شناسهٔ خبر: 54075339 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

۱۰ درصد پیشرفت پس از ۸ سال؛ سهم موزه هنرهای معاصر خراسان‌شمالی/ رایزنی‌ها برای جان گرفتن طرح در دولت سیزدهم

قصه موزه هنرهای معاصر بجنورد، قصه دیروز و امروز نیست؛ قصه‌ای که روایتش ۸ سال پیش و در دولت یازدهم در ۷ هزار مترمربع زیربنا آغاز شد. موزه‌ای که از همان آغاز پایانش را ۳ سال بعد تعیین کرده بودند اما باگذشت ۸ سال، همچنان حسرت این بنای هنری ارزشمند بر دل هنرمندان این خطه باقی‌مانده و ویترین خراسان‌شمالی از موزه هنرهای معاصر خالی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، استفاده از کلمه‌ی «معاصر» به‌عنوان یک واژه‌ی جایگزین برای«مدرن» و «پست‌مدرن» برای شناخت هنری که از در زمان حاضر به وجود آمده است، به همان اندازه غیرمعمول است که کلمه‌ی معاصر هم‌زمان خود به یک اندازه واضح و به یک اندازه مبهم است. این وضعیت همواره این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که هنر معاصر چیست؟

هنر معاصر، شامل سبک‌ها و رسانه‌ها، پیام‌های مفهومی، سیاسی و اجتماعی، چند فرهنگی و جهانی‌شدن و تولیدشده توسط هنرمندانی که در قرن بیست و یکم زندگی می‌کنند و فرصتی برای تأمل در جامعه معاصر و مسائل مربوط به خودمان و جهان اطراف ما فراهم می‌کنند است و درواقع هنری که جوهره‌ی آن تمام وجوه امروزی بودن با تمام ویژگی‌هایش است.

هنر معاصر بخشی از یک گفت‌وگوی فرهنگی که مربوط چارچوبی بزرگ‌تر مانند هویت شخصی و فرهنگی، خانواده، جامعه و ملیت است. اغلب برای عدم وجود یک اصل یکنواخت سازمان‌دهی، ایدئولوژی، یا مانیفست به رسمیت شناخته‌شده، می‌تواند قریب به‌اتفاق، دشوار، یا بسیار ساده که تعجب بیننده را برانگیزد که آیا چیزی را ازدست‌داده یا نه باشد و شاید از ویژگی‌های مشخص‌تر و واضح‌تر آن این است: هنر معاصر هنر امروز است.

با توجه به این حقیقت که ما همگی در چندگانگی تفاوت­های فرهنگی، زمان، هویت و مکان به سر می‌بریم، هنر معاصر هنری است که با وجوه چندگانه معاصر بودن ادغام گشته است. برای نمونه تفاوت کلیدواژه‌هایی مانند «مدرن» و «معاصر» که نه‌تنها گروهی از مفاهیم ضد هم را تداعی می­کنند، بلکه هم‌زمان پوشانندگی در بسیاری از معنایی را شامل می‌شوند.

عملکرد جهان هنر وابسته به نهادهای هنر است، اعم از موزه به گالری خصوصی، مدارس هنری و ناشران، موزه‌داران. اما فلسفه‌ی شکل‌گیری هنر معاصر به‌گونه‌ای همراه با تقابل با نهادهای رسمی است و بیانگر این‌که تمایلی به نگهداری شدن در موزه‌ها را ندارد.

اما از موزه هنرهای معاصر بجنورد چه خبر!

قصه موزه هنرهای معاصر بجنورد، قصه دیروز و امروز نیست؛ قصه‌ای که روایتش ۸ سال پیش در ۷ هزار مترمربع زیربنا آغاز شد. موزه‌ای که از همان آغاز پایانش را ۳ سال بعد تعیین کرده بودند اما باگذشت ۸ سال، همچنان حسرت این بنای هنری ارزشمند بر دل هنرمندان این خطه باقی‌مانده و ویترین خراسان‌شمالی از موزه هنرهای معاصر خالی است.

