجه عقاب تا نقش آفرینان عصر تاریکی

انتشارات روزنامه ایران، در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با ارائه تازه ترین آثار خود حضور دارد. تازه ترین کتاب‌های این انتشارات را بشناسید.

صاحب‌خبر -

عملیات پنجه عقاب

کتاب عملیات پنجه عقاب به قلم جاستین دانلو ویلیامسون و ترجمه محمد معماریان روایتی از عملیات ناکام نیروهای دلتای آمریکا برای نجات گروگان های آمریکایی بعد از تسخیر سفارت (لانه سابق جاسوسی) آمریکا به دست دانشجویان ایرانی است. این برای اولین بار است که روایتی آمریکایی از عملیات پنجه عقاب و اتفاقات صحرای طبس انتشار می یابد.

---

ده سال با حافظ اسد

کتاب ۱۰ سال با حافظ اسد، نوشته بثینه شعبان نخستین کتابی است که با استناد به اسناد و منابع آرشیوی وزارت امور خارجه و کاخ ریاست جمهوری سوریه به موضوع نبرد عربی اسرائیلی، فرایند مذاکرات صلح خاورمیانه در فاصله سال های ۱۹۹۰ تا۲۰۰۰ و همچنین خاطرات نویسنده به عنوان مترجم ویژه حافظ اسد پرداخته است. نویسنده در این کتاب به بیان برخی گفت‌وگوها و اظهارنظرها در جریان مذاکرات پشت درهای بسته حافظ اسد با رئیس جمهور و وزرای خارجه امریکا و مقامات دیگر کشورها می پردازد که شاید کسی تابه حال آنها را نشنیده باشد.

---

بثینه شعبان در اغلب بخش های کتاب از اسناد استفاده کرده است. نویسنده همچنین با ارائه تصویری از فضای جلسات هیات های مذاکره کننده سوری و اسرائیلی، به بیان دیدگاه ها و نحوه رفتار این دو هیات در جریان مذاکرات فرایند صلح می پردازد.

محرمانه های اقتصاد ایران (۲ جلد)

کتاب محرمانه های اقتصاد ایران، حاصل گفت و گوهای سید شمس الدین حسینی وزیر دارایی و اقتصاد دولت های نهم و دهم است که به قلم مهدی مهرپور و میثم مهرپور نوشته شده و روایتی از مسائل پشت پرده اقتصاد ایران در ۴۰ سال گذشته است. در این دوران، اقتصاد ایران با فراز و فرودهای فراوانی همراه بوده و موضوعاتی چون جنگ و بازسازی ویرانی های پس از آن، نوسانات قیمت نفت، تغییر در تفکرات مدیریتی کشور، مسائل تحریم و سیاست های بین المللی، چالش ها و فرصت های زیادی را در دوره های مختلف فرا روی مسئولان و مدیران ارشد مدیریتی کشور قرار داده که نیازمند اتخاذ تصمیمات مهم و اساسی بوده است اما در این مسیر همواره مسائل پشت پرده ای قرار داشته که تاثیرات زیادی بر تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های کلان اقتصادی کشور داشته که شاید غیر از جلسات خصوصی، کمتر درباره آنها صحبت به میان آمده یا اخبار آن منتشر شده باشد.

لبه پرتگاه

بثینه شعبان، بعد از انتشار کتاب ۱۰ سال با حافظ اسدا در سال ۲۰۱۵، کار نگارش کتاب لبه پرتگاه را آغاز کرد. او مانند کتاب پیشین خود، باز هم به سراغ منابع و اسناد آرشیوی وزارت امور خارجه و کاخ ریاست جمهوری سوریه رفته و این بار به بررسی رویدادهای مهم دهه ۷۰ میلادی در ارتباط با موضوع نبرد اعراب و اسرائیل پرداخته است.

