شناسهٔ خبر: 53852817 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

بی خوابی، یکی از عوارض کمبود این ویتامین ها در بدن است

صاحب‌خبر -

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بی خوابی یکی از عوارض ویتامین هایی است که در ادامه خواهد آمد. جزئیات مقاله را در ادامه بخوانید.

یکی از مشکلاتی که ممکن است امروزه افراد بیشتری درگیر آن باشند، بی خوابی است. اگر در طول روز خواب به میزان کافی نداشته باشیم مشکلات متعددی برای سلامت جسمی و روانی ما ایجاد خواهد شد. از جمله این مشکلات می‌توان به کاهش زمان تفکر و واکنش نسبت به اتفاقات پیرامون، کاهش دامنه توجه و تمرکز، ضعف حافظه، تحریک پذیری و کمبود انرژی اشاره کرد.

بی خوابی را با مصرف این ویتامین ها از بین ببرید!

نخوابیدن یا کم خوابیدن در طول شبانه روز عادت بدی است که باید هر چه سریع‌تر رفع شود. انسان در طول یک شبانه روز طبق آنچه دانشمندان گفته‌اند باید حدود 8 ساعت بخوابد. اگر خواب ناکافی برای مدت طولانی وجود داشته باشد، نه تنها فرد خستگی مزمن پیدا می‌کند، بلکه بسیاری از مشکلات جسمی نیز گریبان‌گیر او خواهد شد.

برخی از مشکلات حاد جسمانی نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و اختلالات سلامت روان، پیامدهای نخوابیدن به مقدار کافی هستند. محققان دانشگاهی در انگلستان به تازگی روی 2000 نفر از انسان‌ها سلسله مطالعاتی را آغاز کرده‌اند تا دریابند چه عواملی باعث می‌شود آنها به مقدار کافی نخوابند.

بی خوابی بی خوابی

نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که برخی عوامل از جمله اضطراب، نگرانی‌های مالی و ناتوانی در تنظیم دمای مناسب برای اتاق خواب از مهم‌ترین عوامل هستند. از طرفی 38 درصد از بزرگسالان نیز چون تشک نامناسبی دارند نمی‌توانند آن طور که باید بخوابند. از این تعداد 36 درصد افراد نیز به خاطر سر و صداهایی از قبیل خروپف دیگران نمی‌توانند خواب کامل داشته باشند.

عوامل دیگری نیز در بی خوابی یا نداشتن خواب به میزان کافی دخیل هستند که از آن جمله می‌توان به اختلالات محیطی مثل سر و صدای رفت و آمد اتومبیل و آلودگی نوری اشاره کرد. یکی دیگر از عواملی که بسته به رفتار خود انسان است، صرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار از جمله قهوه یا چای است.

بنیاد خواب انگلیس میزان تقریبی مورد نیاز خواب برای یک بزرگسال را 7 تا 9 ساعت دانسته‌اند و این در حالی است که کودکان و نوجوانان باید مقدار بیشتری بخوابند. اگر میزان خوابی که در طول شبانه روز داریم خیلی کم باشد، دچار محرومیت از خواب می‌شویم. زمانی که بیخوابی به بالاترین درجه خود برسد، کیفیت کلی خواب پایین می‌آید و محرومیت مداوم نیز باعث بروز یک‌سری از اختلالات دیگر می‌شود.

بی خوابی بی خوابی

اگر فردی برای مدت کوتاهی نخوابد یا خواب ناکافی داشته باشد، عملکرد کلی مغز وی مختل می‌شود و مدت زمان تفکر او کاهش می‌یابد. همچنین نداشتن خواب کافی در کوتاه‌مدت همان‌طور که گفتیم منجر به کاهش دامنه توجه و تمرکز، ضعف حافظه، تحریک پذیری و کمبود انرژی می‌انجامد. بنابراین خطرهای نخوابیدن برای کوتاه مدت در مدت زمان کوتاهی و با خوابیدن به مقدار کافی حل می‌شود، اما اگر برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، صدمات جبران ناپذیری به سلامت جسمی و روحی فرد وارد می‌کند.

