شناسهٔ خبر: 54072193 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

باید انس با قرآن را در جمع دانشجویی تقویت کنیم

سمانه نوری زاده قصری

معاون قرآن و عترت در مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت گفت: دانشگاهیان و اهالی فرهنگ نیز باید تفکر قرآنی را در جامعه دانشگاهی بیش از پیش زنده کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا معاف معاون قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه بیست وششمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: برگزاری جشنواره‌های قرآن و عترت را باید به فال نیک گرفت. باید در این جشنواره‌ها بتوانیم در مسیر تدبر و تفکر قرآنی گام‌های ارزنده ای برداریم و دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی را با مفاهیم دینی و قرآنی بیش از پیش آشنا کنیم و انس با قرآن را در جمع دانشجویی تقویت کنیم.

وی بر لزوم استمرار برگزاری جشنواره‌های قرآن و عترت تاکید کرد و گفت: باید با مردم گفت وگوهای مساله محور در خصوص مفاهیم قرآنی داشته باشیم و اساتید دانشگاه‌ها مساله بنیان به سوالات مردم و دانشجویان پاسخ دهند و مردم را با متون دینی و سیره اهل بیت و فرهنگ قرآنی بیش از پیش اشنا کنند. بدون شک برگزاری این جشنواره‌های قرآنی منشا خیر فراوانی است و بنده لذت بردم از حضور شما دانشجویان و اساتید و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی که با شرکت در بخشهای مختلف علاقه وانس خود را با قرآن نشان دادید.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: من از مدافعان کارهای جشنواره‌ای و فستیوالی در حوزه فرهنگ، فکر، دانشگاه و مدیریت فرهنگی هستم، هدف این جشنواره‌ها یک واژه است که مکرر در لسان اهل علم گفته شده و آن «انس» است، هدف این است که فرد با قرآن و عترت و مفاهیم و ارزش‌ها و اندیشه‌های قرآنی انس بگیرد، قرآن را بخواند و تدبر کند، قرآن را در زندگی‌اش بیاورد و عمل کند، این جشنواره و همه جشنواره‌های فرهنگی به دنبال همین موضوع هستند که فرد با قرآن انس بگیرد و با قرآن به او خوش بگذرد، با سیره اهل بیت (ع) زیست کند و حیات طیبه و زیست مؤمنانه پیدا کند، با همان تقریری که قرآن از یک زیست امیدوار و با نشاط و مؤمنانه دارد، این مسئله راهبردی در این جشنواره و همه جشنواره‌ها دنبال می‌شود.

وی عنوان کرد: به طور خاص الان و امروز در کشور ما می‌شود از جشنواره‌ها هدف‌های جدی‌تری بعد از انس فردی در ساحت جمعی طلب کرد. وقتی انس فردی اتفاق افتاد، می‌بینیم که با مجموعه‌ای از چالش‌ها و مسائل در کشور مواجه هستیم، در فلسفه پزشکی از بقراط تا ابن سینا مسیری طی شده، اما امروز سؤالی در فلسفه پزشکی وجود دارد و آن اینکه آیا نظامات دانشگاهی ما خروجی‌هایی مثل ابن سینا دارند یا نه؟ حکمایی که هم به سلامت جسم بیندیشند و هم به سلامت روح. تأثیر معنویت و آرامش برخاسته از معنویت بر سلامت جسم و روح و درمان سریع‌تر، دهه‌ها و قرن‌ها در علم پزشکی مطرح بوده و هست.

معاف خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره‌ها و هدف گذاری و سیاستگذاری این گونه جشنواره‌ها به سمت یک واژه است و همواره به آن تاکید می‌شود و آن انس با قرآن است. ما باید بتوانیم با برگزاری این جشنواره‌ها ومسابقات قرآنی افراد را با قرآن و عترت و همچنین مفاهیم قرآنی و اندیشه‌های قرانی آشنا کنیم. تا فرد به خوبی بتواند قرآن بخواند و فکر کند و تدبر عمیقی در این کتاب آسمانی داشته باشد و این جشنواره و همه جشنواره‌ها به دنبال همین مساله وانس با قرآن هستند. باید افراد با قرآن مانوس و رفیق وصمیمی شوند. با قرآن زندگی کنند و با اهل بیت و سیره اهل بیت همراه باشند و حیاط طیبه و زیست مومنانه با آنها پیدا کنند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروزه در کشور می‌شود از جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی در محیط‌های دانشگاهی هدف‌های جدی تر و متعالی تری در مسیر انس با قرآن دنبال کرد. ما باید در برنامه ریزی ها و طراحی‌ها چه در دولت و چه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین در مجموعه وزارت بهداشت و علوم در مسیر انس افراد با قرآن گام‌های سازنده ای برداریم و شما دانشگاهیان و اهالی فرهنگ نیز باید تفکر قرآنی را در جامعه دانشگاهی بیش از پیش زنده کنید. فرد باید ذهنش با قرآن گره بخورد و حال و هوای قرآنی پیدا کند.

همچنین در بخشی از این برنامه از دکتر ناصر سیم‌فروش به دلیل فعالیت‌های قرآنی ارزشمند تجلیل شد. دکتر سیم‌فروش سال ۱۳۲۶ در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۳۳۴ وارد دانشکده پزشکی تهران شد و در سال ۱۳۵۹ از آمریکا در رشته جراحی مجاری کلیه فارغ‌التحصیل شد. او جزو چهره‌های ماندگار کشور است. از نکات قابل توجه در مورد دکتر سیم‌فروش این است که دانشجویان این استاد در رشته اورولوژی، در صورت حفظ جزء ۳۰، نمره ویژه‌ای دریافت می‌کنند.

همچنین در این مراسم بعد از تجلیل از برگزیدگان مرحله اول بخش آوایی، از قرائت کل قرآن به روش ترتیل، با صدای حسین کرمی و قاسم رضیعی، از پزشکان و قاریان قرآن کریم رونمایی شد.

حسین کرمی، نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و دارای مدرک فوق تخصص اورولوژی است. او در سخنان کوتاهی گفت: افتخار ۵۰ سال شاگردی در محضر قرآن را دارم که ما حصل آن کسب مقام‌های اول جهانی بوده است، در کنار اینها از استاد عزیزم دکتر سیم‌فروش که همیشه در کنار تمام فعالیت‌های روزانه، یک قرآن جیبی کوچک همراه داشتند تشکر می‌کنم، که برای من درس شد تا سعی کنم هیچ وقت از قرآن جدا نشوم. قرائت ترتیلی که در شورای عالی قرآن به روایت حفص ضبط شده است. یک ترتیل دیگر نیز به کارشناسی استاد مولایی خواندم که به تأیید ایشان رسید، همچنین این توفیق را داشتم که با الگوگیری از اساتید مسلم قرآنی یک دوره کامل قرائت تحقیق قرآن را نیز داشته باشم.

قاسم رضیعی نیز که قاری بین‌المللی قرآن و متخصص پزشکی هسته‌ای است، در ادامه گفت: اولین دوره قرائت ترتیل را در سال ۷۶ در ساختمان رادیو در خیابان پانزده خرداد اجرا کردم، از آن ترتیل ۱۵ سال گذشت و بعد شورای عالی قرآن درخواست کرد تا یک دوره ترتیل دیگر را ضبط کنیم که این ترتیل با کارشناسی اساتید آنجا ضبط شد. این ترتیل سال ۹۹ به پایان رسید که همان موقع خدمت عزیزان وزارت بهداشت تقدیم کردم و دوست داشتم که این ترتیل به نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رقم بخورد.

نظر شما