شناسهٔ خبر: 53847295 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

پرستاره‌ ترین تیم تاریخ پرسپولیس + عکس

سیدجلال چهل ساله، کاپیتان تیمی است که علی کریمی، کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا و علی دایی را در خود می‌بیند.

صاحب‌خبر -

فصل در حالی برای پرسپولیس به پایان خود نزدیک می‌شود که قرارداد سیدجلال حسینی به عنوان مسن‌ترین بازیکن لیگ برتر رو به اتمام است و همه منتظر دیدگاه یحیی گل‌محمدی درباره این بازیکن هستند.

اما پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر بازیکنان مسن دیگری هم داشته که می‌توانند اسکواد یک تیم پرستاره را تشکیل بدهند؛ تیمی که باوجود سن و سال بالا، قدرتمند، پرستاره و خطرناک است.

اینجا تیمی منتخب از بازیکنان بالای سی سال پرسپولیس را می‌بینید که سیدجلال حسینی کاپیتان آن محسوب می‌شود و تنها خارجی این تیم نیز نیلسون کوریا جونیور است. نکته جالب اینکه اگر ایمون زاید در نیم فصل لیگ دوازدهم از تیم کنار گذاشته نمی‌شد، او هم می‌توانست به این تیم ملحق شود.

خط دروازه

نیلسون کوریا جونیور (1393- 39 ساله):
دروازه‌بان برزیلی که از تیم شناخته‌شده ویتوریا گیمارش به پرسپولیس پیوست، دو فصل و نیم در درون دروازه سرخپوشان قرار گرفت و می‌توان او را جزو بهترین خارجی‌های تاریخ این باشگاه نیز دانست. نیلسون پیش از لیگ دوازدهم به عنوان گلر ذخیره شهاب گردان به جمع سرخپوشان ملحق شد اما خیلی زود جای او را گرفت و نقش یک گلر مطمئن را در آن فصل ایفا کرد. فصل بعد زمانی که علی دایی هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت و خط دفاعی قدرتمندی را برای این تیم پدید آورد، نیلسون نقشی پررنگ‌تر در تیم پیدا کرد و با ثبت 18 کلین شیت، برترین گلر فصل لقب گرفت. او در لیگ سیزدهم تنها 15 گل خورد تا پرسپولیس برای اولین بار چنین رکوردی را خلق کند. در لیگ چهاردهم اما ورود سوشا مکانی همه چیز را تحت تاثیر قرار داد و در نهایت حمید درخشان نیلسون را در فهرست مازاد قرار داد تا این دروازه‌بان برزیلی در 39 سالگی پرسپولیس را ترک کند. اشتباهات او در دو فصل نخست به قدری انگشت شمار بود که همین حالا شاید هواداران پرسپولیس آن را به خاطر داشته باشند؛ دیدار با سپاهان اصفهان در فینال جام حذفی و راه آهن در هفته 29اُم لیگ سیزدهم. نیلسون همچنین رکورددار کلین شیت در شهرآورد پایتخت است.

خط دفاعی

سیدجلال حسینی (1401- 40 ساله):
سیدجلال بالاتر از نیلسون، کاپیتان این تیم محسوب می‌شود. سیدجلال هشتمین فصل حضورش در پرسپولیس را تجربه می‌کند و از این نظر نیز رکورددار است. مدافع شماره چهار که پس از هت‌تریک قهرمانی با سپاهان به پرسپولیس آمد، در دو فصل نخست حضور در این تیم دو نایب قهرمانی را به دست آورد اما در بازگشت به جمع قرمزها 10 جام را بالای سر برد تا جزو پرافتخارترین‌های تاریخ این باشگاه لقب بگیرد. حسینی 251 بار پیراهن پرسپولیس را برتن کرده و 12 گل نیز برای این تیم به ثمر رسانده است. بهترین عملکرد او در لیگ هجدهم و بیستم بود که به ترتیب 39 و 37 بار در یک فصل بازی کرد تا در آستانه چهل سالگی، همچنان عملکرد درخشانی داشته باشد. اگر قرارداد حسینی تمدید شود، او فرصت شکستن رکورد علی پروین و تبدیل شدن به مسن ترین بازیکن تاریخ باشگاه را دارد.