---

نویسنده در این کتاب به طور عمیق به روابط میان حافظ اسد با هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه وقت آمریکا و نقشی می پردازد که این روابط در تحقق صلح میان اعراب و اسرائیل داشته است. بررسی مسائل مهم سیاسی خاورمیانه در دوران مسئولیت هنری کیسینجر، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین وزرای امور خارجه آمریکا در قرن بیستم، از دیگر مسائلی است که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است و افق تازه ای برای مطالعه مسائل خاورمیانه در اختیار پژوهشگران و علاقه مندان قرار می دهد. فعالیت های دیپلماتیک هنری کیسینجر، یکی از موضوعات مناقشه برانگیزی است که همواره در دانشگاه ها و نیز در نهادهای سیاسی سراسر جهان، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

ایرانی کشی

گروه پژوهشی حنیفه در کتاب ایرانی کشی، به بررسی قتل عام ایرانیان در دوران خشایار که به دستور شاه و با دسیسه یهودیان به دربار نفوذ کرده بودند، می پردازد و در قیاسی شگفت انگیز ردپای آنها را در قتل عام ۸ تا ۱۰ میلیون ایرانی در طی سال های ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ در ایام جنگ اول جهانی نشان می دهد جلد دوم مجموعه سایه ها به یکی از دردناک ترین حوادث قرن بیستم که مسبب اصلی آن رژیم استعماری انگلستان بود و در ایران رخ داد می پردازد.

نظریه اجتماعی و عمل سیاسی

کتاب نظریه اجتماعی و عمل سیاسی، در پنج فصل به عقاید اصلی در باب ارتباط نظریه اجتماعی با عمل سیاسی می پردازد و از سوی دیگر، درصدد بسط موضعی انتقادی نسبت به این عقاید است. پرسش کتاب این است که دانش ما درباره زندگی اجتماعی چگونه زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهد یا باید قرار دهد.

مطالعه این کتاب برای دانشجویان علوم اجتماعی، علوم سیاسی، فلسفه و علاقمندان به فلسفه علوم اجتماعی مفید بوده و به غنای دانش و آگاهی آنها در این حوزه خواهد افزود.

نقش آفرینان عصرتاریکی

کتاب نقش آفرینان عصرتاریکی، به قلم مرتضی صفارهرندی، برخلاف قواعد مرسوم جریان شناسی احزاب و گروه های سیاسی ایران به بررسی بسترهای شکل گیری گرایش ها و دسته بندی های سیاسی در مقاطع مختلف کشور پرداخته است. این کتاب مجموعه ای از سلسله مقالات نویسنده بوده که پیش از این در هفته نامه صبح صادق منتشر می شد. علاوه بر متن اصلی خلاصه ای از زندگینامه بازیگران صحنه سیاسی کشور از دوران مشروطه تا به امروزه به صورت پی نوشت ارائه شده است.

استراتژی و دیگر هیچ

کتاب استراتژی و دیگر هیچ، روشن کننده بسیاری از زوایای پنهان اهداف و فعالیت های سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در دهه های گذشته است و می تواند در تحلیل شناخت این سازمان و اندیشه های سران آن در دوره های مختلف انقلاب موثر باشد، این کتاب، مجموعه مصاحبه های ناصر رضوی یکی از مسئولان اطلاعاتی امنیتی کشور با موضوع سازمان مجاهدین خلق است که در سال ۱۳۹۴ به انجام رسیده است.

رضوی تجربه ای طولانی در حوزه مبارزه با سازمان مجاهدین خلق در وزارت اطلاعات و بخش اطلاعاتی امنیتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد و به دلیل احاطه کامل به موضوع، اطلاعات و تحلیل های قابل تاملی در زمینه های مختلف فعالیت این سازمان، به خصوص در سال های اول انقلاب، در این کتاب ارائه می کند.

اندیشه سیاسی آیت الله هاشمی رفسنجانی

این کتاب به بررسی اندیشه ها و آرای سیاسی آیت الله هاشمی رفسنجانی می پردازد که در مسیر پیشرفت کشور در دوران بعد انقلاب از دست اندرکاران اصلی سیاست های نظام به حساب می آید. از آنجا که ایشان در طول سالیان دراز در مسند مسئولیت های مهم تصمیم گیری و مدیریتی کشور قرار داشته و نقش ایشان در جریانات مختلف سیاسی تاثیرگذار بود، بحث و فحص در آرا و اندیشه های ایشان ضروری به نظر می رسد.

نویسنده این کتاب با توجه به نکات فوق و جست‌وجو در آثار ایشان، از کلیشه های رایج و مشهورات درباره اندیشه سیاسی و آرای اکبر هاشمی رفسنجانی عبور کرده و با ترسیم چهارچوب اندیشه سیاسی وی و بحث در نسبت اندیشه و عملکرد وی با مبانی دینی نظام اسلامی، اثری به دور از اغراض سیاسی و درخور فهم و قضاوت همگان ارائه داده است.