هرچند مسئولان مشکل کمبود اعتبار را دلیل روند کند و لاک‌پشتی پروژه‌های ملی می‌دانند اما پیشرفت ناچیز این پروژه نشان از این دارد که تلاش چندانی برای تزریق اعتبار صورت نگرفته است.

اگرچه شهر فرهنگ دوست بجنورد از داشتن گالری‌های هنری بی‌بهره نیست و هنردوستان با راه‌اندازی فضاهای هنری بر غنای فرهنگی و هنری شهر افزوده‌اند، اما برخورداری از مکانی تخصصی برای نمایش آثار ماندگار و ارزشمند ایرانی و خارجی که تحولات هنر را در پهنه جهانی ارائه کند، ضرورتی است انکارناپذیر و می‌طلبد تا مسئولان برای به بار نشستن این گنجینه ارزشمند گام بردارند.

تحول در اقتصاد هنر

در این میان، اهالی هنر استان، موزه هنرهای معاصر را اتفاق شیرین و خجسته‌ای می‌دانند که بی‌تردید تغییر و تحول چشمگیری در اقتصاد هنر این شهر ایجاد  خواهد کرد.

 از نگاه هنردوستان دیار گنجینه فرهنگ‌ها و معرفت‌ها، موزه هنرهای معاصر مأمن و مأوای هنرمندان و مکانی دائمی برای نمایش آثار هنری، میزبانی دوسالانه‌ها، کلاس‌های آموزشی، استعدادیابی و گردهایی های ملی و بین‌المللی هنرمندان خواهد بود.

به باور آن‌ها، این گنجینه ارزشمند می‌تواند به تقویت حوزه گردشگری نیز بیانجامد و موزه هنرهای معاصر را می‌توان در کنار آثار تاریخی و طبیعی این دیار به مسافران داخلی و خارجی عرضه کرد.

رشد سواد بصری و هنری

نگاه اهالی هنر تنها به توسعه گردشگری ختم نمی‌شود و باور دارند که در صورت بهره‌برداری از این موزه شاهد رشد سواد بصری و هنری مردم خواهیم بود و جوانان این شهر نیز می‌توانند با دیدن آثار هنری متعدد و متنوع استعداد و توانمندی خود را کشف و هرکدام به هنرمندی چیره‌دست در شاخه‌های مختلف هنری تبدیل شوند.

از سوی دیگر آشنایی هنردوستان با سبک‌های هنری و هنرهای فاخر می‌تواند به تغییر ذائقه اهالی هنر و رشد  تعالی هنر این خطه بیانجامد.

علی‌اکبر طهماسبی، معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بجنورد، به پیشرفت ۳۰ درصدی موزه هنرهای معاصر باور دارد و از این‌که فونداسیون طبقه اول زده‌شده و ستون‌های طبقه هم کف و سقف طبقه  اول به پیمانکار واگذارشده است، سخن گفت.

طهماسبی اضافه کرد: مابقی پروژه نیازمند تخصیص اعتبار است تا بر آن اساس مناقصه برگزار و درنهایت به پیمانکار واگذار شود.

وی به جلسه اخیری که با نماینده  نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و درخواست اعتبار برای پروژه اعتبار و موافقت اولیه صورت گرفته اشاره و تصریح کرد: سعی ما بر این  است در سفر ریاست جمهوری به خراسان‌شمالی اعتباری به این پروژه اختصاص داده شود و حداقل بتوانیم پروژه را به ۷۰ الی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برسانیم.

نیاز ۸۰ میلیارد تومانی اعتبار برای تکمیل پروژه

اگرچه طهماسبی به نیاز ۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه اشاره کرد، اما توکلیان، مسئول پروژه موزه هنرهای معاصر میزان اعتبار موردنیاز را ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان عنوان کرد و میزان پیشرفت پروژه را  باگذشت ۸ سال از شروع آن، تنها ۱۰ درصد خواند.

