شناسهٔ خبر: 54087516 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

چند بار ممکن است با کروناویروس دچار عفونت شوید؟| آینده کرونا با پیش‌بینی‌های قبلی متفاوت است

برخی دانشمندان ابراز نگرانی می‌کنند که کروناویروس ممکن است هیچگاه ناپدید نشود، سویه‌های جدیدی از ویروس به طور مرتب به وجود آیند که از دفاع‌های بدنی بگریزند و امواجی از عفونت‌ها دو تا سه بار در سال بروز کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز مشکل اصلی این است که کروناویروس سازگاری بیشتری برای عفونت دوباره افراد پیدا کرده است. از هم اکنون، افرادی که با زیرسویه اول کرونای اُمیکرون دچار عفونت شده بودند، عفونت‌های دوم با زیرسویه‌های جدیدتر اُمیکرون - BA.2 یا BA2.12.1 در آمریکا یا BA.4 و BA.5 در آمریکا را گزارش می‌کنند.

پژوهشگران می‌گویند ممکن است افرادی دچار عفونت سوم یا چهارم کرونا حتی در طول یک سال شوند و در درصد اندکی از افراد علائم برای ماه‌ها یا سال‌ها باقی بماند که به آن «کووید درازمدت» می‌گویند.

جولیت پولیام، متخصص اپیدمیولوژی در دانشگاه استلنباخ در آفریقای جنوبی می‌گوید: «از نظر من احتمالا کووید نوعی الگوی درازمدت پیدا می‌کند.»

او افزود: «ویروس به تحول یافتن ادامه می‌دهد و شمار بسیار زیادی از افراد در طول زندگی‌هایشان دچار عفونت‌های دوباره خواهند شد.»

مسئله عفونت‌های دوباره جدی تر از  تصورات قبلی است

تعیین کمی اینکه افراد با چه فراوانی دچار عفونت دوباره می‌شوند، تاحدی به این علت است که بسیاری از عفونت‌ها اکنون گزارش نمی‌شوند. پولیام و همکارانش داده‌های کافی از آفریقای جنوبی جمع کرده‌اند تا بگویند میزان عفونت‌های گزارش‌نشده در مورد اُمیکرون بیشتر از سویه‌های قبلی است.

قرار نبود که امور اینگونه پیش برود. کارشناسان در ابتدای پاندمی تصور می‌کردند که ایمنی ناشی از واکسیناسیون یا عفونت‌های قبلی مانع از عفونت‌های دوباره خواهد شد.

سویه اُمیکرون این امیدها را بر باد داد. اُمیکرون و بسیاری از اخلافش بر خلاف سویه‌های قبلی، طوری تحول پیدا کرده‌اند که به طور نسبی از ایمنی بگریزند. این وضعیت باعث می‌شود هر کسی- حتی کسانی که چندین بار واکسن زده‌اند- در مقابل عفونت‌های متعدد حساس باقی بمانند.

کریستین آندرسن، ویروس‌شناس در انستیتو اسکریپس در سان‌دیه‌گو می‌گوید: «اگر شیوه مدیریت بیماری بوسیله به شیوه کنونی ادامه یابد، اغلب افراد دست کم چند بار در سال دچار عفونت کرونا می‌شوند. من اگر سیر وقایع اینگونه پیش نرود، من بسیار شگفت‌زده خواهم شد.»

سویه‌های جدید سودمندی بنیادی واکسن‌های کرونا را تغییر نداده‌اند. اغلب افرادی که سه یا حتی دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، اگر آزمایش مثبت کرونا پیدا کنند، آنقدر بیمار نخواهند شد که نیازی به مراقبت پزشکی پیدا کنند و به نظر می‌رسد تزریق دوز یادآور یا تقویتی واکسن مانند عفونت‌های قبلی با ویروس احتمال عفونت دوباره را کاهش دهد- هر چند نه خیلی زیاد.

کرونا مانند آنفلوانزا عمل نمی‌کند

بسیاری از کارشناسان در ابتدای پاندمی انتظاراتشان از کروناویروس را بر پایه دانسته‌هایشان از آنفلوآنزا که بیش از هر ویروس دیگری با آن آشنا بودند، گذاشتند. آنها پیش‌بینی کردند که مانند آنفلوآنزا، ممکن است هر سال یک شیوع بزرگ و با بیشترین احتمال در پاییز رخ دهد و شیوه به حداقل رساندن انتشار ویروس واکسینه کردن افراد پیش از رسیدن فصل سرد است.

در عوض، کروناویروس بیشتر مانند چهار خویشاوند نزدیکش که همیشه در حال چرخش هستند و باعث ایجاد سرماخوردگی در طول سال می‌شوند، عمل می‌کند. جفری شامان، متخصص اپیدمیولوژی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک می‌گوید، با بررسی کروناویروس‌های عامل سرماخوردگی، «ما افرادی را دیدیم که چند بار در طول یک سال دچار عفونت می‌شوند.»