بهروز رهبری فرد (1385- 33 ساله)
مدافع متعصب و جنجالی پرسپولیس که در اوایل دهه 70 لباس این تیم را به تن کرد و طی یک دهه به تمامی افتخارات داخلی دست یافت. مدافع چند پسته، درگیر و جنگنده پرسپولیس علیرغم تمامی قهر و آشتی های خود با علی پروین، یکی از بازیکنان بدون جانشین تیم قلدر او بود. بهروز کاستاکورتا البته یک فصل به حمایت از سلطان راهی پاس شده و حتی برابر پرسپولیس وینگو موفق به گلزنی هم شد. در نهایت اصلاحات انصاری فرد در بهار سال 84 باعث شد بهروز رهبری فرد در کنار چند بازیکن قدیمی دیگر در سن 33 سالگی برای همیشه پرسپولیس را ترک کنند.

افشین پیروانی (1385- 35 ساله):
مدافع باسابقه و پرافتخار پرسپولیس به جز چند ماه بازی برای السد، تمام روزهای درخشان خود را در لباس این تیم سپری کرد و تا سال 83 و سن 35 سالگی با لباس قرمزپوشان به میدان رفت. فتح پنج عنوان قهرمانی لیگ و بالا بردن جام قهرمانی اولین دوره لیگ برتر، یک حذفی و چندین بار رسیدن تا مرز قهرمانی در آسیا، از جمله افتخارات باسابقه ترین کاپیتان تاریخ باشگاه پرسپولیس به شمار می آید. اگرچه اختلاف با علی پروین در نهایت باعث شد او فصل آخر بازی خود را در لباس پیکان سپری کند، اما بی تردید او یکی از مهم ترین مدافعان تاریخ باشگاه محسوب می شود.

خط میانی :

مهدی مهدوی کیا (1392- 36 ساله):
اوایل سال 74 و بعد از درخشش در ترکیب بانک ملی لباس پرسپولیس را به تن کرد و پاییز 77 و بعد از سپری کردن دورانی فوق العاده در این باشگاه، دو قهرمانی در لیگ و گلزنی در دربی، برای بیش از یک دهه پرسپولیس را به مقصد آلمان ترک کرد. مهدوی کیا اما هنگام بازگشت و بعد از یک دوره کوتاه تبعید به استیل آذین، دوباره به جمع بازیکنان پرسپولیس بازگشت و در جریان برتری تاریخی تیم دنیزلی با هت تریک ایمون زاید، نقش مهمی ایفا کرد. اصالت، درخشش در زمین و رفتار محترمانه، یادگار ستاره محبوبی است که آخرین بار در اردیبهشت 92 مقابل سپاهان در سن 36 سالگی لباس پرسپولیس را به تن کرد و البته جدایی تلخ و غم انگیزی داشت.


کمال کامیابی‌نیا (1401 - 32 ساله):
کامیابی‌نیا تنها بازمانده اولین فهرست خرید برانکو ایوانکوویچ برای پرسپولیس است. در تمام این سالها او به عنوان یک هافبک دفاعی مستحکم در ترکیب خط میانی سرخپوشان حضور داشته و در تمام جشن‌های قهرمانی و قاب‌های ناکامی پرسپولیس حاضر بوده و از این حیث جزو مهره‌های باسابقه این تیم است. کمال در ششمین فصل بازی در پرسپولیس، مهره اصلی تیم یحیی گل‌محمدی است و حالا تلاش می‌کند تا یازدهمین قهرمانی اش را به دست بیاورد. اولین گل او برای پرسپولیس در بازی با سپاهان بود که با یک شوت استثنایی دروازه طلایی‌پوشان را گشود و در ادامه هم چند بار با شوت از راه دور موفق شد دروازه حریفان را باز کند.

