شناسهٔ خبر: 54066846 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خبرنامه

صاحب‌خبر -

تاثیر توقف صادرات گندم هند بر قیمت غلات
دولت هند در یک اقدام فوری صادرات گندم را متوقف کرد. هند دلیل این تصمیم را نگرانی از تامین امنیت غذایی در داخل کشور عنوان کرد.خبرگزاری بلومبرگ بامداد یک‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت، به نقل از یکی از مقام‌های اداره غذا هند نوشت قیمت‌های بالای گندم در داخل کشور، دلیل این امر است.مقام‌های دولتی هند ابراز امیدواری کرده‌اند که پس از اجرای فوری این تصمیم، قیمت‌ها در داخل کشور کاهش یابد.اقدام هند و تجاوز روسیه به اوکراین باعث افزایش قیمت غلات در جهان شده است

دعوت طالبان از اشرف غنی برای شرکت در مجمع افغان‌ها درکابل
منابع نزدیک به گروه طالبان به‌تازگی گفته‌اند از اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان دعوت شده است که برای شرکت در مجمع افغان‌ها به کابل بیاید.خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از جمال ناصر غروال، سفیر طالبان در روسیه که به‌تازگی به این سمت گماشته شده، نوشته است که طالبان به زودی نشستی را به نام مجمع افغان‌ها در شهر کابل برگزار می‌کنند و از اشرف غنی نیز برای شرکت در این نشست دعوت کرده‌اند.به گفته جمال ناصر غروال، «از مقام‌های سیاسی که به خارج از کشور رفته‌اند، دعوت شده است در نشست پیش رو شرکت کنند.»

حمله انتحاری در پاکستان 6 کشته برجای گذاشت
ارتش پاکستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که درپی حمله انتحاری در ایالت وزیرستان شمالی این کشور شش تن جان خود را از دست دادند.این حمله انتحاری هنگام عبور خودروهای نظامی در نزدیکی مرز افغانستان به وقوع پیوسته است و طی آن سه کودک و سه نظامی پاکستانی کشته شده اند.هیچ شخص یا گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.منطقه میران‌شاه در ایالت وزیرستان شمالی که انفجار در آن به وقوع پیوسته، مرکز فعالیت گروه تروریستی طالبان پاکستان است.

۱۰ کشته بر اثر تیراندازی در شهر بوفالو آمریکا
دست‌کم ۱۰ تن در جریان تیراندازی در یک فروشگاه مواد غذایی در شهر بوفالو آمریکا کشته شدند.خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع خود نوشت یک مرد مسلح که لباس نظامی بر تن داشت، در بیرون و داخل فروشگاه، به سوی مردم تیراندازی کرد. مهاجم بازداشت و عصر روز شنبه، به وقت محلی، بازجویی شده است.

تاکید بایدن بر عزم آمریکا برای تقویت شراکت با امارات متحده عربی
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، انتخاب شیخ محمد بن زاید به عنوان رئیس جدید کشور امارات متحده عربی را به جانشینی از رئیس فقید، خلیفه بن زاید، تبریک گفت.بایدن با توصیف امارات به عنوان شریک اصلی ایالات متحده، تاکید کرد که شیخ محمد بن زاید «پیشگام ایجاد این شراکت» است.رئیس جمهوری ایالات متحده، همچنین چشم‌انداز خود را برای همکاری با رئیس جدید کشور امارات متحده عربی «در راستای تقویت هرچه بیشتر مناسبات میان دو کشور، با تکیه بر این پیش‌زمینه فوق‌العاده»، ابراز کرد.

رشد 82 درصدی سود شرکت نفتی آرامکو عربستان
شرکت سعودی آرامکو روز یکشنبه با انتشار سود سه ماهه اول سال، از افزایش ۸۲ درصدی عواید خود خبر داد. سود غول نفتی سعودی در این مدت به ۳۹.۵ میلیارد دلار رسیده است. در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ این میزان ۲۱.۷ میلیارد دلار بود.آرامکو می‌گوید این افزایش تصاعدی سود شرکت عمدتا بواسطه بالارفتن قیمت جهانی نفت، افزایش حجم فروش و بهبود کیفیت پالایش و توزیع حاصل شده است.بدین ترتیب آرامکو که ۹۸ درصد آن تحت مالکیت دولت سعودی است تحت تاثیر جنگ اوکراین به سرمایه‌دار ترین شرکت در بازارهای بورس دنیا هم بدل شده است.

ترکیه: سوئد و فنلاند آشکارا از حزب دموکرات کردستان حمایت می‌کنند
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران پیش از شرکت در نشست غیررسمی وزیران خارجه ناتو در برلین، پایتخت آلمان درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو تاکید کرد: کشوری که قرار است عضو ناتو شود نباید از گروه تروریستی ی.پ.گ/ پ.ک.ک حمایت کند.چاووش‌اوغلو افزود: این دو کشور از پ.ک.ک و ی.پ.گ آشکارا حمایت می‌کنند. اینها گروه‌های تروریستی هستند.وی با بیان اینکه با همتایان فنلاندی و سوئدی خود امشب دیدار خواهد کرد، افزود که هم در راستای نشست و هم در ضیافت شام با وزرای خارجه دو کشور دیدار می‌کند.

فنلاند رسما اعلام درخواست عضویت در ناتو کرد
به گزارش روسیا الیوم، دولت فنلاند دیروز -یکشنبه- سند رسمی درخواست عضویت در ناتو را تنظیم کرد.در بیانیه دولت فنلاند آمده است که این دولت سند درخواست عضویت در ناتو را تصویب کرده است. دولت فنلاند اعلام کرد که «سائولی نینیسته»، رئیس‌جمهوری این کشور و کمیته وزارتی مرتبط با سیاست‌های خارجی و امنیتی کار تنظیم گزارش رسمی برای عضویت در ناتو را کامل کرده‌اند. 

نظر شما