تلویزیون جهانی بین المللی تا محلی

کتاب تلویزیون جهانی بین المللی تا محلی (تالیف جوزف استرابهار. ترجمه: سید رضا حسینی) با ارائه ارزیابی تازه ای از وابستگی مقابل تلویزیون و سایر پدیده های فرهنگی جامعه شناختی در فرهنگ ها و جوامع و کشورهای مختلف، جدیدترین تحقیقات و نظریه ها را در این زمینه به دست می دهد. کانون توجه کتاب حاضر بر تلویزیون و پخش خبر، مناظره و مباحثات فرهنگی در شبکه های ملی است.

کودکان و سرنوشت ها

کتاب کودکان و سرنوشت ها، بخشی از خاطرات انیس نقاش است که به قلم خود او به رشته تحریر درآمده و بعدا توسط همسرش بتول خدابخش، به فارسی ترجمه شده است. انیس نقاش، شخصیت شناخته شده ای در عرصه جهانی در دهه های گذشته است. او که متولد سال ۱۹۵۱ در لبنان بود، در دوره جوانی به سازمان دانشجویی جنبش فتح پیوست و از همان دوران جوانی، مبارزه با رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

---

او در طول زندگی خود، عملیات زیادی را علیه اسرائیل و برخی اهداف دیگر برنامه ریزی و اجرا کرد. از جمله اهداف دیگری که او در آن حضور داشته، برنامه ریزی برای ترور شاپور بختیار در فرانسه بود که به شکست انجامید. انیس نقاش در این کتاب علاوه بر ذکر خاطرات دوران مختلف زندگی خود، به روایت بخشی از برنامه ها، اقدامات و عملیاتی که برخی از آنها تاثیرات مهمی در سیاست آن روز خاورمیانه و جهان داشته، می پردازد.

راهی به مجنون

راهی به مجنون، به قلم جواد کلاته عربی، روایتی از دوران کودکی تا شهادت سیدعباس جولائی، فرمانده مهندسی رزمی سپاه در زمان دفاع مقدس را به تصویر می کشد و حاصل ده‌ها ساعت مصاحبه نویسنده کتاب با خانواده همکاران و همرزمان این شهید والامقام و پژوهش در زندگی او است.

شهید جولائی از جمله فرماندهانی بود که نقش اساسی در ساخت و نصب بل معروف خیبر ایفا کرد، او قبل از شروع جنگ وارد سپاه می شود و با توجه به تجربیاتش در کارهای ساختمانی و عمرانی به بخش مهندسی رزمی سپاه می رود. نخستین زاغه های مهمات سپاه در غرب، توسط او ساخته می شود.

ایستاده تا همیشه

کتاب ایستاده تا همیشه، به تدوین و تنظیم فاطمه وفایی راد حاصل گفت و گوهای مفصلی با همرزمان جاوید نشان احمد متوسلیان است که هر کدام پس از معرفی خود و نقش‌شان در حوادث کردستان و جبهه های غربی، نسبت خود را با این سردار پرآوازه بازگو کرده اند.

ما یک نفریم

کتاب ما یک نفریم، به همت اسدالله امرایی ترجمه و گردآوری شده است هدف اسدالله امرایی از گنجاندن آثاری از بهترین استادان، به تصویر کشیدن قدرت قلم نویسندگان و نشان دادن گوشه‌ای از فرهنگ انسانی در این خطه از جهان بوده است. این کتاب ۱۸ داستان در خود جای داده، داستان هایی از نویسندگانی که یکسان نمی نویسند و یکسان نمی اندیشند و هر کدام سبک خاص خود را دارند. در ابتدای هر داستان مختصر توضیحی از نویسنده ذکر شده که به اهمیت کتاب می افزاید.

روایت گمشده

کتاب روایت گمشده، خاطرات خودنوشت فاروق الشرع از جمله منابع مهم در زمینه روایت تاریخ سیاسی خاورمیانه است فاروق الشرع، وزیر امور خارجه سابق سوریه، در این کتاب به بیان خاطرات خود از دوران کودکی تا زمان حیات حافظ اسد می پردازد خوانندگان این اثر با روایت تاریخی جذابی از رویدادهای مهم منطقه ای از زبان یکی از مهم ترین وزرای امور خارجه کشورهای عربی در نیمه دوم قرن بیستم، به ویژه درباره سوریه، لبنان، عراق و فلسطین، همچنین فرایند مذاکرات صلح خاورمیانه، روبه رو هستند.