وی بابیان این‌که پروژه موزه هنرهای معاصر از سال گذشته به‌واسطه نبود اعتبار خاک می‌خورد و پروژه بعد از گذشت ۸ سال تنها ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون اعتبار دندان‌گیری به پروژه اختصاص داده نشده است و با تخصیص  ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان و حتی یک‌میلیاردی نیز کاری از پیش نمی‌رود.

تلاش برای تأمین اعتبار

 معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی هم‌چنین با اشاره به این‌که خراسان‌شمالی در تلاش است تا برای پروژه تأمین اعتبار کند، گفت: اگر این اتفاق رقم بخورد شاهد تغییرات چشمگیری در پروژه خواهیم بود، در غیر این صورت تغییری را در پروژه شاهد نیستیم و ازآنجایی‌که از واگذاری پروژه استقبالی نمی‌شود، پروژه به سمت تعطیلی پیش خواهد رفت.

اگرچه به باور هنردوستان این موزه فرصتی مطلوب را در اختیار هنرجویان و هنرمندان قرار می‌دهد تا با دیدن آثار قرارگرفته در این مجموعه با تکنیک‌های آثار هنری از نزدیک آشنا شده و به تجارب و درک و دریافت بهتر خود از آثار هنری بیفزایند، اما به نظر می‌رسد حرکت لاک‌پشتی مسئولان برای سامان بخشیدن به پروژه فرهنگی و رشد و توسعه فضاهای فرهنگی و هنری آن‌هم در استانی که برخلاف مزیت‌های خوب فرهنگی و هنری آن از سرانه مناسب فضاهای فرهنگی و هنری بی‌بهره است، مهر تأییدی است بر مظلومیت حوزه  فرهنگ و هنر آن‌هم در خطه گنجینه فرهنگ‌ها.

اما قصه موزه به اینجا ختم نمی‌شود و پس از خواب ۸ ساله پروژه به نظر می‌رسد گام‌هایی برای جان گرفتن این طرح نیمه‌کاره برداشته‌شده است، وقتی تقی صادقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی از رایزنی‌های صورت گرفته برای تسریع درروند ساخت پروژه و تزریق اعتبار سخن گفت و با اشاره به گفت‌وگوهایی که با نماینده نهاد ریاست جمهوری انجام‌شده و پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است، اظهار داشت: این‌که پیش‌بینی‌ها تا چه اندازه در سفر مصوب شود و بعد از تصویب تخصیص چگونه باشد، وضعیت پروژه را مشخص خواهد کرد.

مصوبه سفر دولت سیزدهم

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی از تداوم جدیت در پیگیری سخن گفت و ادامه داد: اگر پیش‌بینی‌ها در سفر محقق شود اتفاق خوبی خواهد افتاد.

 وی با اشاره به تلاش‌ها صورت گرفته امیدوار است با کمک مسئولان استانی و ملی اتفاق‌های خوبی در سفر رقم بخورد زیرا اگر در سفر مصوب نشود به‌صورت  عادی این پروژه دچار مرور زمان می‌شود و تردیدی نیست پروژه‌های ناتمام نیز خسارت محض هستند.  

صادقی بابیان این‌که تنها برای تکمیل پروژه حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: در صورت تخصیص و تصویب اعتبار نمی‌توان زمان دقیقی برای بهره‌برداری از پروژه اعلام کرد.

سرنوشت نامعلوم موزه

هرچند این موزه پله‌ای است برای این‌که هنرمندان سرزمین نزد مردم به‌خوبی شناخته‌شده و نام‌ و آثارشان در یاد‌ها حک شود، اما  به نظر می‌رسد باوجود گذشت ۸ سال از آغاز ساخت این پروژه با ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی همچنان در ابتدای راه است؛ پروژه‌ای که قرار بود سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد،  امروز سرنوشتی نامعلوم پیداکرده است و می‌رود تا در صورت عدم تأمین اعتبار و  برای سرعت بخشیدن به پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالا، رنگ توقف به خود بگیرد.

گزارش: مرتضوی

انتهای پیام/ی

نظر شما