شناسهٔ خبر: 54074526 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بازار بورس در ماه‌های پیش رو روندی نوسانی خواهد داشت | رشد سهام برخی شرکت‌ها در پی آزادسازی قیمت‌ها

احسان رضاپور، کارشناس بازار بورس گفت: به واسطه شرایط تورمی فعلی و آزادسازی قیمت‌ها رقم بهای تمام‌شده و فروش‌شده شرکت‌ها هر دو متورم می‌شوند. به ویژه در کالاهای اساسی تقاضای زیادی وجود دارد و کشش قیمتی تقاضا کمتر است و به همین دلیل آزادسازی قیمت‌ها مشکل فروش ایجاد نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

همشهری‌آنلاین - منهای سیاست : دولت با حذف ارز ترجیحی از برخی کالاهای اساسی اولین گام جدی و رسمی اش را در قالب طرح اصلاحاقتصادی برداشته است، طرحی که با اصلاح قیمت ها شروع شده و کم کم بر دیگر حوزه های اقتصادی کشور هم اثر گذار خواهد بود. بازار بورس و سرمایه نیز که در دو سال گذشته روند پر فراز و نشیبی را طی کرده دیروز بار دیگر با افت پنج هزار واحدی روبه‌رو شد.

احسان رضاپور کارشناس بازار بورس درباره آینده بازار بورس تحت تاثیر برنامه دولت برای اصلاح حوزه اقتصادی  به همشهری آنلاین گفت: به واسطه شرایط تورمی فعلی و آزادسازی قیمت‌ها رقم بهای تمام شده و فروش شده شرکت‌ها هر دو متورم می‌شوند. به ویژه در کالاهای اساسی تقاضای زیادی وجود دارد و کشش قیمتی تقاضا کمتر است و به همین دلیل آزادسازی قیمت‌ها مشکل فروش ایجاد نمی‌کند.

رضاپور افزود: البته ممکن به شکل کاهش حاشیه سود نمود پیدا کند و این موضوع نیز با توجه به متورم شدن قیمت‌ها و ثابت بودن سرمایه شرکت‌ها باعث می‌شود تا رقم سود شرکت‌ها به ازای هر سهم افزایش قابل توجهی پیدا کند.

این کارشناس بازار بورس درباره افت ۵ هزار واحدی شاخص بورس نیز گفت: هر چند بورس دیروز منفی بود اما سهام برخی شرکت‌ها در کوتاه‌مدت به واسطه  ازاد سازی قیمت  ها و حذف ارز ترجیحی از برخی کالاهای اساسی رشدهای خوبی را تجربه کردند و به نوعی اثرات این موضوع پیش‌خور شده است. یعنی قبل از اینکه خبر اجرای طرح دولت منتشر شود سهام این شرکت‌ها رشد کرده و وقتی خبر آمده قسمت پایانی بازدهی خود را طی می‌کرده است.

رضاپور بازار بورس در ماه‌های پیش رو را نیز پرنوسان پیش‌بینی کرد: در نهایت نیز ممکن است به صورت مقطعی بعضی از شرکت‌ها روندی نوسانی در پیش بگیرند تا خبرهای جدید از اثرات این موضوع و وضعیت عملیاتی شرکت‌ها به بازار مخابره شود  و سپس شرکت‌ها با توجه به اطلاعات جدید در مورد  آینده سهام شرکت‌ها تصمیم‌گیری کنند.  

نظر شما