شناسهٔ خبر: 54065525 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

پناهیان: دانشجویان از لحاظ معنوی پیشتاز جامعه هستند

اقتصاد ایران: استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه اگر دانشگاه‌ها در زمینه قرآن پیشتاز شوند راه برای بقیه مردم هم باز می‌شود، گفت: دانشجویان از لحاظ معنوی پیشتاز جامعه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره قرآنی هدهد که امروز (یکشنبه 25 اردیبهشت) در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد از قرآن به عنوان شفا و رحمت یاد کرد و گفت: قرآن دل و قلب انسان را شفا می‌دهد و واژه شفا یافتن مناسب‌ترین واژه برای حضور قرآن در جامعه پزشکی است.

وی با اشاره به تاثیر قرآن در پیشگیری از مشکلات روح و روان اظهار داشت: نمی‌دانم علوم تجربی کشفی درباره تاثیر قرائت مکرر قرآن بر تسکین درد داشته است یا نه اما یقینا در پیشگیری نقش دارد چرا که پزشکان پیشگیری را مربوط به مسائل اعصاب و روان می‌دانند و چه چیزی به اندازه قرآن می‌تواند به انسان نشاط و لذت بدهد. متاسفانه جامعه ما با لذت بردن از قرآن فاصله دارد.

پناهیان با ذکر این نکته که جنبه صوت و زیبایی لحن و قرائت قرآن از جنبه‌های معجزه‌وار قرآن است، گفت: هیچ متن عربی را نمی‌توان به این شکل خواند. هر کس هم این صوت را بلد نباشد می‌تواند از آن لذت ببرد. اگر فرهنگ لذت بردن از قرآن در جامعه تقویت شود، شفا بودن قرآن بیشتر ملموس می‌شود. گریه کردن با قرآن رسم اولیاء بوده اگر بتوانیم با قرآن گریه کنیم باعث غلیان روح می‌شود. حضرت امیرالمومنین پای قرائت قرآن اشک می‌ریختند و سفارش می‌کردند که قرآن را با حزن بخوانید چرا که قرآن اساسا با حزن نازل شده است. اما چه حزنی؟ این حزن اتفاقا نشاط آور است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: نمی‌گویم چیز زیبایی غیر از قرآن وجود ندارد اما خدای خالق زیبایی‌ها حتما کتاب زیبایی هم دارد و اگر انسان با این زیبایی ارتباط قلبی برقرار کند، اشک می‌ریزد. اشک تجلی احساسات است، نیاز نیست حتما گرفتار و مصیبت زده باشیم که گریه کنیم، بلکه گریه می‌تواند برای لحظات ناب باشد. رابطه خدا با بنده خودش حتما رابطه عمیقی است و وقتی عبد و مولا کنار هم قرار می‌گیرند احساستشان قلیان پیدا می‌کند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جامعه قرآنی و قرآنی‌تر شدن جامعه ایران، بیان داشت: راه قرآنی‌تر شدن جامعه ایرانی این است که مردم از قرآن لذت ببرند. چطور از روضه اباعبدالله لذت می‌برند و به آن روی می‌آورند؟ از قرآن هم به اندازه عترت می‌توانند لذت ببرند.

پناهیان با تاکید بر اینکه اگر دانشگاه‌ها در زمینه قرآن پیشتاز شوند راه برای بقیه مردم هم باز می‌شود، اظهار داشت: در بسیاری از حرکت‌های معنوی دانشجویان پیشتاز شدند. دانشگاهیان در زمینه اعتکاف پیشتاز شدند که در دیگر مساجد هم رونق پیدا کرد. پیاده روی اربعین از میدان امام حسین تا شاه عبدالعظیم را چند دانشجو بنیان گذاری کردند. دانشجویان از لحاظ معنوی پیشتاز جامعه هستند. اگر محافل قرآنی سرشار از اشک ایجاد کنیم اتفاق خوبی خواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه در زمینه مهدویت در پایان با ذکر این نکته که دانشجویان پزشکی از هوش سرشاری برخوردار هستند، گفت: ورود من به حوزه مهدویت به خاطر انگیزه‌ای بود که یک دانشجوی پزشکی در من ایجاد کرد. معنویت، جهالت و سادگی بر نمی‌دارد، برای روی آوردن به معنویت باید باهوش بود از این روست که عجیب نیست دانشجویان در عرصه‌های معنوی پیشتاز هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما