شناسهٔ خبر: 53303453 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس جمهور:

هیچ دستگاهی حق ندارد نسبت به تولیدات فناورانه بی‌توجه باشد

رئیس جمهور در جلسه شورای اداری خراسان رضوی گفت: هیچ دستگاه اداری در کشور حق ندارد نسبت به تولیدات فناورانه داخلی بی‌توجه باشد و اگر تولیدات فناورانه در کشور موجود باشد نباید به‌سراغ واردات رفت.

صاحب‌خبر -

تولیت آستان قدس رضوی گفت: صفات برجسته و کار و تلاش دولت کنونی موجب امیدواری مردم شده و خواهان ارتقای خدمات دهی این دولت در آینده هستیم.

او گفت: در صورتی که دولت مسئله زیارت و عتبات عالیات را مساله خود بداند، مشکلات مربوط در این زمینه به‌ویژه در حوزه آستان مقدس رضوی حل می شود، در غیر این صورت همچنان با کاستی ها، مشکلات و کمبودها در این زمینه مواجه خواهیم بود.

تولیت آستان قدس رضوی خطاب به آیت الله سیدابراهیم رئیسی گفت: شما خود توفیق خدمتگزاری در این آستان مقدس را داشته اید و به کمبودها، کاستی ها، هزینه ها و نیازهای آن واقف هستید لذا تقاضا داریم مسئله زیارت در این آستان را به عنوان یکی از مسائل دولت بنگرید.

مروی گفت: اگر دولت به آستان مقدس حضرت معصومه (س) ورودی نداشت، آن آستان مقدس فضای زیارتی کنونی را نداشت، و اگر با نوسازی و بازسازی، فضای زیارتی آن به پنج برابر توسعه نمی یافت، زیارت در آن آستان با مشکل جدی مواجه می شد.

او گفت: در این صورت مساله زیارت به دغدغه ای همیشگی برای دولت تبدیل می شود.

به گفته او گسترش طرح تفصیلی منطقه ثامن به شعاع قابل قبول، بهره مندی طرح بازسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی از اعتبارات دولتی، حمایت از برنامه های شهردار مشهد مبنی بر ایجاد هزار چشمه سرویس بهداشتی رایگان در اطراف حرم، اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی را از دولت خواستار شد.

مشهد باید به عنوان شهری ملی در نظر گرفته شود

آیت الله سیداحمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مشهد سالانه بیش از ۳۵ میلیون زایر داخلی و خارجی دارد و باید آن را یک شهر ملی حساب کرد اما تاکنون حرکتی که این شهر را ملی حساب کنند صورت نگرفته است.

او گفت: خراسان رضوی صرف نظر از حرم امام رضا(ع) حوزه علمیه کهن و بزرگی با ۲۷ هزار طلبه دارد  که بعد از قم بزرگترین حوزه علمیه کشور است که ظرفیت فرهنگی قابل توجهی است که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: از نظر جامعه دانشگاهی هم تراکم و ظرفیت بالایی مثل خراسان رضوی به جز در مرکز کشور نداریم و حدود  ۱۰۰ دانشگاه غیرانتفاعی در این استان فعال است که هرکدام مرکز نیروسازی و جزء ظرفیتهای فرهنگی این استان است.

علم الهدی گفت: مسئولان در زمینه حل مشکلات حاشیه شهر مشهد هم در طرح فقرزدایی، حاشیه این شهر را به عنوان پایلوت در فقرزدایی مقطعی در نظر بگیرند چرا که زیرساختها برای این کار آماده است اما آنچه مهم است این است که حل مشکل حاشیه شهر مشهد نیاز به حرکتی ملی دارد.

او گفت: در حاشیه شهر مشهد دست کم ۶ هزار واحد مسکونی باید ساخته شود و چند هزار واحد غیر ایمن باید تخریب شود و حاشیه شهر مشهد از نظر جمعیتی این ظرفیت را دارد که در شهر ادغام شود و کلونی‌های وابسته به برخی جریان‌ها به هم بخورد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مسئله دیگر، وجود مهاجران افغانستانی است که هم اکنون بیش از یک میلیون مهاجر جدید داریم که بیشتر آنها در حاشیه شهر مشهد ساکن و عموم آنها افراد فقیر هستند که باید به وضعیت آنها رسیدگی شود و امکانات و اختیارات لازم در این خصوص به استاندار اعطا گردد.

علم الهدی گفت: مصوبات فرهنگی برای استان اهمیت دارد مثلا  تعدادی از مدارس علمیه در مراکز اجاره ای مستقر هستند و باید در این زمینه و همچنین توسعه آنها در حاشیه شهر اقدام شود و از نظر مسایل فرهنگی داخل مشهد و استان و شهرهایی که از مشهد فاصله دارند نیازمند ساخت و ساز و بودجه هستیم.

او گفت: ظرفیت اقتصادی خراسان رضوی در حوزه تولید کشاورزی و فناوری چنان که باید مورد استفاده قرار نگرفته است و از نظر آب مشکل داریم ولی از نظر خاک کمتر جایی به این استان می‌رسد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اگر دستگاه‌های مسئول کشاورزی در این موضوع برنامه‌ ریزی کنند و با اهمیتی که خاک در خراسان رضوی دارد مجریان کشاورزی و باغداری را هدایت کنند شاید از ظرفیت بالایی بهره مند شویم.