کریم باقری (1389- 37 ساله):
هافبک- مدافع بلندقامت و سرزن فوتبال ایران نیز در سال 74 لباس پرسپولیس را به تن کرد و در بیش از یک سال در دوره اول حضور خود در این باشگاه، قهرمانی لیگ و برتری در دربی را تجربه کرد. اما انتقال به فوتبال آلمان باعث شد کریم باقری دوباره در سال 81 به تیم سابق خود بازگردد. در ادامه اما او یک دهه فوق العاده و درخشان را در ترکیب قرمزپوشان سپری کرده، به یکی از محبوب ترین بازیکنان تاریخ این باشگاه تبدیل شد و کاپیتان تیم قهرمان قطبی در سال 87 بود. در نهایت در دوران نه چندان خوب علی دایی روی نیمکت، پایان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ این باشگاه را در سال 89 رقم زد.

علی کریمی (1392- 35 ساله):
جادوگر در ابتدای فصل 77 و علیرغم پیشنهاد هنگفت از استقلال، لباس قرمز به تن کرد. چند ماه بعد از آغاز درخشش در ترکیب پرسپولیس و تیم ملی، گرفتار محرومیتی یک ساله شده و در بهمن 78 دوباره به میادین بازگشت. قهرمانی در لیگ و نجات پرسپولیس در دربی باعث شد او با خاطره ای شیرین در خرداد 80 این تیم را ترک کند. اما بازگشت در آن عصر پنج شنبه به یادماندنی مقابل پگاه. علی کریمی در سن 35 سالگی و کنار مهدوی کیا در اردیبهشت 92 آخرین بار برای پرسپولیس به میدان رفت تا پایان شاید محبوب ترین بازیکن بعد از انقلاب قرمزپوشان، تلخ و دور از ذهن رقم بخورد.

رضا شاهرودی (1381- 30 ساله):
ستاره خوش تیپ و محبوب ابتدای دهه 70 پرسپولیس برای چند فصل و تا انتقال جنجالی به آلتاازمیر و دالیان در سال 77، مرد بی رقیب قرمزپوشان در جناح چپ بود. ارسال های دقیق، تکل های بی نقص و البته چهره خوش تیپ، رضا شاهرودی را در کنار عابدزاده تبدیل به محبوب ترین ستاره پرسپولیس کرده بود. اما مصدومیت های متوالی و البته اختلاف شدید با علی پروین باعث شد شاهرودی در ابتدای دهه 40 سالگی پرسپولیس را ترک کرده و زودتر از حد انتظار از دنیای فوتبال خداحافظی کند.

خط حمله:

علی دایی (1383- 35 ساله):
فوق ستاره پرافتخار فوتبال ایران در دوره اول حضور خود در پرسپولیس از سال 73 تا 75 برای این تیم روزهای درخشانی را رقم زد و در ادامه راهی السد و بعد اروپا شد. بازگشت علی دایی در روزهای پرحاشیه جدایی علی پروین باعث شد فصل برای پرسپولیس تحت هدایت وینکو خوب پیش نرود. علی دایی اما در سن 35 سالگی همچنان عملکرد درخشانی داشته و در همان تنها فصل بازی برای پرسپولیس در دوره دوم، با 16 گل آقای گل سومین دوره لیگ برتر شد.

محسن خلیلی (1389- 30 ساله):
مهاجم آماده سایپا در لیگ ششم، پس از درخشش در این تیم به پرسپولیس پیوست و موفق شد در اولین فصل بازی برای سرخپوشان با 18 گل کفش طلا را به دست آورد اما در ادامه پارگی رباط صلیبی، آینده این مهاجم گلزن را تحت تاثیر قرار داد. خلیلی در فصل نخست، در دو بازی مقابل استقلال گلزنی کرد تا لقب «محسن رفت و برگشت» را از هواداران بگیرد. او همچنین در جریان بازی قهرمانی پرسپولیس برابر سپاهان، گلی زیبا را به ثمر رساند. در بازی فینال جام حذفی نیز خلیلی موفق شد به گسترش فولاد گل بزند تا دومین جام خود را هم با قرمزها بالای سر ببرد.
 

