شناسهٔ خبر: 53951513 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دیپلماسی علمی از حد انعقاد تفاهم‌نامه خارج شود/تجربیات تلخ و شیرین پذیرش دانشجوی خارجی

مریم رضایی

رییس دانشگاه تهران با اشاره به انعقاد ۷۰۰ تفاهم‌نامه بین‌المللی در این دانشگاه با تاکید بر اینکه برای دیپلماسی علمی از این حد عبور کنیم، گفت: عامل بین‌المللی امر پسندیده‌ای است، ولی باید همواره تراز مثبت در دیپلماسی علمی رعایت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا دکتر مقیمی امروز در نشست تخصصی «دیپلماسی علمی و فناوری؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها» که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه رویکردی که اکنون در تعاملات بین‌المللی داریم، بیشتر بر اساس تفاهم نامه است، گفت: ما برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ها مسابقه‌ای برگزار کردیم و این امر تبدیل به بیلان کاری بین‌المللی شده است.

وی با بیان اینکه انعقاد تفاهم‌نامه‌ها با خارج را نفی نمی‌کنم و اتفاقات خوبی با انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها رخ داده است، اظهار کرد: ولی قطعا انعقاد تفاهم‌نامه‌ها تحت الشعاع قرار گرفته و باید از این مرحله عبور کنیم.

مقیمی خاطر نشان کرد: دانشگاه تهران ۷۰۰ تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های کشورهای مختلف دارد و اولین اقداماتی که انجام دادیم، بررسی این تفاهم‌نامه‌ها بوده است و مشاهده کردیم که بسیاری از این تفاهم‌نامه‌ها در حد کاغذ بوده و شاید ۲ درصد از ظرفیت دیپلماسی علمی و تفاهم‌نامه‌ها هم استفاده نشده است.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها گام اول دیپلماسی علمی هست، ولی نباید در حد یک تفاهم‌نامه متوقف شود، یادآور شد: مقام معظم رهبری در زمینه تبادلات علمی موضوعی را مطرح کردند. ایشان در این زمینه موضوعات مختلفی را مطرح کردند، ولی یکی از فرمایشات ایشان این است که همانطور که ما در واردات و صادرات اقتصادی باید تراز مثبت داشته باشیم، باید واردات تئوری‌ها و صادرات اندیشمندان را ببینیم و آن را با میزان صادرات تئوری‌ها و واردات اندیشمندان از کشورهای دیگر مقایسه کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت ما در این زمینه بسیار نابهنجار است، گفت: تعامل بین‌المللی امر پسندیده‌ای است، ولی باید همواره تراز مثبت را در دیپلماسی علمی رعایت کنیم.

مقیمی با بیان اینکه دیپلماسی علمی در تعامل نزدیک با دیپلماسی عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و آنها را جدای از هم نمی‌توانیم بررسی کنیم، اظهار کرد: متاسفانه حداقل ما دیپلماسی علمی را در کشور  به صورت جزیره‌ای دنبال می‌کنیم و معتقدم دیپلماسی علمی باید در خدمت امنیت پایدار کشور باشد و در این راستا باید دو رویکرد اساسی در دیپلماسی علمی داشته باشیم که یکی از آن این است که برای رسیدن به مرجعیت علمی باید تعاملاتمان را با دانشگاه‌های برتر دنیا حفظ کنیم و در این فضا است که رشد علمی را مطرح کنیم؛ ولی وقتی از دیپلماسی عرصه سیاسی تبعیت نمی‌کنیم، با دانشگاه‌های کشورهای انگستان، امریکا و فرانسه و آلمان تعاملات برقرار می کنیم.

وی افزود: درست است که این دانشگاه ها در کشورهای پیشرفته است، ولی آنچه که رخ می‌دهد، این است که تا روابط سیاسی به هم می خورد، تعاملات ما با آنها دگرگون و خنثی می‌شود.

مقیمی با اشاره به بازدیدهایی که از خوابگاه دانشجویان این دانشگاه داشته است، اضافه کرد: در این بازدیدها با دانشجویان افغانستانی و سوریه صحبت می‌کنیم و لازم است که از حضور آنها در ایران بهره‌برداری کنیم، ما می خواهیم نیرو تربیت کنیم برای نه تنها ملی، بلکه موضوعاتی چون محور مقاومت و ارزش‌ها است که باید بر روی آنها کار کنیم.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: ما تجربه جامعةالمصطفی را داریم که ضمن آنکه تجربه موفقی داشته مانند شیخ زکزکی، تجربه ناموفق هم داشته، به این معنا که افرادی تربیت کردیم که تبدیل به نیروهای معاند نظام شده‌اند. ما در تلاش هستیم در عرصه علمی علیرغم هزینه‌هایی که می‌شود، این اتفاق نیفتد.

وی اضافه کرد: قبل از طالبان، در افغانستان وزرایی بودند که فارغ التحصیل دانشگاه تهران بودند و عرق به دانشگاه تهران داشتند.

انتهای پیام

نظر شما