شناسهٔ خبر: 54059508 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

افتادگی پلک چیست

افتادگی پلک یکی از مشکلاتی است روی چهره تاثیر زیادی داشته و حالت چشم‌ها را خواب‌آلود نشان می‌دهد. اگر شما هم دچار افتادگی پلک هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا توضیح دهیم علت این عارضه چیست؟ چه روش‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟ آیا می‌توان بدون جراحی آن را درمان کرد؟ بعد از عمل چشم احتمال افتادگی وجود دارد یا نه؟

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، افتادگی پلک یکی از مشکلاتی است روی چهره تاثیر زیادی داشته و حالت چشم‌ها را خواب‌آلود نشان می‌دهد. اگر شما هم دچار افتادگی پلک هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا توضیح دهیم علت این عارضه چیست؟ چه روش‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟ آیا می‌توان بدون جراحی آن را درمان کرد؟ بعد از عمل چشم احتمال افتادگی وجود دارد یا نه؟

افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک به حالتی گفته می‌شود که پلک بالا به سمت پایین افتاده و حتی ممکن است روی چشم را بگیرد. این عارضه دو حالت دارد. افتادگی گاهی نشانه اختلالی به نام پتوز است. در این شرایط پلک حالت نیمه‌باز دیده می‌شود. اگر پوست یا ماهیچه پلک شل شده باشد، به آن درماتوکالازیس می‌گویند که معمولا با افزایش سن شاهد این نوع افتادگی هستیم.

علل مختلفی باعث بروز این مشکل شده و معمولا با افزایش سن افتادگی بیشتر می‌شود. افراد معمولا به دلیل تاثیر افتادگی در زیبایی اقدام به درمان آن می‌کنند. اما گاهی این افتادگی می‌تواند مردمک چشم را بپوشاند و در بینایی تاثیر منفی داشته باشد. در این شرایط درمان تنها جنبه زیبایی نداشته و باید برای افزایش بینایی انجام شود.

علائم افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک چیست

علامت اصلی این عارضه این است که یک یا هر دو پلک بالا به سمت پایین قرار می‌گیرند. در برخی افراد می‌تواند تاثیراتی در بینایی ایجاد کند. در برخی دیگر به‌سختی قابل تشخیص است.

افرادی که دچار این عارضه هستند، معمولا ظاهری خسته یا خواب‌آلود دارند. در افتادگی شدید ممکن است چشم به‌شدت خشک یا دچار آبریزش شود.

علت افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک چیست

شل شدن پوست پلک و افتادگی آن علل مختلفی دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل آن افزایش سن و شل شدن پوست در ناحیه اطراف چشم است. اما گاهی ممکن است این عارضه به دلیل بروز یک بیماری خاص ایجاد شود. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین دلایل افتادگی پلک را شرح می‌دهیم.

۱. بالارفتن سن

عضله بالابر وظیفه بالا نگه‌داشتن پلک را برعهده دارد. با افزایش سن پوست و بافت اطراف ضعیف شده و پلک دچار افتادگی می‌شود. معمولا افتادگی که به دلیل افزایش سن ایجاد می‌شود، نیاز به درمان ندارد. اما گاهی ممکن است این عارضه در بینایی تاثیر داشته یا چهره را خسته نشان دهد. معمولا این عارضه در افراد مسن از نوع درماتوکالازیس است که به معنای افتادگی و شل شدن پوست و ماهیچه در پلک است.

۲. آسیب‌دیدگی پلک

گاهی ممکن است یک تصادف یا عادت غلط باعث آسیب به پلک بالا شود. ضربه به چشم می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. همچنین افرادی که برای سال‌های زیادی از لنز استفاده می‌کنند یا چشم‌های خود را زیاد مالش می‌دهند، ممکن است دچار این عارضه شوند. اگر افتادگی پلک به‌مرور بهتر نشد یا با گذشت زمان بدتر شد، باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید. متخصص بهترین روش درمان را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای پیداکردن بهترین چشم‌پزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

۳. جراحی چشم

گاهی ممکن است جراحی چشم باعث بروز این عارضه شود. جراحی‌هایی مانند لیزیک، گلوکوم یا جراحی آب مروارید این خطر را به دنبال دارند. ممکن است در حین جراحی ابزاری که چشم را باز نگه می‌دارند، باعث کشیدگی و آسیب عضله چشم شوند. البته جراحی باعث تورم پلک هم می‌شود. در این شرایط افتادگی موقت بوده و پس از مدتی خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند. اگر با گذشت ۶ ماه از جراحی چشم این عارضه برطرف نشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

۴. سکته مغزی

سکته به دلیل مسدود شدن و ترکیدن یک رگ می‌تواند منجر به افتادگی یک طرف صورت شود. در افرادی که سکته کرده‌اند، معمولا افتادگی پلک دیده می‌شود. مراقب اولین علائم سکته مانند بی‌حسی، ضعف، مشکل در صحبت‌کردن یا راه‌رفتن باشید تا بتوانید در سریع‌ترین زمان اقدامات اورژانسی دریافت کنید.

سایر علت های افتادگی پلک را در مجله سلامت دکتر تو بخوانید.

عوامل خطر افتادگی پلک چیست؟

گاهی ممکن است شرایط پزشکی یا بیماری خاصی باعث بروز این عارضه شود. از جمله:

  • شرایط پزشکی: گاهی ممکن است پلک افتاده نشانه بیماری زمینه‌ای باشد. به‌خصوص اگر هر دو پلک دچار این مشکل شده باشند. اگر فقط یک پلک افتاده باشد، می‌تواند نشانه آسیب عصبی یا گل‌مژه باشد. لیزیک یا عمل جراحی آب مروارید نیز می‌توانند باعث پتوز شوند.
  • بیماری جدی: گاهی ممکن است افتادگی نشانه مسئله جدی‌تری مانند سکته مغزی، تومور مغزی و سرطان اعصاب یا ماهیچه‌ها باشد. برخی از اختلالات عصبی مانند میاستنی گراویس نیز می‌توانند روی اعصاب و ماهیچه‌های چشم تاثیر بگذارند.

رفع افتادگی پلک چشم

برای رفع افتادگی پلک بالا معمولا بهترین گزینه جراحی است. البته پزشک توصیه می‌کند تا زمانی که این عارضه در بینایی تاثیری ندارد، از انجام درمان خودداری کنید. به‌عنوان‌مثال در کودکان مبتلا به پتوز معمولا جراحی پیشنهاد نمی‌شود. تنها باید هر چند وقت یک‌بار چشم‌ها معاینه شوند تا احتمال تنبلی چشم یا آمبلیوپی بررسی شود.

اگر به دنبال رفع افتادگی پلک بالا به طور دائمی هستید، بهترین راه عمل جراحی است. برای انتخاب بهترین روش درمان می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص چشم مشاوره داشته باشید.

انتهای پیام/ ر

نظر شما