شناسهٔ خبر: 54073882 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس:

حجاب و عفاف در جامعه یک مفهوم کلان و اجتماعی است

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: رهبر انقلاب حجاب را مساله‌ای مستقل و مجرد نمی‌دانند بلکه از آن به‌عنوان بخشی از یک مفهوم کلان و جامع فرهنگی و اجتماعی یاد می‌کنند.

صاحب‌خبر -

حسن موحدیان در آغاز سی‌ونهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، ضمن گرامیداشت چهلمین روز درگذشت شهدای رمضان حرم مطهر مطهر رضوی، به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از معلمان اشاره داشت و گفت: ایشان منابع انسانی و آموزش منابع انسانی را زیرساخت اصلی هر تمدنی دانستند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: آموزش در تمامی ارکان، به ویژه در شهرداری موضوع بسیار مهمی است چراکه هرروز شاهد تغییرات در محیط و پیرامون خود هستیم.

او گفت: هیچ شخصی به اندازه مقام معظم رهبری در این خصوص دغدغه‌مند نیستند و کاربردی‌ترین منبع برای فهم دیدگاه روشن اسلام درخصوص عفاف و حجاب، رجوع به بیانات رهبری است.

موحدیان گفت: ایشان در کنار زیرساخت‌های نظری و مفهومی، به کارکرد‌های اجتماعی و فرهنگی حجاب نیز توجه دارند و حجاب را مساله‌ای مستقل، انتزاعی و مجرد نمی‌دانند بلکه از آن به‌عنوان بخشی از یک مفهوم کلان و جامع فرهنگی و اجتماعی یاد می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: از نگاه رهبری، «زن» بخش زیبای آفرینش است و ایشان با اشاره به نگاه ابزاری غرب به زن، می‌فرمایند غربی‌ها از این طریق به دنبال تحقیر زن هستند و نه تعظیم آن، ما نیز باید به امر آموزش در شهرداری توجه ویژه داشته باشیم.

موحدیان گفت: رهبر معظم انقلاب هم به زیرساخت‌های نظری و مفهومی حجاب توجه دارند و هم به کارکرد‌های اجتماعی و فرهنگی حجاب. از نظر رهبر معظم انقلاب حجاب یک مسئله مستقل و انتزاعی و مجرد نیست بلکه بخشی از یک مفهوم کلان و جامع فرهنگی و اجتماعی است.

او گفت: حجاب از دیدگاه ایشان کاملا به موضوعات اساسی و مهمی، چون جایگاه و ارزش انسان و تعریف خانواده کاملا مرتبط است، رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند وقتی ما به نقشه انسانی عالم و جوامع بشری نگاه می‌کنیم، جوامع غیراسلامی و از جمله جوامع به‌اصطلاح متمدن و پیشرفته می‌بینیم که در همه این جوامع متأسفانه مسئله‌ای به نام مسئله زن وجود دارد.

موحدیان گفت: مقام معظم رهبری مشکلات مربوط به خانواده را که زنان رکن اصلی آن به شمار می‌آیند و اکنون به یک بحران جدی در دنیای معاصر به‌خصوص غرب تبدیل شده است، خطای راهبردی غرب در تعریف و نقش زن و روابط او ارزیابی می‌کند.

مساله خانواده برای کشور جزو مسائل درجه یک است

فاطمه سلیمی گفت: نامگذاری روز ۲۵ اردیبهشت به نام روز جهانی خانواده از سوی سازمان ملل حاکی از نقش بی بدیل این نهاد در شکل گیری جامعه‌ای سالم، سرزنده و پویا است، بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب مساله خانواده برای کشور جزو مسائل درجه یک است.

رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد گفت: لذا با اطمینان کامل می‌توان گفت موضوع زن و خانواده در حکم زیربنایی و جوهره تمامی ارکان و لایحه‌های نظام برنامه ریزی شهری است، اسلام به عنوان مکتب انسان ساز بیشترین عنایت را به تکریم و تعالی خانواده دارد و این نهاد مقدس را کانون تربیت و مهد مودت و رحمت می‌شمارد.

