شناسهٔ خبر: 54010880 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در نشست تخصصی هوای نو تشریح شد؛

3 میدان عملیاتی جهاد تبیین در کشور

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه سه میدان در عرصه جهاد تبیین وجود دارد، گفت: هیئت‌ها برای ورود به عرصه جهاد تبیین و موفقیت در آن نیازمند اندیشکده هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان تبلغیات اسلامی، سومین نشست تخصصی هیئت‌ها و تشکل‌های دینی برگزیده مهرواره هوای نو با حضور حجج اسلام روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی و رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل بانوان این سازمان عصر امروز پنجشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

حجت‌الاسلام حریزاوی در این نشست با اشاره به اینکه متأسفانه جهاد تبیین هنوز در بخش‌های مختلف کشور فهم نشده است و تلقی کامل و درستی از آن نداریم، اظهار کرد: کلمه جهاد برای عموم مردم باید فهم شود و این اصلاً امری نخبگانی نیست و اگر در این پیچ تاریخی به تعبیر مقام معظم رهبری جهاد صورت نگیرد و هیئت‌ها وارد عمل نشوند مشکل‌ساز خواهد شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری 10 سال پیش در قضیه ترور دانشمندان هسته‌ای فرمودند عقیده‌ام این است که تشکل‌های دانشجویی در این زمینه کم‌کاری کردند. یعنی حتی زمانی که امکانات هم داشتند کار خوبی انجام ندادند. ایشان می‌فرمایند هر تحرکی اسمش جهاد نیست. یکی از ویژگی‌های جهاد این است که بدانیم در برابر دشمن کار می‌کنیم.

حریزاوی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با مداحان یک مأموریت انقلابی به نام جهاد تبیین برعهده هیئت‌ها قرار دادند. سه میدان در عرصه جهاد تبیین وجود دارد. اول اندیشه انقلاب که یعنی مبانی انقلاب باید بازخوانی شود. در گذشته دوره مطالعاتی کتاب شهید مطهری رایج بود و یا اندیشه امام خمینی(ره) مطالعه می‌شد اما در حال حاضر این اقدامات دیگر رواج ندارند. میدان دومی که نیاز به تبیین دارد، عرصه پیشرفت انقلاب است. 10 سال پیش هشتاد اندیشکده فعال از طریق کاخ سفید بودجه می‌گرفتند تا در مورد ایران کار کنند که حتی یکی از آن‌ها شش ماه پیش از تصویب برجام متن کامل آن را بدون یک کلمه تغییر روی سایتش قرار داده بود.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: هیئت‌ها برای ورود به عرصه جهاد تبیین و موفقیت در آن نیازمند اندیشکده هستند. میدان سوم برای این جهاد آفات انقلاب است. یعنی باید جریان‌کاوری کنیم و آسیب‌های که به انقلاب وارد می‌شود را شناسایی و معرفی کنیم.

وی با اشاره الزامات جریان تبیین‌گری گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند برای جهاد تبیین نیازمند دستگاه تولید محتوا هستیم و در این زمینه نمی‌توانیم به تصادفات اکتفا کنیم. این روزها بسیاری از مذهبی‌های ما روزانه در فضای مجازی هزاران پیام دریافت می‌کنند و دو برابر آن پیام به دیگران ارسال می‌کنند. یعنی زمانی که می‌بینند متنی چند سطر اولش مناسب است بلافاصله برای جمعیت بسیاری بازنشر می‌کنند. با این شیوه‌ها در عرصه جهاد تبیین نمی‌توانیم موفقیتی به دست آوریم.

حریزاوی گفت: مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگی چند فتوا دارند که یکی از آن‌ها آتش به اختیار است. معتقدم در سطوحی هنوز این فرمان پابرجا است. نتیجه فتوای آتش به اختیار کار از پایین به بالا است.

فرمانده جهاد تبیین فعالان فرهنگی هستند

حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: اصلی‌ترین مأموریت سازمان تبلیغات اسلامی از سوی مقام معظم رهبری تبیین گفتمان ناب و تبلیغ معارف اسلامی عنوان شده است و این سازمان تمام تلاش خود را در این زمینه به کار بسته است. در تمام حوزه‌ها از جمله تبلیغ، نشست‌ها، گفت‌وگوها و توجیه‌های بسیاری داشته‌ایم تا بتوانیم موضوعات مدنظر گفتمان انقلاب اسلامی را به دست آوریم.

وی با بیان اینکه در حوزه بانوان نظام تبیین و ظرفیت تبیینی بانوان بسیاری اثرگذار است، اما متأسفانه شناخته نشده و به کار گرفته نشده است، عنوان کرد:‌ اگر در عرصه جنگ سخت روزی تمام امکانات کشور به کار بسته شده و یا در عرصه جنگ اقتصادی دستاوردهای را شناسایی کردیم و موانع را برطرف کردیم باید در عرصه جهاد فرهنگی و تبیینی نیز نظامات ساختاری و محتوایی را آماده کنیم.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: تصور و اعتقاد ما این است که این ظرفیت‌ها را باید اثبات کنیم و در عرصه جهاد تبیین به کار ببندیم.

زنان باید در عرصه جهاد تبیین فعال شوند

عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد:‌ مقام معظم رهبری امسال در دیدار اخیر با مداحان که در سالروز میلاد حضرت زهرا(س) برگزار شد ابتدا از تلاش‌ها و فعالیت‌های ایشان در حوزه جهاد تبیین فرمودند و سپس فرمان جهاد تبیین را برای هیئتها اعلام کردند.

وی افزود: جهاد تبیین در حضرت زهرا(س) جلوه تمام‌عیار دارد. تمام زندگی ایشان عیناً جهاد تبیین است اما ما متأسفانه به این بخش از زندگی ایشان توجهی نداریم و تنها روضه کوچه و در و دیوار می‌خوانیم در حالیکه نیاز است از سیره ایشان گفته شود.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه اگر در هیئتها قرار باشد برای جهاد تبیین کاری انجام شود و مخاطبان هیئت‌ها هم اهل جهاد تبیین شوند باید چهره واقعی حضرت زهرا(س) معرفی شود، بیان کرد: یکی از آسیب‌های جدی ما در زمینه کارهای فرهنگی نبود نگاه کلان‌محور است یعنی نگاه مهندسی نداریم. اگر امروز یکی از معضلات ما در عرصه تبلیغ گرفتار شدن در محاصره تبلیغی است می‌توان با مشارکت و کمک بانوان از این محاصره خارج شویم.

انتهای پیام

نظر شما