علم الهدی گفت: بازدید متراکم و فشرده ای که رئیس جمهور و هیئت دولت از موقعیت‌های مختلف به خصوص در حوزه فناوری و جریان دانش بنیان داشتند در آینده و سرنوشت و توسعه رشد اقتصادی استان موثر است.

هیچ دستگاهی حق ندارد نسبت به تولیدات فناورانه بی‌توجه باشد

رئیس جمهور گفت: نیاز جدی ایران اسلامی تولید، اشتغال آفرینی و دانش بنیانی است. کار تولیدی باید با قوت دنبال شود، شعار مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ چراغ راهی برای توسعه کشور است و باید مورد تاکید باشد.

او گفت: همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید توجه کنند که شرکت‌های دانش بنیان نباید دنبال سازمان‌ها بچرخند بلکه سازمان‌ها باید دنبال آنها باشند که کجا هستند و کجا تولید قابل عرضه دارند و همه حمایت‌های لازم را از آنها انجام دهند.
 
رئیس جمهور گفت: همه باید کمک کنند تا کار دانش بنیان در همه صنایع شکل بگیرد. باید کارها کیفیت هم پیدا کند. کار تولیدی باید در همه بخش‌ها با قدرت و قوت انجام شود و در زمینه ارزش افزوده هم همین گونه باید باشد مثلا در پالایشگاه سرخس، گوگرد با یک کار دانش بنیان به کود گوگرد تبدیل و ارزش افزوده پیدا کرده است.

مردم مهمترین مولفه قدرت در کشور هستند

رئیسی گفت:  باید بر امید مردم روز به روز افزوده شود چون مردم مهمترین مولفه قدرت در کشور هستند و نقش فعل و ترک فعل هر شخص و مدیری برای امیدآفرینی به مردم مهم است.

او گفت: بیشترین تحریم و محدودیت‌های جمهوری اسلامی ایران مربوط به صنایع نظامی بوده است و بیشترین پیشرفت در کشور نیز مربوط به حوزه هسته‌ای و نظامی است زیرا به رغم وجود تحریم، انگیزه و مدیریت در این بخش‌ها عالی بوده است.

موضوع زیارت برای دولت دارای اولویت و اهمیت است 

رئیس جمهور گفت: برای دولت، موضوع زیارت دارای اولویت و اهمیت است و در خراسان رضوی و مشهد برای زائران داخلی و خارجی برنامه ریزی خاصی می‌طلبد و باید برای زائران زیارت دلنشین همراه با آرامش را مهیا کنیم  و در این راه باید همه دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند.

رئیسی گفت: در خصوص اصلاح بافت پیرامونی حرم هم که محل حضور دلدادگان امام رضا(ع) است با همکاری و مشارکت مردم باید حرکت کرد و اختیارات لازم هم در این زمینه تفویض شده است.

تشکیل سازمان امور مهاجران در وزارت کشور

او گفت: مهاجران افغان در کشور ما مهمان هستند و سالهاست که در اقصی نقاط کشور حضور دارند و با مسائل مختلفی نظیر تحصیل و اشتغال مواجه هستند و اداره اتباع برای ساماندهی اتباع افغانستانی کافی نیست و نیاز به ساز و کار جدیدی بود لذا سازمان امور مهاجران به سرعت در وزارت کشور فعال می‌شود. 

رئیس جمهور گفت: ایرانیان خارج از کشور نیز مسئله مهم ما هستند اما شورای عالی ایرانیان ساز و کار خود را در این خصوص دنبال می‌کند.

دولت امیدآفرین

رئیسی گفت: دولت باید تحرک و امیدآفرینی خود را حفظ و افزایش دهد که با فعالیت و تلاش این مهم محقق می‌شود.

او گفت: امروز در این دولت مردم انتظار کوچکترین فساد، رشوه و پارتی بازی را ندارند و انتظار مردم دولت قانونمند، فساد ستیز و مردمی است و وقتی همه بدنه اداری دولت این حس را پذیرا باشند، فسادستیزی محقق می‌شود.

رئیس جمهور گفت: در شورای عالی زیارت سعی می‌کنم حضور داشته باشم و مشکلات خراسان رضوی را دنبال کنم.

ضرورت بازنگری در برنامه ریزی‌ها و تحول در زندگی
رئیسی گفت: در سال جدید آنچه برای همه آحاد ملت و به خصوص مسئولان در بخش های مختلف ضرورت دارد، بازنگری در برنامه ریزی‌ها و تحول در زندگی برای تبدیل به احسن حال در زندگی شخصی و اجتماعی است.

او گفت: باید رویکرد تحولی وجود داشته باشد، تحول شناختی مهم است، باید با شناسایی فرصت‌ها و با برنامه‌ریزی، تحول را ایجاد کرد که عزم و اراده جدید نیز باید ورود داشته باشد همچنین شناخت فرایندها و تحول فرایندها نیز ضروری است با فرایندهای فعلی تحول محقق نمی‌شود.

نظر شما