او گفت: ضروری است کلیه برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌ها در تمامی سطوح حق مدارانه و با الهام از نگرش توحیدی باشد در این راستا از شهرداری انتظار می‌رود با جلب مشارکت تمامی نهاد‌های مسئول در این امر مهم و براساس کانون‌ها تمرکز سیاست‌های دوره ششم شورای اسلامی شهر در کمیسیون بانوان و خانواده مبتنی بر محوریت نهاد خانواده در شهر به عنوان عنصر اصلی هویت شهری باشد.

سلیمی گفت: تبیین مفهوم شهر بر مبنای نهاد خانواده به عناون واحد بنیادین و سنگ بنای جامعه شهری خواهد بود: نقش و جایگاه بانوان در تمامی عرصه‌های فردی و اجتماعی باتوجه به محوریت زن در نهاد خانواده، تعالی شاخص‌های خانواده محوری در سیاست گذاری و برنامه ریزی شهری و اقدامات فضایی کابردری و خدماتی، افزایش میزان و تاثیر مشارکت بانوان در فعالیت‌های اجتماعی و پایداری تداوم و باروری نهاد خانواده بایستی برنامه عملیاتی و اجرایی را مدون نماید.

رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد گفت:گام بعدی در پویایی و پایداری نهاد خاواده موضوع جمعیت است، نامگذازی سی ام اردیبهشت در تقویم ملی مبین امنیت این موضوع است سال هااست که حریم یک هشدار از سوی رهبر معظم انقلاب و کارشناسان جمعیت شناسی به گوش بسیاری از ما رسیده است، پیری جمعیت ایران.

او گفت: باتوجه به برخی از مسائل عمومی و شرایط درحال حاضر کشور در سیاستی مقطعی در عرصه فرزند آوری در کشور اجرایی شد.
سلیمی گفت: در سال ۱۳۶۷ در بخش اول از بند ج قانون برنامه اول توسعه خطوط کلی سیاست محدود کردن فرزندآوری در کشور اینگونه تدوین شد: نرخ باروری از ۴/۶ نوزاد به ازای هر زن در سن باروری به ۴ نوزاد در سال ۱۳۹۰ رسید.

مصوبات سی و نهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس

نام‌گذاری معابر فرعی به نام شهدای گرانقدر

ماده واحده: شهرداری مکلف است نسبت به نام‌گذاری تعدادی از معابر فرعی به نام شهدای گران‌قدر اقدام نماید:

۱نام‌گذاری معبر آیت‌الله رفسنجانی۱۰ با حفظ شماره به نام شهید محسن قاجاریان (منطقه۱۲)
۲. نام‌گذاری معبر فرعی آیت‌الله هاشمی رفسنحانی۵۳ با حفظ شماره به نام شهید محمد‌جواد مهدیا‌ن‌پور منطقه۲،
۳. نام‌گذاری معبر فرعی رئوف۲ واقع در عبدالمطلب۲۲ با حفظ شماره به نام شهید مسلم رضایی منطقه۲،
۴. نام‌گذاری معبر فرعی مفتح شرقی۲۸ با حفظ شماره به نام شهید محمد جعفرزاده فهانجی منطقه۵

مجوز تاسیس شرکت ارائه خدمات فنی و مهندسی در سطح مالی و بین المللی

ماده واحده: به شهرداری اجازه داده می‌شود، به منظور بهره مندی و دسترسی به درامد‌های پایدارشهری و استفاده بهینه از منابع و تجهیزات شهرداری ث نیز ظرفیت بخش خصوصی در کسب درامد، نسبت به تاسیس شرکت سهامی خاص اقدام نماید.

تبصره۱: شهرداری مشهد ظرف مدت ۱ماه از تاریخ لازم الجرا شدن این مصوبه، اساسنامه پیشنهادی شرکت را به منظور تصویب به شورای اسلامی شهر اراسال نماید.

تبصره۲: شهرداری مشهد مکلف است، اوار مالی ناشی از اجرای این مصوبه را در بودجه سنواتی و یا اصلاح و متمم بودجه لحاظ نماید.

نظر شما