شناسهٔ خبر: 54054695 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برداشت محصول سیر در منطقه مغان استان اردبیل آغاز شد

اردبیل- ایرنا- برداشت محصول سیر در شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان در شمال استان اردبیل آغاز شد.

صاحب‌خبر -

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: امسال حدود ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل به زیر کشت محصول سیر رفته و پیش‌بینی می‌شود که از این اراضی بالغ بر ۶۷ هزار تن محصول برداشت شود.

احمد شهریار روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به افزایش حدود ۲ برابری سطح زیر کشت و پیش‌بینی برداشت محصول از مزارع سیر استان اردبیل نسبت به ۲ سال پیش گفت: کاشت محصول سیر در همه شهرستان های این استان رواج دارد ولی بخش زیای از سیر استان در منطقه مغان به خصوص در اراضی زراعی شهرستان پارس‌آباد کشت می‌شود.

وی میانگین برداشت سیر در هر هکتار از مزارع استان اردبیل را ۳۰ تن اعلام و بیان کرد: برداشت محصول در ۲۵ درصد از مزارع استان اردبیل انجام شده و مابقی محصول نیز تا نیمه خردادماه برداشت شده و روانه بازار مصرف می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان این که قیمت فعلی محصول سیر برداشت شده رضایت نسبی کشاورزان را تامین کرده است، اظهار کرد: هم اکنون هر کیلوگرم سیر خام و تر برداشت شده در مزارع، به قیمت ۷۰ تا ۱۰۰ هزار ریال فروخته می‌شود.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید محصول کشاورزی به خصوص در ۲ سال اخیر افزود: امسال نیازی به مداخله برای خرید تضمینی محصول احساس نشده و خرید و فروش محصول توسط تولیدکنندگان و خریداران بخش خصوصی جریان دارد.

شهریار با اشاره به کاهش سطح زیر کشت سیر در استان از سه هزار هکتار سه سال پیش به ۲ هزار ۳۰۰ هکتار در سال جاری، علت این کاهش را، شرایط قیمت محصول در فصل برداشت محصول در چند سال اخیر و توسعه کشت محصولات جایگزین ذکر کرد.

وی اضافه کرد: محصول سیر برداشت شده در استان اردبیل بیشتر به استان های تهران، آذربایجان شرقی و مناطق مرکزی کشور ارسال شده و بخشی از محصول نیز توسط بازرگانان به جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا، کشاورزان استان اردبیل طی چهار سال اخیر با توجه به نامشخص بودن وضعیت بازار و تضمینی نبودن خرید محصول، محتمل خسارت زیاد شدند.

سه سال پیش، کشاورزان با توجهی به هشدارهای سازمان جهاد کشاورزی و با وسوسه فروش محصول به قیمت بالا، اقدام به کشت محصول به اندازه سه برابر سال‌های قبل کرده و در فصل برداشت به علت پایین آمدن قیمت محصول متحمل زیان شدند.

۲ سال پیش در پی شیوع کرونا و بالا رفتن میزان مصرف و نیز رونق صادرات، قیمت فروش سیر تازه برداشت شده اندکی بهبود یافت و رضایت نسبی کشاورزان را جلب کرد.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از چند سال پیش در پی بروز تنش قیمت در محصول سیر، خواستار تکمیل زنجیره تولید، ایجاد واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی و نیز بسترسازی برای صادرات محصول تولیدی منطقه مغان شد ولی با توجه به فرابخشی بودن این موضوع، تاکنون اقدام موثری در این زمینه نشده است.

کشت محصول سیر در شهرستان‌های بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز مغان که از قطب‌های مهم کشاورزی کشور و استان اردبیل به شمار می‌رود، طی سال‌های اخیر گسترش یافته است.

نظر شما