او می‌گوید اگر معلوم شود که عفونت‌های دوباره حالتی هنجاری برای کروناویروس است، این ویروس «دیگر صرفا یک بیماری سال یک بار در موقع زمستان» و فقط یک عامل جزئی آزارنده از لحاظ میزان عوارض و مرگ‌ومیری که ایجاد می‌کند، نخواهد بود.

پولیام می‌گوید عفونت‌های دوباره با سویه‌های قبلی ویروس از جمله دلتا رخ داده بودند، اما نسبتا کمیاب بودند. اما در ماه سپتامبر (شهریور)، شتاب عفونت‌های دوباره در آفریقای جنوبی اوج گرفت و تا ماه نوامبر (آبان) به طور قابل‌توجهی بالا ماند.

عفونت‌های دوباره در آفریقای جنوبی مانند آمریکا ممکن است حتی بیشتر مورد توجه قرار گیرند، زیرا بسیاری از افراد دست کم یک بار واکسن زده‌اند یا دچار عفونت شده‌اند.

پولیام می‌گوید: «ادراک موضوع آنچه را واقعا به طور زیست‌شناختی در جریان است، بزرگتر جلوه می‌دهد. مسئله فقط این است که شمار بیشتری واجد شرایط برای عفونت دوباره هستند.»

اُمیکرون چشم‌انداز جدیدی ایجاد می‌کند

سویه اُمیکرون به قدر کافی متفاوت از سویه دلتا بود و دلتا تفاوت کافی با سویه‌های ابتدایی‌تر ویروس داشت که برخی از عفونت‌ها دوباره قابل‌انتظار باشد. اما اکنون، به نظر می‌رسد که اشکال جدیدتری تحول یافته‌اند که با تغییرات نسبتا اندکی در رمز ژنتیکی در دفاع‌های ایمنی نفوذ می‌کنند.

آلکس سیگال، ویروس‌شناس در انستیتوی پژوهش بهداشت آفریقا می‌گوید: «این وضعیت واقعا مرا تا حدی شگفت‌زده کرد. تصور من این بود که ما نیاز به سویه کاملا جدید از کروناویروس داریم تا بتواند از ایمنی قبلی بگریزد. اما در واقع، به نظر می‌رسد که چنین شرطی لازم نیست.»

عفونت با اُمیکرون پاسخ ایمنی ضعیف‌تری ایجاد می‌کند که ظاهرا در مقایسه با سویه‌های پیشین به سرعت فروکش می‌کند. گرچه زیرسویه‌های جدیدتر اُمیکرون بسیار به هم نزدیک هستند، اما از لحاظ چشم‌انداز ایمنی که آنقدر با هم متفاوت هستند که عفونت با یکی از آنها حفاظت چندانی در برابر دیگران ایجاد نکند - و یقینا این حفاظت پس از سه تا چهار ماه ادامه پیدا نخواهد کرد.

با این وجود، خبر خوب این است که اغلب افرادی که دچار عفونت دوباره با زیرسویه‌های جدید اُمیکرون می‌شوند، بیماری وخیمی پیدا نمی‌کنند. دست کم در لحظه کنونی، ویروس هنوز به مسیری وارد نشده است که دستگاه ایمنی را به طور کامل دور بزند.

سیگال گفت: «احتمالا بهترین وضعیتی است که برای حال حاضر می‌توان متصور شد. خطر بزرگ ممکن است هنگامی بروز کند که سویه‌ای کاملا متفاوت ظهور کند.»

با این وجود، هر عفونتی ممکن است فرد را در معرض خطر دچار شدن به کووید درازمدت، مجموعه‌ای از علائم که می‌تواند برای ماه‌ها یا سال‌ها باقی بماند، قرار دهد. هنوز خیلی زود است که دانست عفونت اُمیکرون به خصوص در افراد واکسینه‌شده به چه میزان به کووید درازمدت خواهد انجامید. 

کارشناسان دیگر می‌گویند برای برآمدن از پس این ویروس در حال تغییر و تحول واکسن‌های کووید باید با سرعت بیشتری روزآمد شوند، حتی سریع‌تر از واکسن‌های آنفلوانزا که سالانه روزآمد می‌شوند. به گفته آنها، حتی واکسنی با تطابق ناکامل با یک شکل جدید کروناویروس می‌تواند ایمنی را گسترش دهد و تا حدی محافظت ایجاد کند.

آندرسن می‌گوید:‌ «هر باری که ما فکر می‌کنیم که مشکلات را حل کرده‌ایم، هر بار که فکر می‌کنیم دست بالا را داریم، ویروس شگرد جدیدی را رو می‌کند. شیوه تحت کنترل گرفتن این ویروس این نیست که بگذاریم همه هر سال چند بار در سال دچار عفونت کرونا شوند و امیدوار باشیم که آنها دچار هیچ عارضه‌ای نمی‌شوند.»

نظر شما