نیمکت ذخیره:

مهدی واعظی (1388- 35 ساله):
پیش از انتقال به پرسپولیس، مهدی واعظی به جز عملکرد خوب خود در بهمن و در ادامه پیکان، با وقت تلف کردن های مکرر خود در ذهن هواداران نقش بسته بود. اما انتقال به پرسپولیس در سن 33 سالگی باعث رقم خوردن رنسانسی در زندگی واعظی شده و او دروازه بان پرسپولیس در فصلی لقب گرفت که یکی از دراماتیک ترین قهرمانی های تاریخ این باشگاه را تجربه کرد. مهدی واعظی سنگربان مورد اعتماد افشین قطبی بود و در دوران کوتاه حضور خود در پرسپولیس عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت تا پایان دوران ورزشی اش مصادف با بهترین خاطرات خودش و هواداران شود.

یحیی گل محمدی (1384- 35 ساله)
بعد از جدایی از پرسپولیس در سال 78 کمتر کسی تصور می کرد یحیی در دهه سوم زندگی خود دوباره لباس این تیم را به تن کند. اما درخشش در فولاد و بازگشت به تیم ملی باعث شد او در سال 81 با گران ترین انتقال فوتبال ایران دوباره راهی پرسپولیس شده و بعد از سه فصل دوری به ترکیب این تیم اضافه شود. یحیی و دیگر ستاره های بزرگ پرسپولیس در آن مقطع به دستاورد خاصی نرسیدند و در نهایت این مدافع خوش فکر و خلاق با تنها یک بار گلزنی در دربی در خرداد 82، در سال 84 و برای آخرین بار از پرسپولیس جدا شده و در سال های پایانی دوران ورزشی خود به صبا پیوست.

محسن بنگر (1395- 37 ساله): 
مدافع سابق سپاهان با سیدجلال حسینی زوج خط دفاعی درخشانی را تشکیل داد که منجر به ثبت رکورد فوق العاده دریافت 15 گل در لیگ سیزدهم شد. بنگر سابقه دو نایب قهرمانی با پرسپولیس را دارد و همچنین در بازی تاریخی 4-2 پرسپولیس برابر استقلال هم حضور داشت. او در لیگ پانزدهم و پس از درگذشت هادی نوروزی، به همراه رضا نورمحمدی، کاپیتان پرسپولیس شد اما در پایان فصل از سوی برانکو ایوانکوویچ در فهرست مازاد قرار گرفت.

سپهر حیدری (1390- 30 ساله):
سپهر حیدری چهار فصل پیراهن پرسپولیس را پوشید و بدون تردید مهمترین بازی تاریخ برای او، دیدار مقابل سپاهان بود که موفق شد با گلزنی در دقیقه 90+6 گل پیروزی بخش را وارد دروازه حریف کند و پرسپولیس را به قهرمانی برساند. حیدری به واسطه همین گل لقب «سرطلایی» را از سوی گروهی از هواداران جوان باشگاه پرسپولیس گرفت. او یکی از گلزن‌ترین مدافعان پرسپولیس است که توانسته 11 گل را به ثمر برساند.

محمد نوری (1394- 33 ساله):
محمد نوری ستاره پرسپولیس در بدترین روزهای تاریخ این باشگاه بود. به خصوص در فصل آخر (لیگ چهاردهم) که پرسپولیس با هدایت حمید درخشان روزهای خوبی را سپری نمی‌کرد، نوری بهترین گلزن این تیم و یکی از گلزن‌ترین هافبک‌های لیگ لقب گرفت. نوری 5 سال عضو تیم سرخپوشان بود و در ترکیب این تیم عملکرد خوبی را ارائه کرد. او همچنین سابقه گلزنی در شهرآورد پایتخت را دارد. در صورتی که او در پایان لیگ چهاردهم قراردادش با پرسپولیس را تمدید می‌کرد، کاپیتان تیم برانکو می‌شد اما ترجیح داد که راهی لیگ ستارگان قطر شود.

