شناسهٔ خبر: 54048026 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازسازی واحدهای زلزله‌زده گامی برای بازگشت آرامش به قطور

ارومیه - ایرنا - مسوولان و مدیران آذربایجان غربی با برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی توانسته‌اند برای پنج هزار و ۴۳۰ خانواری که در زلزله اسفند سال ۱۳۹۸ قطور در شهرستان خوی، مسکن خود را از دست داده بودند، سرپناه بسازند که این نشان از عزم مسوولان برای بازگشت آرامش به این منطقه مرزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حدود ۲۶ ماه از زلزله چهارم اسفند ۱۳۹۸ قطور می‌گذرد و در این مدت تلاش مسوولان آذربایجان‌غربی برای بهبود اوضاع این منطقه زلزله‌زده نشان از همت و عزم مسوولان برای تحویل هر چه سریعتر مساکن ساخته شده به مردم دارد، روندی که تا ساخت آخرین خانه ادامه خواهد داشت.

از همان روزهای نخست پس از وقوع زلزله، با تاکید مسوولان استانی و کشوری، روند خدمات رسانی به مردم منطقه زلزله زده قطور آغاز شد و در این مدت هیچ یک از اهالی بدون سرپناه نبوده‌اند.

حال که ۲۶ ماه از آغاز بازسازی و تلاش بی وقفه می‌گذرد، بسیاری از وعده‌های مسوولان به بار نشسته و سنگینی بار مشکلات از روی دوش زلزله زدگان برداشته شده است.

همه این کارها، با وجود ۲۶ ماه تلاش بی وقفه مسوولان و دست اندرکاران در منطقه زلزله زده قطور همزمان با شیوع کرونا انجام شده که می‌توانست مانعی در برابر اقدامات باشد ولی اجازه این کار داده نشده و تلاش بی وقفه ادامه دارد.

پرداخت ۵۷۰ میلیارد ریال توسط شرکت بیمه به واحدهای خسارت دیده قطور

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی اظهار کرد: بیشتر واحدهایی که در زلزله چهارم اسفند ۱۳۹۸ خوی و سلماس با بزرگی ۵.۷ به وقوع پیوست دچار خسارت شده بود، نیز به صورت کامل تعمیر و در اسرع وقت تحویل متقاضیان شد.

امیرعباس جعفری افزود: برای نخستین بار در کشور ۵۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت بیمه گذار خسارت به واحدهای آسیب دیده از زلزله قطور از توابع شهرستان خوی پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر مبالغی که از محل بیمه پرداخت شده، در مجموع به هر واحد مسکونی خسارت دیده در این منطقه ۴۰۰ میلیون ریال وام بانکی چهار درصد با بازپرداخت ۱۵ ساله، ۱۰۰ میلیون ریال وام بلاعوض برای احداث، ۱۰۰ میلیون ریال وام بلاعوض اسکان موقت، ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض معیشتی و ۵۰ میلیون ریال وام بلاعوض خرید احشام پرداخت شده است.

وی گفت: برای تسریع در روند بازسازی باید هرچه سریع تر تسهیلات در اختیار مردم قرار گیرد و مردم نیز پس از اخذ تسهیلات با همراهی بنیاد مسکن نسبت به احداث واحدهای مسکونی اقدام کنند البته این روند با هدف توسعه مناطق مختلف استان، به خصوص مناطق روستایی با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

عمران روستایی جزو اولویت‌های است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در رابطه با عمران روستایی گفت: عمران روستایی در روستاهای استان باید جز اولویت‌های بنیاد مسکن مرکز قرار گیرد.

رهبردین با اشاره به اینکه آذربایجان غربی جز ۵ استان آبی کشور است، یادآور شد: در کنار زلزله خیز بودن استان، با توجه به وجود ۹۰ هزار کیلومتر رودخانه اصلی و فرعی، خطر سیل نیز روستاهای استان را تهدید می کند که باید بنیاد مسکن در بحث احداث دیوار ساحلی توجه جدی داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط استان نیازمند نگاه ویژه و رسیدگی بهتر از مرکز در امر نوسازی، بازسازی روستاهای استان آذربایجان غربی هستیم.

پیگیر حل مشکلات و مسائل بخش قطور هستیم

عادل نجف زاده، نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر بیش از پنج هزار واحد مسکونی زلزله زده در بخش قطور احداث شده است.

وی تاکید کرد: در جریان سفر رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیگیر حل مشکلات واحدهای مسکونی باقی مانده و اجرای طرح‌های هادی و عمران روستایی این روستاهای زلزله زده بودیم.

نجف زاده ادامه داد: از لحظه‌ای که در بخش قطور زلزله رخ داده شبانه روز پیگیر حل مسایل و مشکلات مردم این بخش هستیم و کارهای بسیار ارزشمندی در بخش احداث مسکن و اجرای طرح‌های عمران روستایی در این بخش صورت گرفته است.

بازسازی ۹۲.۷ درصد واحدهای مسکونی زلزله زده قطوربه اتمام رسیده است

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی هم به این مطلب اشاره دارد که تاکنون بازسازی ۹۲.۷ درصد واحدهای خسارت دیده از زلزله ۲ سال پیش منطقه قطور به اتمام رسیده و اقدامات برای تکمیل هفت درصد باقی مانده نیز ادامه دارد.

جعفر برزگر قره باغ ادامه داد: برای تکمیل بازسازی واحدهای باقی‌مانده منطقه زلزله‌زده «قطور» خوی یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات جدید اختصاص یافته است.

وی به این مطلب نیز اشاره کرد که تاکنون یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض برای بازسازی مناطق زلزله زده قطور به واجدان شرایط پرداخت شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی در این زمین لرزه، اظهار کرد: پس از این زلزله یک هزار و ۶۳۰ واحد مسکونی نیازمند تعمیر و بازسازی بود که همه آنها در کمترین زمان ممکن و با پرداخت تسهیلات لازم مورد بازسازی قرار گرفت و ساخت آنها به اتمام رسید.

برزگر  اضافه کرد: در این زلزله همچنین چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده نیاز به احداث مجدد داشتند که تاکنون سه هزار و ۸۰۰ واحد از این تعداد احداث شده و روستاییان زیر سقف خانه‌های نو اسکان یافته‌اند.

روز یکشنبه - چهارم اسفندماه ۱۳۹۸ - ابتدا منطقه «قطور» و سپس «زرآباد» خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزیی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای ۲ شهرستان خوی و سلماس شد.

امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه «قطور» شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر «زرآباد» را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت‌ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.

زلزله دوم در «زرآباد» تنها چند مصدوم جزیی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز «دوشنبه» موکول شود که متاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند.

اما امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاه و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری رفع کردند و بسیاری از افراد مطلع اکنون بر این عقیده هستند که دست‌اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند.

نظر شما