شناسهٔ خبر: 53968850 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

۱۰ خواص روغن کنجد برای پخت و پز که باید بدانید

خواص روغن کنجد برای پخت و پز شامل کاهش فشار خون، بهبود سلامت دهان و دندان، پیشگیری از کم خونی و بسیار فواید دیگر می باشد که به آن ها خواهیم پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، خواص روغن کنجد برای پخت و پز شامل کاهش فشار خون، بهبود سلامت دهان و دندان، پیشگیری از کم خونی و بسیار فواید دیگر می باشد که به آن ها خواهیم پرداخت. همانطور که میدانید یکی از اولین روغن های گیاهی شناخته شده در جهان، روغن کنجد است. این روغن برای هزاران سال است که در کنار خوراکی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

دانه‌های کنجد حاوی حدود ۴۴ تا ۶۰ درصد روغن هستند که می‌توان آن را با پرس کردن یا حلال‌های شیمیایی استخراج کرد. روغن کنجد را می توان تصفیه کرد، اما غالباً تصفیه نمی شود تا عطر و طعم کنجدی آن حفظ شود. روغن کنجد برشته مانند روغن کنجد سبک درست می شود با این تفاوت که دانه ها از قبل برشته شده اند.

همانطور که میدانید یکی از بهترین روغن ها برای پخت و پز روغن کنجد می باشد. اگر در مورد خواص روغن کنجد برای پخت و پز کنجکاو هستید، همراه ما باشید تا در ادامه مطلب، کاربرد و مصارف روغن کنجد و خواص روغن کنجد برای پخت و پز را بخوانید.

روغن دانه کنجد چگونه در آشپزی استفاده می شود؟

هرگز چیزی را در روغن کنجد تفت ندهید. این روغن آنقدر طعم غلیظی دارد که باید در مقادیر کم استفاده شود. اگرچه روغن کنجد شامل ۴۱ درصد چربی اشباع نشده چندگانه است، اما روغن کنجد برای سرخ کردن عالی است: ترکیبات لیگنان موجود در روغن کنجد (سسامول، سزامین و سزامولین) آنتی اکسیدانی هستند که در دمای ۳۳۸ درجه فارنهایت ثابت می مانند و از تجزیه روغن در گرما جلوگیری می کنند.

خواص روغن کنجد برای سلامتی

دانه کنجد بیش از هر دانه یا مغز آجیل، حاوی فیتواسترول‌ها (استروئیدهایی که کلسترول را تنظیم می‌کنند) است. اگرچه کنجد خام حاوی بیشترین مقدار فیتواسترول است ولی مصرف روغن آن نیز فوایدی برای سلامتی شما دارد. شما می توانید با جایگزینی روغن کنجد به جای سایر روغن های پخت و پز، به کاهش فشار خون خود کمک کنید. این به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موجود در روغن کنجد است.

روغن کنجد وجود مقادیر بالای اسیدهای چرب و خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی در روغن کنجد، آن را به گزینه محبوب برای پزشکان طب سنتی نیز تبدیل کرده است.

خواص روغن کنجد برای پخت و پز

در ادامه به تفکیک، مهم ترین خواص روغن کنجد را مرور می کنیم:

۱. کاهش فشار خون

روغن مرغوب کنجد فواید زیادی دارد که رایج ترین و مهم ترین آن ها کاهش فشار خون است. به نظر می رسد که وجود خاصیت کاهش فشار خون، به دلیل ویتامین E، سزامول و سسامین موجود در روغن کنجد است.

۲. رفع استرس و افسردگی

اسید آمینه موجود در روغن کنجد به نام تیروزین شناخته می شود که به طور مستقیم با سروتونین مرتبط است. این یک انتقال دهنده عصبی است که بر خلق و خوی ما تأثیر می گذارد و عدم تعادل در آن می تواند منجر به افسردگی یا استرس شود. بنابراین، روغن کنجد می تواند به تولید سروتونین در بدن کمک کند.

۳. بهبود سلامت دهان و دندان

یکی از برجسته ترین فواید روغن کنجد این است که سلامت دهان و دندان را بهبود می بخشد. روغن کنجد از قدیم در طب سنتی برای از بین بردن پلاک و حفظ سلامت دهان و دندان مورد استفاده قرار می گرفته است.