حمید استیلی (1383- 37 ساله):
رفاقت با علی پروین باعث شد حمید استیلی خیلی زود و بعد از یک سال در اوایل دهه 70 با رفیق خود محمد خاکپور، پرسپولیس را ترک کند؛ اما بازگشت سلطان در مهر 77 و مطابق انتظار دوباره پرسپولیسی شدن حمید استیلی. درخشش و دبل در لیگ آزادگان و قهرمانی در اولین فصل لیگ برتر باعث شد استاد ارسال پاس های بیرون پا نام خود را در تاریخ پرسپولیس جاودانه سازد. علیرغم خداحافظی سرد در فصل تلخ بگوویچ در بهار 83، حمید استیلی اغلب با خاطره مقاومت جانانه در دربی 9 نفره و بیهوش شدن در رختکن بابت دوندگی غیرقابل توصیف در زمین، در خاطر هواداران پرسپولیس آورده می شود.

وحید امیری (1401 - 34 ساله)
خستگی ناپذیر- محترم و جنگنده؛ این صفات باعث شد جدایی از پرسپولیس و انتقال به ترکیه حتی در فصل بسته بودن پنجره ها نیز چندان به یاد کسی آورده نشود. وحید امیری در فصول تاریخی و قهرمانی های متوالی پرسپولیس نقش بسیار مهمی را ایفا کرده و غیبت او حتی در سن 34 سالگی در ترکیب این تیم نیز به وضوح به چشم می آید. ستاره محبوب و خوش اخلاقی که در تیم ملی نیز در سال های اخیر اغلب بازیکنی بدون جانشین بوده است.

امید عالیشاه (1401- 30 ساله):
شاید باورکردنی نباشد اما امید عالیشاه از لیگ سیزدهم در پرسپولیس حضور دارد! او یکی از بازیکنان جوانی بود که در دوره علی دایی به پرسپولیس پیوست و روزهای خوبی را هم در این تیم تجربه کرد. اولین گل او در بازی با ملوان بود که منجر به پیروزی مهم برای پرسپولیس شد و چهره یک وینگر سرتراشیده، کوتاه قامت، خوش تکنیک و سرعتی را در فوتبال ایران مطرح کرد. عالیشاه یک رفت و برگشت به تراکتور برای گذراندن خدمت سربازی هم داشت. عالیشاه پس از سیدجلال، کاپیتان پرسپولیس محسوب می‌شود.

وحید هاشمیان (1391- 36 ساله):
از معدود ستاره هایی که پیش از پوشیدن لباس دو تیم بزرگ پایتخت، مستقیما از پاس راهی آلمان شده و 11 سال درخشان را در بوندسلیگا سپری کرد. اما در زمستان سال 89 و در سن 34 سالگی بود که وحید هاشمیان با قراردادی شش ماهه راهی پرسپولیس تحت هدایت علی دایی شده و در ادامه یک فصل دیگر قرارداد خود را تمدید کرد. روزهای تلخ، اسفناک و بدون جام پرسپولیس با حضور ستاره بزرگی مانند وحید هاشمیان نیز تغییر نکرد و این بازیکن بدون دستاورد خاصی در سن 36 سالگی با فوتبال وداع کرد.

جواد کاظمیان (1391- 31 ساله)
هر چقدر دوره اول حضور جواد کاظمیان در ترکیب پرسپولیس درخشان بود، بازگشت او به این تیم در سن 30 سالگی موفقیت خاصی به همراه نداشت. بعد از چند فصل بازی کردن در لیگ امارات و البته یک فصل حضور در ترکیب سپاهان، جواد کاظمیان با حضور حمید استیلی روی نیمکت به ترکیب پرسپولیس اضافه شده و علیرغم درخشش گاه و بیگاه، نتوانست در آن تیم بهم ریخته تاثیر خاصی از خود نشان دهد. ستاره کاشته زن و تکنیکی اصلا در دوره دوم حضور در پرسپولیس نتوانست روزهای درخشان از سال 82 تا 85 را تکرار کند.

نویسنده: آریا فاطمی مقدم و محمد همتی

منبع: خبر ورزشی

نظر شما