شناسهٔ خبر: 53966461 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ستاد توسعه فرهنگ | لینک خبر

انتقاد دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان از کم کاری ها در تبیین دستاوردهای اقتدارآفرین علم و فناوری

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از ارسال اولین تصاویر رنگی ماهواره ایرانی نور ۲ به ایستگاهی زمینی خبر داد و از اینکه این خبر به طور شایسته رسانه‌ای و اعلام نشد، انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

صبح امروز برای اولین بار تصاویر رنگی از زمین که توسط ماهواره ایرانی نور ۲ گرفته شده بود، منتشر شد و طبق اعلام وزیر ارتباطات ماهواره ایرانی نور ۲ با قرار گرفتن در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین توانسته از همه‌جای کره زمین عکسبرداری رنگی کند و تصاویر را به ایستگاه‌های زمینی ساخته شده به همت جوانان ایرانی ارسال کند.

پرویز کرمی با انتقاد از کم‌کاری‌ها برای اعلام و نشر این خبر و نیز عدم تبیین درست دستاوردهای اقتدارآفرین علم و فناوری در بین ایرانیان و جهانیان اظهار داشت:

ماهواره نور ۲ ماهوارهٔ ایران ساختی که توسط ماهواره‌بر ایرانی سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد در ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد و در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت. این ماهواره که ماهواره‌ای سنجشی-شناسایی است، با سرعتی برابر با ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه و ۴۸۰ ثانیه بعد از پرتاب شدن، در مدار پانصد کیلومتری قرار گرفت.

نور ۲ دومین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که در مدار نزدیک زمین (LEO) واقع شده و در حال خدمت رسانی است. پیش از پرتاب ماهواره نور ۲، ماهواره نور ۱ در تاریخ سوم اردیبهشت ۱۳۹۹ و بوسیله ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد به فضا پرتاب شده بود و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفته بود. این ماهواره همچنان در مدار زمین قرار دارد و نور افشانی می‌کند.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در اینجا یک انتقاد ویژه از خود و سایر متولیان دولتی و رسانه‌ای دارم، کشور عزیز ما سال‌هاست که به همت جوانان دانشمند و خلاق در جمع ده کشور برتر فضایی جهان حضور داره و جزو کشور‌های خاصی است که تمام زنجیره و چرخه علم وفناوری حوزه فضایی را دارد. یعنی هم سامانه‌ها و ایستگاه‌های زمینی، انواع ماهواره بر و هم انواع ماهواره.

در راستای جهاد تبین عرض می‌کنم جوانان خلاق و دانشمند کار خود را کردند و «ما می‌توانیم» تبلور یافت. اما متاسفانه بروز و ظهور این موضوع در بین عامه ملت آنگونه که باید و شاید نیست.

کشور همسایه ما امارات یک سالی است با کمک چند کشور هم باشگاهی ایران در باشگاه کشور‌های فضایی اقدام به ورود در این حوزه کرده که با پول امارات و ساخت و اجرا و پرتاب توسط کشور‌های غربی پرتاب اولین ماهواره بنام امارات هم رقم خورده است.

در سفر اخیرم به امارات تبلیغات این رویداد بقدری متنوع و در اشکال، مبلمان شهری، رسانه‌ها و مطبوعات و بیلبورد‌ها و... بگونه‌ای بود که ما احساس می‌کردیم که دبی هم به عضویت باشگاه کشور‌های برتر حوزه فضا پیوسته است.

بازگردم به ایران، چرا ما داشته‌هایمان را خوب عرضه نمی‌کنیم؟! چرا کف جامعه احساس اقتدار و لذت توانایی در حوزه‌های اقتدارآفرین علم و فناوری و پیشرفت را آنگونه که باید ندارد. ما مقصریم! نهاد‌ها و وزارتخانه‌های مربوط، شهرداری‌ها، صدا وسیما، اموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها، وعاظ ائمه جمعه عزیزان بپذیریم سخت قصور داریم ارسال تصاویر نور، نور اگاهی و تغییر را در ما روشن کرد. برگردیم و جبران کنیم.

 

نظر شما