۴. خواص روغن کنجد برای پوست

کنجد یک عنصر عالی در سیستم پزشکی سنتی آیورودا هند است. این روغن به دلیل خواص ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن ارزشمند است. در درمان های زیبایی برای پوستی سالم، شفابخش و روشن استفاده می شود زیرا به طور طبیعی حاوی SPF است.

۵. از بهترین خواص روغن کنجد برای پخت و پز؛ خواص ضد التهابی

روغن کنجد و دانه‌ های کنجد سرشار از ترکیب کنجد است که به کاهش التهاب مزمن کمک می‌کند. بنابراین با باکتری ‌ها و قارچ‌ های مختلف روی پوست مبارزه می‌کند. به علاوه وجود التهاب در بدن می تواند منجر به چاقی، بیماری های قلبی و بیماری های کلیوی شود. این علائم نیز با مصرف مداوم روغن کنجد بهبود می یابند و کنترل می شوند.

۶. پیشگیری از کم خونی؛ از قوی ترین خواص روغن دانه کنجد

۱۰ خواص روغن کنجد برای پخت و پز که باید بدانید

اگر مقدار کافی روغن کنجد را در رژیم غذایی خود مصرف کنیم، می توانیم از کم خونی پیشگیری کنیم. این به این دلیل است که کنجد دارای مقدار زیادی آهن است و آهن در درمان کم خونی بسیار موثر است. بنابراین مصرف روغن کنجد یکی از در دسترس ترین درمان های خانگی برای کم خونی است.

۷. بهبود سلامت چشم

روغن مرغوب کنجد، منبع خوبی از مواد مغذی مختلف، از جمله فلاونوئید، آنتی اکسیدان های فنلی، اسیدهای چرب امگا ۶، فیبر غذایی و ویتامین ها است. طبع کنجد سیاه نه سرد است و نه گرم. این باعث می شود که روغن کنجد به عنوان یک محرک در تغذیه چشم عمل می کند.

۸. فواید روغن دانه کنجد برای مو

طبیعت مغذی، آرام بخش و گرم کننده روغن کنجد، آن را حتی به روغن ماساژ ایده آل نیز تبدیل کرده است. در آیورودا استفاده از روغن کنجد برای ماساژ سر اهمیت خاصی دارد. عناصر آنتی اکسیدانی موجود در روغن کنجد از سفید شدن موها جلوگیری می کند، رشد مو را تقویت می کند، شپش را درمان می کند و از ریزش مو جلوگیری می کند.

بنابراین می توانید از روغن کنجدی که برای پخت و پز استفاده می کنید، و از منافع آن برای سلامتی بهره می برید، می توانید مقداری از آن را با قطره چکان کف سر ریخته و کف سر را ماساژ دهید.

۹. حفظ و بهبود سلامت استخوان ها

همانطور که بارها اشاره کردیم، دانه های کنجد منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. روغن کنجد حاوی روی، آهن و منیزیم است که به تولید گلبول های قرمز، گردش خون و بهبود متابولیسم کمک می کند. یکی دیگر از خواص روغن کنجد در پخت و پز، مس موجود در کنجد، خاصیت ضد التهابی دارد و به کاهش درد و تورم مفاصل کمک می کند و استخوان ها را تقویت می کند.

۱۰. تنظیم سطح قند خون

آنطور که در سایت بکرینا ذکر شده روغن کنجد به تنظیم قندخون کمک می کند به ویژه برای بیماران دیابتی بسیار مؤثر می باشد. یک مطالعه نشان داد که قرار دادن موش های دیابتی در رژیم غذایی حاوی ۶ درصد روغن کنجد به مدت ۴۲ روز منجر به کاهش قابل توجه قندخون در مقایسه با موش هایی شد که از این روغن استفاده نکرده اند. یک مطالعه روی ۴۶ نفر از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که مصرف روغن کنجد به مدت ۹۰ روز در مقایسه با دریافت داروهای دیابت، قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

نظر شما