شناسهٔ خبر: 54056008 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش هشت درصدی میزان بارش در استان اردبیل

مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: امسال میزان بارش در این استان هشت درصد کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -

نبی اله پاسبان عیسی لو گفت: بارندگی سطح استان در مقایسه آماری نسبت به مدت مشابه پارسال تغییری نکرده و در مقایسه با دوره بلند مدت کاهش هشت درصدی را نشان می دهد.

مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه‌ای اردبیل می گوید: از ابتدای سال آبی (اول مهر ماه ۱۴۰۰) تا کنون ۲۳۹ میلیمتر بارش در استان اتفاق افتاده که دقیقا معادل بارش مشابه پارسال بوده است.

پاسبان عیسی لو با بیان اینکه رواناب رودخانه‌های مهم استان نیز نسبت به مدت مشابه پارسال به رغم بارش‌های اخیر با کاهش شدید روبرو است گفت: وضعیت آبی رودخانه های استان رصد شده وتغییرات آبی در این رودخانه ها نسبت به پارسال و متوسط بلند مدت منفی است بطوریکه روان آب‌ها کاهش یافته و دلیل آن به خشکسالی‌های اخیر برمی‌گردد.

به گفته او، حجم ذخیره ۵۲ سد استان به میزان ۹ درصد افزایش و حجم ذخیره سد ارس به میزان ۱۲ درصد و سد خداآفرین هم ۱۹ درصد کاهش یافته است.

مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه‌ای اردبیل حجم ذخیره آب سد یامچی اردبیل را  ۳۹.۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: پارسال حجم ذخیره آب این سد ۲۷.۷ میلیون مترمکعب بود که امسال ۳۹ درصد به حجم ذخیره سد یامچی اضافه‌شده است.

به گفته پاسبان عیسی لو صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش‌های مختلف ضروری است و توجه مردم استان به فرهنگ‌سازی در مصرف آب می‌تواند در فصول سال مثمر ثمر واقع شود.

او با بیان اینکه مصرف بی‌رویه و غیرعلمی آب بویژه در بخش کشاورزی حجم زیادی از آب را هدر داده و از ذخایر استان می‌کاهد گفت: با وجود خشکسالی چند سال اخیر و کاهش منابع، مصرف بی‌رویه آب در این استان همچنان وجود دارد که نگرانی‌های بیشتری را بدنیال داشته است.

مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه ای اردبیل می گوید: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در زمینه توسعه و ترویج آبیاری تحت‌فشار و قطره‌ای اقدامات خوبی انجام داده‌اند و امید است با صرفه‌جویی ۲۵ درصدی مشکلات آب آشامیدنی و صنعتی برطرف شود.

 

نظر شما