شناسهٔ خبر: 54061756 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شعبه همیاران صلح در روستاهای خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود

مشهد- ایرنا- رییس توسعه شوراهای حل اختلاف استان خراسان رضوی گفت: شعبه همیاران صلح بزودی در روستاهای استان راه‌اندازی می‌شود که از این طریق با کمک معتمدین روستا می‌توانیم اختلافات جزیی در روستاها را به سازش تبدیل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود رفسنجانی روز یک شنبه در آیین شروع به کار همیاران شوراهای حل اختلاف  کاشمر که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود: در سال ۱۳۹۹ با همکاری امور مساجد خراسان رضوی ۴۵۰ شعبه همیاران شوراهای حل اختلاف راه‌اندازی شد که ۱۵۰ شعبه از این تعداد در مشهد و ۳۰۰  شعبه در شهرستان‌های استان واقع است.
وی با اشاره به نوآوری در فعالیت شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی گفت: اجرای این برنامه‌ها از ابتکارات مدیریتی رییس قوه قضاییه استان است که  این موضوع را می‌توان از افتخارات مجموعه قضایی در خراسان رضوی برشمرد.
رفسنجانی با بیان اینکه ۶۰ درصد از پرونده‌های واگذارشده به همیاران شوراهای حل اختلاف با صلح و سازش مختومه شده است؛ گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۵ هزار پرونده در سطح استان به شورای‌های حل اختلاف ارجاع شده است که ۱۰ هزار پرونده رسیدگی و پنج هزار در دست اقدام است و از  تعداد ۱۰ هزار پرونده، ۶ هزار پرونده با صلح و سازش به اتمام رسیده که از پرونده‌های وارده به دادگستری کاهش‌ یافته است.
رییس توسعه شوراهای حل اختلاف استان خراسان رضوی بیان کرد: هشت شعبه همیاران شوراهای حل اختلاف سفیران ضامن آهو از خادمین آستان قدس رضوی داریم که پرونده‌های قتل عمد کشوری را بررسی و به صلح و سازش می‌رسانند.
معاون قضایی دادگستری خراسان رضوی افزود: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۴۰ فقره توسط همیاران شوراهای حل اختلاف سفیران ضامن آهو به صلح و رضایت منتهی شده که رتبه سوم کشوری را در این زمینه کسب کرده‌ایم و در سال ۱۴۰۰ نیز پرونده‌های به نتیجه رسیده به ۷۰ فقره رسید.

رفسنجانی افزود: سند تحول قضایی در دوره ریاست آیت‌الله رییسی در قوه قضاییه تدوین و آماده شد و مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفت که به‌ عنوان سند راهبردی و نقشه راه برای هرکدام از روسای قوه قضاییه قرار می گیرد.
 وی با تاکید بر اینکه در این سند تحول قضایی توجه ویژه‌ای به دستگاه قضا شده است، تصریح کرد: دومین چالش در دادگستری حجم ورودی پرونده‌ها به دادگستری و طولانی شدن رسیدگی به این پرونده است که نارضایتی مردم را در بردارد که در این سند تحول استفاده از ظرفیت مردمی به‌خوبی دیده‌ شده است. 

معضل افزایش پرونده‌های قضایی 
امام‌جمعه شهرستان کاشمر در این جلسه با اظهار تاسف از اینکه ما در کشور اسلامی با ۸۵ میلیون جمعیت ۱۳ میلیون پرونده قضایی در دادگستری کل کشور داریم، افزود:  این در حالی است که  ژاپن با بیش از ۱۵۰ میلیون جمعیت فقط سه میلیون پرونده قضایی دارد.

حجت الاسلام جواد طاهری افزود: دادگستری می‌تواند از ظرفیت روحانیون و تریبون‌های نماز جمعه و مساجد برای آشنایی بهتر مردم با قوانین و معضلات فعلی جامعه استفاده کند. 
وی با بیان اینکه روحانیون می‌توانند به کمک دادگستری بیایند، افزود: روحانیون از تعداد پرونده‌ها و مشکلات اجتماعی که در دادگستری بررسی می‌شود، اطلاعی ندارند درصورتیکه دادگستری می‌تواند از این ظرفیت برای کاهش مشکلات اجتماعی و ورودی پرونده‌های اختلافی استفاده کند.
رییس اداره دادگستری شهرستان کاشمر نیز در ادامه گفت: از تعداد هشت هزار پرونده‌ای که به شورای حل اختلاف شهرستان ارجاع داده‌ شده ،۲۰ درصد به صلح و سازش ختم شده است.
علی‌اکبر تقی‌نژاد بابیان اینکه تاکنون برای ۱۵ شعبه همیاران شوراهای حل و اختلاف در شهرستان ابلاغ گرفته‌ایم، افزود: راه‌اندازی ۲۰ شعبه دیگر برای روستاها در دست اقدام است.
وی عنوان کرد:  سه شعبه  به طور جداگانه در مساجد، سه شعبه در اصناف ، پنج شعبه در روستاها و چهار شعبه در ادارات شهرستان کاشمر با دریافت احکام خود فعال خواهند شد.

کاشمر در فاصله ۲۲۸ کیلومتری مشهد قرار دارد.

نظر شما