شناسهٔ خبر: 5324008 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ولایتی در دیدار با دبیرکل اجلاس سازمان های غیردولتی سیکا:

امنیت آسیا نقش تاثیرگذاری در معادلات جهانی دارد/ تاکید بر نقش مهم ایران در احیای جاده ابریشم

پکن - ایرنا - رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با دبیرکل اجلاس سازمان های غیردولتی سیکا در چین، از امنیت آسیا و همکاریهای اقتصادی و سیاسی کشورهای این قاره، به عنوان عاملی مهم و تاثیرگذار در معادلات جهانی نام برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «علی اکبر ولایتی» که به منظور شرکت در اولین اجلاس سازمان های غیردولتی سیکا روز شنبه به چین سفر کرده است، عصر شنبه با «لیو یو خه» دبیرکل این اجلاس دیدار و در خصوص همکاری کشورهای آسیایی و همچنین بررسی شرایط حاکم بر خاورمیانه و غرب آسیا، روابط دوجانبه و تلاش برای گسترش هر چه بیشتر تعاملات در حوزه های مطالعاتی و پژوهشی با وی گفت وگو کرد.

در این دیدار که «علی اصغر خاجی» سفیر ایران در چین، دکتر فروزش معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدی مشاور رئیس مرکز و تعدادی از مسئولان برگزاری اجلاس نیز حضور داشتند، «لیو یو خه» با ابراز خرسندی از این دیدار و حضور هیئت ایرانی در چین، جایگاه روابط دو کشور را برای منطقه و جهان بسیار مهم دانست و اظهار امیدواری کرد که با تلاش همه جانبه، زمینه گسترش روابط راهبردی و استراتژیک میان طرفین بیش از پیش فراهم گردد.

وی در همین ارتباط با اشاره به جایگاه و سوابق سیاسی و به ویژه موضوعات روابط خارجی ولایتی افزود: حضور شما به عنوان دیپلماتی کهنه کار در این اجلاس و تلاش برای ارتقا روابط دو کشور با سفری که 33 سال پیش به چین داشته اید، می تواند نقش موثری در منطقه به طور عام و روابط دوجانبه به طور خاص در پی داشته باشد.

این مقام چینی ادامه داد: ما شما را به عنوان دوست قدیمی ملت چین و فردی که برای توسعه روابط ایران و چین پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت کرده است، می شناسیم.

مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل نیز با تشکر از دعوت به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت حضور در اولین اجلاس نهادهای غیردولتی و مطالعاتی سیکا یادآور شد: حجم روابط دو کشور در زمینه های اقتصادی و همچنین توسعه روابط در دیگر زمینه ها و تعاملات جهانی و منطقه ای می تواند با تلاش مسئولان و دست اندرکاران دو کشور بیش از پیش افزایش یابد و تعاملات استراتژیک و راهبردی ایران و چین در بسیاری از موضوعات مفید و تاثیر گذار است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برخی از زمینه های گسترش این همکاری ها افزود: دو کشور در حوزه اقتصادی مکمل یکدیگر بوده و می توانند در حوزه سیاسی نیز به این شکل عمل نمایند و ایران به عنوان کشوری تاثیرگذار در خاورمیانه، غرب آسیا و شمال آفریقا و البته به عنوان کشوری که در بسیاری از موضوعات جهانی و بین المللی نقش آفرینی می کند، آمادگی همکاری در همه زمینه ها را دارا می باشد.

ولایتی همچنین به موضوع جاده ابریشم و نقش تاریخی ایران و چین هم اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به سابقه دیرینه و تاثیرگذار ایران در جاده ابریشم، ایفای نقش جمهوری اسلامی در طرحهای مربوط به احیا جاده ابریشم بسیار مهم بوده و می تواند بستر تعاملات و همکاری های بیشتر کشورهای این حوزه را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: موضوع این همکاری همچنین در ملاقات با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در تهران نیز تاکید شد و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز برنامه ها و مطالعات مناسبی را در خصوص این موضوع اجرا و برنامه ریزی کرده است.

مشاور مقام معظم رهبری در ادامه به برخی مشکلات موجود در منطقه و از جمله حضور گروه های تکفیری و تروریستی در کشورهایی همچون عراق، لبنان، سوریه و ...، و بررسی مسایل منطقه ای پرداخت.

دبیرکل اولین اجلاس سازمان های غیردولتی سیکا نیز در این خصوص گفت: چین همیشه در موضوعات مربوطه، موضعی کاملا شفاف اتخاذ کرده و دخالت خارجی در یمن و سوریه را محکوم کرده است.

وی یادآور شد: پکن اعتقاد دارد باید به تمامیت ارضی و منافع ملی مردم این کشورها احترام گذاشته شود و هرگونه خشونت و جنگ طلبی بر علیه این کشورها از دیدگاه چین محکوم است.

«لیو یو خه» همچنین بر ضرورت مذاکرات سازنده در حل بحران در کشورهای سوریه و عراق تاکید کرد و یادآور شد که سرنوشت یک کشور را باید مردم همان کشور برای خود ترسیم کنند.

ولایتی نیز با تاکید بر توقف بمباران و حمله به مردم یمن و جلوگیری از تجهیز گروه های افراطی و تروریستی در سوریه و عراق اظهار داشت: ایران و چین می توانند در این زمینه نیز همکاری های سازنده ای با یکدیگر داشته باشند و راهکارهای مناسبی برای برقراری صلح و خاتمه درگیریها ارائه دهند.

اولین اجلاس سالانه سازمان های غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو «سیکا» با عنوان «تعامل و تدابیر اعتمادسازی در آسیا» از روز دوشنبه هفته جاری (4 خرداد) به مدت دو روز در شهر پکن برگزار می شود و دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنار ملاقات های خود با برخی مقامات این کشور و همچنین بازدید از مراکز مطالعاتی و پژوهشی و برخی از بخش های اقتصادی ، در این اجلاس سخنرانی خواهد کرد.

حدود 200 نفر از اعضای دولت های عضو، سیاستمداران، مراکز غیردولتی و مطالعاتی، سفرای خارجی مقیم چین و کارشناسان در این اجلاس حضور خواهند داشت.

ایده برگزاری اولین اجلاس سالانه سازمان های غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو «سیکا» سال گذشته و در جریان برگزاری اجلاس سران سیکا در شانگهای که دکتر روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران هم در آن شرکت کرده بودند از سوی «شی جین پینگ»٬ رئیس جمهور چین مطرح و با استقبال کشورهای شرکت کننده روبه رو شد.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا)در اکتبر سال 1992 میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی نورسلطان نظربایف٬ رییس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دوجانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال 1996 به طور رسمی تشکیل شد.

نشست سران سیکا هر 4 سال یک بار برگزار می شود و در حال حاضر 22 عضو دارد.

ریاست اجلاس سیکا از سال 2014 تا 2016 در اختیار چین است و ایران٬ قزاقستان٬ افغانستان٬ پاکستان٬ کره جنوبی٬ چین٬ روسیه٬ هند٬ فلسطین٬ مغولستان٬ قرقیزستان٬ ازبکستان٬ تاجیکستان٬ جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای این سازمان هستند.

آساق*4*1597

نظر شما