---

فاروق الشرع علاوه بر روایت دوران کودکی، نوجوانی و جوانی به حوادث سیاسی آن روزگار سوریه و جهان عرب و تاثیر آن در زندگی او و دیگر جوانان سوریه اشاره می کند، مهمترین بخش این کتاب، روایت الشرع درباره مذاکرات سوریه و اسرائیل از کنفرانس مادرید تا زمان فوت حافظ اسد در سال ۲۰۰۰ میلادی است.

مردم تصمیم می گیرند

کتاب مردم تصمیم می گیرند، مجموعه نوشتارهایی از پروفسور سید حمید مولانا است که درباره دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و حوادث پس از آن به رشته تحریر درآورده است. پروفسور مولانا از چهره های برجسته رشته روابط بین الملل و ارتباطات در سطح جهانی است و بیش از ۵۰ سال در آمریکا، اروپا و بسیاری از دانشگاه های مهم دنیا به تدریس و تحقیق مشغول بوده است. او سال ۱۳۸۷ در اواخر دوره دولت نهم، به عنوان مشاور رئیس جمهور وقت انتخاب شد.

مگر چشم تو دریاست

مگر چشمان تو دریاست، به قلم جواد کلاته عربی به روایت مادر شهیدان جنیدی از زندگی خود و چهار فرزند شهیدش می پردازد. ماجرای کتاب از شهر کوچک پیشوا در خانه و خانوده‌ای سنتی آغاز می شود، حاج شیخ احمد جنیدی، پدر محمد، عبدالحمید، رضا و نصرالله به امامت جمعه شهرستان رودسر منصوب می شود و با شروع جنگ و ازدواج پسرها، فعالیت های اجتماعی و انقلابی خانواده جنیدی وارد فصل جدیدی می شود.

خروج از سایه

کتاب خروج از سایه روایتی از چگونگی شکل گیری گروهک کومله و فعالیت های خرابکارانه این گروهک تروریستی و اعضای آن در جریان ماه‌های نخستین پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. کتاب حاضر از معدود کتاب هایی است که به طور خاص و متمرکز به موضوع این گروهک جنایتکار در جریان غائله کردستان و نحوه تعارض و مقابله آنها یا حکومت نوپای اسلامی پرداخته است.

نویسنده در این کتاب سعی دارد تا در کنار پرداختن به فعالیت های کومله و رابطه آن با دیگر گروه‌های حاضر در صحنه ناآرامی های کردستان، تصویری از اوضاع آن مناطق در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ارائه کند.

جهان‌آرا

کتاب جهان آرا، حاصل گفت‌وگوهای مفصلی با همرزمان، خواهران و همسر شهید سیدمحمدعلی جهان آرا است که توسط علی اکبری مزدآبادی تدوین و نگارش یافته است. شهید جهان آرا در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن، در سمت های مختلفی به خدمت مشغول بود اما بیش از همه به فرماندهی سپاه خرمشهر و دفاع از این شهر در برابر تهاجم نیروهای رژیم بعث عراق شناخته می شود.

در این کتاب، هر یک از همرزمان و خواهران بزرگوار شهید، از زاویه نگاه خودشان به گوشه ای از زندگی شهید جهان آرا اشاره کرده و به روایت آن پرداخته‌اند علاوه بر این، در فصلی از کتاب به همسر شهید به تفصیل به زندگی مشترک خود با جهان آرا می پردازد. بخشی از کتاب نیز به دستنوشته ها و مصاحبه های شهید جهان آرا اختصاص دارد.

شکست انحصار

کتاب شکست انحصار، مساله انحصار رسانه های دیداری و شنیداری در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را از مناظر گوناگون بررسی می کند. کتاب حاضر برگرفته از تحقیقی است که با راهنمایی محمد سعید تسلیمی انجام شده است. در این میان، موضوع از منظر مبانی دینی، نظریه انقلاب اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تجربیات سایر کشورهای جهان و رهیافت های نظری صاحب نظران بین المللی و داخلی حوزه رسانه بررسی شده و با توجه به چهارچوب های ساختاری، فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی، مدل گذار از وضعیت انحصاری به متکثر تدوین شده است.

---
 
/انتهای پیام

نظر شما