شناسهٔ خبر: 54046014 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

ایران، سومین حریف خارج از کونکاکاف کانادا در 4 سال اخیر

استقبال ویژه کانادایی‌ها از رویارویی با تیم ملی

تیم ملی فوتبال ایران بالاخره نخستین حریف تدارکاتی در راه آماده‌سازی خود برای حضوری موفق در جام‌جهانی 2022 قطر را شناخت و قرار است روز 15 خرداد در ونکوور کانادا به مصاف تیم ملی این کشور برود.

صاحب‌خبر -
استقبال ویژه کانادایی‌ها از رویارویی با تیم ملی

مسعود خاموشی، خبرنگار: تیم ملی فوتبال ایران بالاخره نخستین حریف تدارکاتی در راه آماده‌سازی خود برای حضوری موفق در جام‌جهانی 2022 قطر را شناخت و قرار است روز 15 خرداد در ونکوور کانادا به مصاف تیم ملی این کشور برود. با توجه به اینکه آمریکا یکی از رقبای تیم ایران در مرحله گروهی جام‌جهانی خواهد بود، این مسابقه می‌تواند شبیه‌سازی خوبی پیش از دیدار با دیگر تیم منطقه آمریکای شمالی باشد. دو کشور همسایه در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی در این منطقه توانستند جواز حضور در مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی دنیا را کسب کنند و حالا ملی‌پوشان ما قرار است به مصاف تیمی بروند که با صدرنشینی در این دوره از انتخابی منطقه کونکاکاف نشان داده که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
این دیدار قرار است در ورزشگاه BC Place در شهر ونکوور کانادا برگزار شود و روز گذشته تنها در عرض چند ساعت تمامی بلیت‌های این دیدار به فروش رفت و به احتمال زیاد شاهد حضور پرتعداد ایرانیان مقیم کانادا در این مسابقه باشیم. این ورزشگاه یکی از سه استادیومی است که کانادا برای میزبانی رقابت‌های جام‌جهانی 2026- که قرار است مشترکا در سه کشور کانادا، آمریکا و مکزیک برگزار شود- معرفی کرده است. به این ترتیب این مسابقه می‌تواند نخستین محک جدی برای کانادایی‌ها برای میزبانی از این تورنمنت بزرگ باشد تا یک مسابقه فوتبال را درحالی‌‌که تمامی ظرفیت 54500 نفری آن تکمیل است در این ورزشگاه برگزار کنند.
سایت 90min»» درباره این دیدار و رویارویی دو تیم می‌نویسد: «تیم ملی کانادا در نخستین بازی تدارکاتی خود پیش از جام‌جهانی قطر قرار است روز 5 ژوئن به مصاف تیم ملی ایران برود. کانادایی‌ها قرار است 4 روز پس از این مسابقه دوستانه به مصاف کوراکائو بروند تا نخستین بازی خود در تورنمنت کونکاکاف را برگزار کنند. آنها روز 13 ژوئن بازی بعدی‌شان را مقابل هندوراس انجام می‌دهند تا در نخستین فیفادی پیش‌رو سه بازی را در دستورکار داشته باشند. شاگردان جان هردمن به این ترتیب روزهای شلوغی را درپیش دارند؛ چراکه باید در بهترین شرایط خود را برای نخستین جام‌جهانی‌شان پس از سال 1986 آماده کنند. کانادا درحالی جواز حضور در این مسابقات را پس از سال‌ها به دست آورد که در دور انتخابی با 28 امتیاز بالاتر از مدعیانی چون مکزیک و آمریکا قرار گرفت. آنها در مرحله گروهی جام‌جهانی باید با بلژیک، کرواسی و مراکش دیدار کنند که گروه سختی را پیش‌رو خواهند داشت. در سوی مقابل ایران هم که با آمریکا، انگلیس و برنده پلی‌آف اروپا(یکی از سه تیم اوکراین، ولز و اسکاتلند) همگروه است با برگزاری این دیدار می‌خواهد آشنایی بهتری با فضای فوتبال آمریکای شمالی و شیوه بازی تیم‌های این منطقه پیدا کند تا برای رویارویی با آمریکا در شرایط خوبی قرار داشته باشد. آنها برای سومین‌بار پیاپی راهی جام‌جهانی شده‌اند و در این زمینه تجربه بسیار بیشتری از کانادایی‌ها دارند.»
سایت «واکینگ دردز» کانادا نیز با اشاره به قطعی شدن این دیدار و شرایط دو تیم پیش از این بازی دوستانه نوشته است: «بالاخره تیم ملی کانادا برنامه دیدار تدارکاتی‌اش در فیفادی ماه ژوئن را مشخص کرد و این تیم در تنها فرصت خود برای انجام دیدار دوستانه تیم ملی ایران را برای مسابقه انتخاب کرده است. نخستین حریف تیم جان هردمن پیش از رقابت‌های جام‌جهانی 2022 قطر تیمی از منطقه آسیاست که در جام‌جهانی نیز حضور دارد. این بازی قرار است در ورزشگاه خانگی تیم ونکوور وایت‌کپس برگزار شود. آخرین‌باری که کانادایی‌ها در یک دیدار رسمی در ورزشگاه BC Place به مصاف رقبای خود رفتند به 24 مارس سال 2019 برمی‌گردد که 4 بر یک تیم گینه فرانسوی را مغلوب کردند. کانادا این‌بار اما در این ورزشگاه کار بسیار سختی درپیش دارد؛ چراکه باید با تیمی دیدار کند که در 4 دوره از 5 جام‌جهانی گذشته حاضر بوده و تیم نخست رنکینگ فیفا در منطقه آسیا محسوب می‌شود. این چهارمین بازی تاریخ دو تیم محسوب می‌شود و در سه بازی قبلی کانادا تنها یک‌بار توانسته رقیب آسیایی خود را شکست دهد و در دو بازی دیگر این ایران بوده که توانسته به برتری برسد. تنها برد کانادا به رقابت‌های جام LG در سال 2001 برمی‌گردد که موفق شدند با تک‌گل گرت کوش رقیب خود را شکست دهند. کانادا با توجه به حضور در رقابت‌های لیگ ملت‌های آمریکای شمالی فرصت چندانی برای برگزار دیدارهای دوستانه ندارد و فعلا در این فیفادی تنها یک بازی دوستانه را برنامه‌ریزی کرده است. البته هردمن اعلام کرده که در پاییز تیم را به اردوی اروپایی خواهد برد و احتمالا در آنجا چند بازی تدارکاتی برای حضوری موفق در جام‌جهانی برگزار خواهد کرد. هردمن از ژانویه سال 2018 هدایت تیم ملی کانادا را برعهده گرفته و در این مدت تنها دوبار (مارس 2018 با نیوزیلند و ژانویه 2020 با ایسلند) با تیم‌های خارج از منطقه کونکاکاف روبه‌رو شده است. ایران حالا سومین رقیب غیرکونکاکافی این تیم است تا برای حضور در جام‌جهانی پس از 36 سال، تیم او محکی جدی‌تر بخورد.»
تیم ملی ایران قرار بود در اردوی خود در کانادا یک بازی دوستانه برابر آلبانی برگزار کند که این دیدار به‌دلیل درخواست مالی تیم حریف لغو شد و با توجه به اینکه بازی با نیوزیلند هم توسط اسکوچیچ لغو شده، مشخص نیست شاگردان این مربی کروات در این فیفادی که فرصت برگزاری 4 مسابقه را دارند چه رقبای دیگری پیش‌رو خواهند داشت.

نظر شما