شناسهٔ خبر: 54068920 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آغاز برداشت محصول سیر در منطقه مغان استان اردبیل

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: برداشت محصول سیر در شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان در شمال استان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

احمد شهریار گفت: امسال حدود ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل به زیر کشت محصول سیر رفته و پیش‌بینی می‌شود که از این اراضی بالغ بر ۶۷ هزار تن محصول برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به افزایش حدود ۲ برابری سطح زیر کشت و پیش‌بینی برداشت محصول از مزارع سیر استان اردبیل نسبت به ۲ سال پیش گفت: کاشت محصول سیر در همه شهرستان‌های این استان رواج دارد، ولی بخش زیای از سیر استان در منطقه مغان به خصوص در اراضی زراعی شهرستان پارس‌آباد کشت می‌شود.

شهریار میانگین برداشت سیر در هر هکتار از مزارع استان اردبیل را ۳۰ تن اعلام کرد و گفت: برداشت محصول در ۲۵ درصد از مزارع استان اردبیل انجام شده و مابقی محصول نیز تا نیمه خردادماه برداشت شده و روانه بازار مصرف می‌شود.

او با بیان این که قیمت فعلی محصول سیر برداشت شده رضایت نسبی کشاورزان را تامین کرده است، گفت: هم اکنون هر کیلوگرم سیر خام و‌تر برداشت شده در مزارع، به قیمت ۷۰ تا ۱۰۰ هزار ریال فروخته می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید محصول کشاورزی به خصوص در ۲ سال اخیر افزود: امسال نیازی به مداخله برای خرید تضمینی محصول احساس نشده و خرید و فروش محصول توسط تولیدکنندگان و خریداران بخش خصوصی جریان دارد.

شهریار با اشاره به کاهش سطح زیر کشت سیر در استان از سه هزار هکتار سه سال پیش به ۲ هزار ۳۰۰ هکتار در سال جاری، علت این کاهش را، شرایط قیمت محصول در فصل برداشت محصول در چند سال اخیر و توسعه کشت محصولات جایگزین ذکر کرد.

او می‌گوید: محصول سیر برداشت شده در استان اردبیل بیشتر به استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و مناطق مرکزی کشور ارسال شده و بخشی از محصول نیز توسط بازرگانان به جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

 

نظر شما