شناسهٔ خبر: 54059332 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد؛

پیش‌بینی برداشت ۶۷ هزار تن محصول سیر در شمال استان اردبیل

اردبیل- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ بر ۶۷ هزار تن محصول سیر از اراضی شمال استان اردبیل برداشت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، احمد شهریار بعد از ظهر یکشنبه در بازدید از آغاز عملیات برداشت محصول سیر در شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان در شمال استان اردبیل اظهار کرد: امسال حدود ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل به زیر کشت محصول سیر رفته و پیش‌بینی می‌شود که از این اراضی بالغ بر ۶۷ هزار تن محصول برداشت شود.

وی با اشاره به افزایش حدود ۲ برابری سطح زیر کشت و پیش‌بینی برداشت محصول از مزارع سیر استان اردبیل نسبت به ۲ سال پیش تصریح کرد: کاشت محصول سیر در همه شهرستان‌های این استان رواج دارد ولی بخش زیادی از سیر استان در منطقه مغان به ویژه در اراضی زراعی شهرستان پارس‌آباد کشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میانگین برداشت سیر در هر هکتار از مزارع استان اردبیل را ۳۰ تن اعلام کرد و گفت: برداشت محصول در ۲۵ درصد از مزارع استان اردبیل انجام شده و مابقی محصول نیز تا نیمه خردادماه برداشت شده و روانه بازار مصرف می‌شود.

شهریار با بیان اینکه قیمت فعلی محصول سیر برداشت شده رضایت نسبی کشاورزان را تأمین کرده است، افزود: هم اکنون هر کیلوگرم سیر خام و تر برداشت شده در مزارع به قیمت ۷۰ تا ۱۰۰ هزار ریال فروخته می‌شود.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید محصول کشاورزی به ویژه در ۲ سال اخیر خاطرنشان کرد: امسال نیازی به مداخله برای خرید تضمینی محصول احساس نشده و خرید و فروش محصول توسط تولیدکنندگان و خریداران بخش خصوصی جریان دارد.

شهریار با اشاره به کاهش سطح زیر کشت سیر در استان از سه هزار هکتار، سه سال پیش به ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار در سال‌جاری، علت این کاهش را شرایط قیمت محصول در فصل برداشت در چند سال اخیر و توسعه کشت محصولات جایگزین عنوان کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: محصول سیر برداشت شده در استان اردبیل بیشتر به استان‌های تهران، آذربایجان‌شرقی و مناطق مرکزی کشور ارسال شده و بخشی از محصول نیز توسط بازرگانان به جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

نظر شما