شناسهٔ خبر: 54031378 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

پاندمی کووید تمام نشده است

دکتر بهاران فرخنده‌مهر *پاندمی کووید هنوز هم در اطراف ما وجود دارد و همه باید هر اقدامی که برای جلوگیری از انتشار ویروس لازم است را انجام دهیم. آیا روزهای تیره و تار شیوع پاندمی که هیچ‌وقت دوست نداریم به خاطر بیاوریم، از ذهنمان پاک خواهد شد؟

صاحب‌خبر -

دکتر بهاران فرخنده‌مهر *

پاندمی کووید هنوز هم در اطراف ما وجود دارد و همه باید هر اقدامی که برای جلوگیری از انتشار ویروس لازم است را انجام دهیم. آیا روزهای تیره و تار شیوع پاندمی که هیچ‌وقت دوست نداریم به خاطر بیاوریم، از ذهنمان پاک خواهد شد؟

هرگز هیچ‌کس دوست ندارد آن روزها تکرار شود. در حالی که کشورهای زیادی از پاندمی خداحافظی کرده‌اند و وارد مرحله اپیدمی شده‌اند، ماسک زدن و تکمیل واکسیناسیون را تا اتمام مرحله اپیدمی پیگیری خواهند کرد. ما هم روزهای خوبی را در این ماه که گذشت، نسبت به چند ماه پیش حس می‌کنیم و با اداره و کمک به روند واکسیناسیون، به ویژه دوز بوستر، وضعیت بسیار بهتری پیدا خواهیم کرد.

دکتر مایکل دایان کارشناس سازمان بهداشت جهانی WHO می‌گوید گرفتن تست کرونا از مرحله همه به هیچ واقعا احمقانه است، زیرا از ویروس کرونا غافل می‌شویم چون هیچ تمایلی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تست گرفتن وجود ندارد در حالی که هنوز ویروس کرونا کشنده است.

دکتر آدهانوم دبیرکل WHO می‌گوید: موارد گزارش شده از ابتلا و مرگ‌و‌میر ویروس کرونا در همه کشورهای جهان رو به کاهش است اما شاهد افزایش مرگ‌و‌میر در آفریقا و آمریکا هستیم. بهترین راه برای محافظت انسان‌ها، واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. واکسیناسیون باید شامل 70% جمعیت هر کشور و 100% گروه‌های در معرض خطر باشد. گام دوم تست گرفتن و توالی‌یابی ژنتیکی است. هنوز در آفریقای‌جنوبی توالی‌یابی ژنتیکی برای ویروس کرونا انجام می‌شود اما بیشتر کشورها آن را متوقف کرده‌اند. ما واریانت‌های جدیدتری از BA.4 و BA.5 هنوز شناسایی نکرده‌ایم، اما نمی‌دانیم آیا واریانت‌های جدیدتری به وجود خواهند آمد یا خیر و واریانت‌های جدید کشنده‌تر خواهند بود یا خیر. گام آخر این است که داروهای ضدویروس کرونا در کشورهایی با درآمد کم یا متوسط به طور عادلانه در دسترس قرار گیرند.

براساس برآوردهای جدید WHO تعداد کل مرگ‌و‌میر مستقیم یا غیرمستقیم با پاندمی کووید 19 بین 1 ژانویه 2020 تا 31 دسامبر 2022، تقریبا برابر با 9/14 میلیون نفر تخمین زده شده است. بیشتر مرگ‌و‌میرهای مازاد (84%) در جنوب شرق آسیا، اروپا و آمریکا متمرکز شده‌اند و نرخ مرگ‌و‌میر مردان بر اثر کووید 19 بیشتر از زنان برآورد شده است.

درمان با یک‌بار تزریق اینترفرون

اینترفرون خطر بستری شدن در بیمارستان را بر اثر کووید، در یک کارآزمایی بزرگ به نصف کاهش داد. در حالی که ضدویروس‌های جدیدتر مانند پکسلووید به صورت قرص خوراکی در طی پنج دوز تجویز می‌شود، یک تزریق اینترفرون می‌تواند درمانی برای بیماران در معرض خطر به دلیل کووید 19 باشد. مطالعه اخیر CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا) نشان می‌دهد که واکسن‌های کووید 19 بر پایه MRNA به محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان در صورت ابتلای مجدد به کووید 19 کمک می‌کند.

هیچ تهدیدی بزرگ‌تر از واکسن نزدن به دلیل ترس از عوارض جانبی آن نیست. برخی از افراد می‌توانند پس از مدت کوتاهی از ابتلا به کرونا، دوباره مبتلا شوند. نتیجه مطالعه جدید CDC  نشان داد که اغلب موارد عفونت مجدد نیز در بین افرادی رخ داده است که در مورد واکسیناسیون کرونا به‌روز نبوده‌اند. برای بهترین محافظت علیه عفونت مجدد، همه افراد پنج سال به بالا باید در مورد واکسیناسیون کرونا به‌روز باشند. گزارش CDC  به وضوح مشخص می‌کند که امکان درگیری مجدد با کووید در فاصله کم در افراد مختلف وجود دارد مخصوصا در جمعیتی که واکسن کووید را دریافت نکرده‌اند. در نتیجه درگیری با کووید فارغ از شدت علائم هیچ تضمینی برای ایجاد ایمنی در برابر ابتلا حتی در فاصله کوتاه نداشته و نخواهد داشت و تنها با واکسیناسیون کامل و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان این ریسک را کاهش داد.

یک خانم ۳۱ ساله در اسپانیا که جزو کارکنان سیستم بهداشت و درمان آن کشور است طی ۲۰ روز، دو بار به ویروس کرونا مبتلا شد که براساس ادعای محققان اسپانیایی، کوتاه‌ترین فاصله زمانی شناخته شده بین دو ابتلا به کرونا تاکنون است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: در ایران هنوز پاندمی کرونا پایان نیافته است. تقریبا در تمامی کشورهای دنیا، ابتلا به کرونا، میزان بستری و مرگ‌ومیر سیر نزولی داشته و این نشانه خوبی است چون هنوز شاهد بروز پیک جدیدی نیستیم. در هنگ‌کنگ و چین هم که پیک نسبتا بیشتری را تجربه کرده‌اند، آمار کرونا رو به کاهش است. بهتر است کلینیک‌های post covid تشکیل شود چون تعداد زیادی از مردم مبتلا به کرونا، تا یک‌سال بعد از بهبودی با عوارض مختلفی می‌توانند روبه‌رو شوند و تقریبا این عوارض در تمام ارگان‌های بدن می‌تواند باشد و بیماران کرونا بعد از بهبودی نیاز به حمایت همه‌جانبه از سوی رشته‌های تخصصی مختلف برای ارزیابی و درمان دارند.

کرونا همچنان وجود دارد، کشنده است و می‌تواند بیماری شدید و جدی به ویژه در افرادی که واکسینه نشده‌اند ایجاد کند، پس واکسیناسیون کووید و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را همچنان جدی بگیریم.

* متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری

 

نظر شما