به گفته کارشناسان راه‌های زیادی برای بهبود کیفیت خواب شبانه وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که افراد با شماری از عادت‌های روزمره و دست و پاگیر از انجام این روش‌های مفید بازمانده‌اند. آنها معتقدند تعجبی ندارد که یک تشک یا بالش بی‌کیفیت و نیز عوامل احساسی و فیزیکی داخل و اطراف خانه عامل ایجاد الگوی خواب ناخوشایند باشد.

ویتامین‌هایی که اگر نباشند بی‌خواب می‌شویم

گاهی اوقات ماده معدنی یا ویتامینی در بدن به میزان لازم وجود ندارد و همین کمبود باعث می‌شود سیکل یا دوره خواب دچار مشکل شود. در ادامه کمبود ویتامین‌هایی که باعث بیخوابی می‌شوند را معرفی می‌کنیم.

ویتامین C: یکی از بهترین و فراوان‌ترین ویتامین‌هایی که به مقدار زیاد در برخی از مرکبات یافت می‌شود ویتامین سی است. این ویتامین خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان است و تأثیر مثبتی روی التهاب، تقویت سیستم ایمنی بدن، استخوان و دندان‌ها می‌گذارد. یکی از ویژگی‌های مهم این ویتامین بهتر و با کیفیت‌تر کردن پروسه خوابیدن است.

بی خوابی بی خوابی

در واقع ویتامین C قادر است عارضه آپنه خواب را بهبود بخشد. مطابق با مطالعه‌ای که در سال 2009 صورت گرفت مشخص شد که مصرف 100 میلی گرم از این ویتامین به همراه 400 میلی گرم از ویتامین E باعث می‌شود عارضه آپنه خواب کمتر اتفاق بیفتد. از جمله مرکباتی که سرشار از این ویتامین هستند می‌توان به پرتقال، انواع توت‌ها، فلفل، کلم بروکلی و لیمو اشاره کرد.

ویتامین B6: دو مورد از مهم‌ترین موادی که بدن برای خوابیدن به آنها نیاز دارد، ملاتونین و سروتونین است. اگر فردی کمبود ویتامین B6 در بدن داشته باشد نمی‌تواند این دو هورمون خواب را به درستی ترشح کند و نتیجتا خواب درست و کافی نخواهد داشت. برای این که بتوان با کمبود این ویتامین مقابله کرد باید خوراکی‌هایی مثل موز، بادام زمینی، جو دو سر، گوشت مرغ و ماهی و بوقلمون خورد.

ویتامین E: برای این که بتوان پوست و موی سالمی داشت، کارشناسان توصیه می‌کنند که مصرف غذاهای حاوی ویتامین E فراموش نشود. البته به صورت بسیار کمی از این ویتامین برای درمان کم خوابی یا بیخوابی یاد می‌شود، اما باید توجه داشت که این ماده مغذی برای جلوگیری از تحلیل رفتن حافظه‌ای که در ارتباط با کم خوابی است موثر خواهد بود.

از جمله خوراکی‌هایی که حاوی این ویتامین هستند می‌توان به بادام، روغن آفتابگردان، دانه‌ها، کدو تنبل، اسفناج و فلفل دلمه‌ای قرمز اشاره کرد.

بی خوابی بی خوابی

ویتامین D: رشد و استحکام استخوان‌ها در گرو مصرف ویتامین D است. متاسفانه بسیاری از این موضوع آگاه نیستند که ویتامین دی چگونه می‌تواند خلق و خوی بد را بهبود بخشد و التهابات را بخواباند. مطالعات زیادی در این خصوص انجام شده و نتایج نشان می‌دهند که بین مصرف این ویتامین و خواب کافی ارتباط وجود دارد.

اگر دچار کمبود این ویتامین هستید می‌توانید در معرض نور خورشید قرار بگیرید، قارچ، ماهی سالمون، ساردین، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده مصرف کنید.

نظر شما