شناسهٔ خبر: 53171231 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

گزارش/

NFT چیست؟ / رمزکلید یکتا؛ جدیدترین راه سرمایه‌گذاری

NFT یا رمزکلید یکتا نمادی ویژه است که غیرقابل مبادله یا معامله به شمار می‌رود. این فناوری می‌تواند آینده بازار سرمایه را دگرگون کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، این روزها نام NFT را بسیار شنیده‌ایم یا در شبکه‌های اجتماعی خبر فروش‌های میلیون دلاری NFT را دیده‌ایم با این حال هنوز ایده درستی از این نماد نداریم. NFT یا رمزکلید یکتا نوعی خاص از رمز رمزنگارانه است که نمادی منحصربه فرد به شمار می‌رود. بنابراین این رمزکلیدهای یکتا را نمی‌توان با یکدیگر معاوضه کرد. NFT با نام رمز غیرمثلی و رمز غیرقابل معاوضه نیز شناخته می‌شود. درواقع در تضاد با ارزهای رمزپایه مانند بیت‌کوین و دوج‌کوین است که ماهیتی قابل‌تعویض دارند. حال سوال اینجاست که رمزکلید یکتا ارزش پول یا تبلیغات گسترده‌ را دارد؟ برخی کارشناسان بر این باورند که NFT نیز مانند بسیاری از پدیده‌های دنیای دیجیتال به زودی افول می‌کند و از یادها می‌رود. این در حالی است که بعضی متخصصان معتقدند NFT می‌تواند نظام سرمایه‌گذاری را برای همیشه تغییر دهد.

نگاهی بر تاریخچه NFT

رمزکلید یکتا یک دارایی دیجیتال است و نمادی از اشیای دنیای واقعی مانند هنر، موسیقی، ویدئو و بازی به شمار می‌رود. این رمزکلیدهای یکتا اغلب از طریق ارزهای رمزنگاری شده به صورت آنلاین خرید و فروش می‌شوند و معمولا زیربنای آنها با استفاده از نرم‌افزاری کدگذاری می‌شود که برای رمزارزها به کار می‌رود. با وجود این که NFT از سال ۲۰۱۴ وجود داشته اما در حال حاضر به شهرت جهانی دست یافته و تبدیل به روشی محبوب برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتال شده‌اند. از نوامبر ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۱۷۴ میلیون دلار برای رمزکلیدهای یکتا هزینه شده است.

بیشتر بخوانید:

چین؛ ابرماینر جهان/کدام کشورها بزرگ‌ترین مزارع بیت کوین را دارند؟

NFT به طول کلی در نوع خود منحصربه فرد یا حداقل بسیار محدود هستند و کدهای شناسایی خاصی دارند. به گفته آری یو، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری یلو آمبرلا «NFTها در اصل کمبود دیجیتال ایجاد می‌کنند.» این ادعا در تضاد کامل با اکثر مخلوقات دیجیتال است که عرضه آنها همیشه بی‌نهایت بوده است. از نظر تئوری، قطع عرضه باید ارزش یک دارایی را براساس میزان تقاضای آن افزایش دهد. با این حال بسیاری از رمزکلیدهای یکتا، به خصوص در روزهای اول، آثار خلاق دیجیتالی بودند که در جای دیگری و به شکل دیگری وجود داشته‌اند، برای مثال ویدئو کلیپ‌های نمادین از بازی‌های لیگ بسکتبال یا نسخه‌ای از هنرهای دیجیتالی که پیش از این در اینستاگرام وجود داشته است.

مایک وینکلمن معروف به «بیپل»، هنرمند مشهوری در حوزه هنر دیجیتال است که معروف‌ترین رمزکلید یکتا را با نام «هر روز: ۵ هزار روز اول» ساخته است. این رمزکلید یکتا ترکیبی از ۵ هزار نقاشی است که با قیمت ۶۹.۳ میلیون دلار به فروش رفت. هر شخصی می‌تواند تصاویر به کار رفته در این رمزکلید یکتا را به صورت تک یا تمام کلاژ آن را به صورت رایگان و آنلاین ببیند. بنابراین سوالی که پیش می‌آید این است: چرا مردم حاضرند میلیون‌ها دلار هزینه چیزی کنند که به راحتی می‌توان از آن اسکرین شات گرفت یا دانلودش کرد؟

زیرا یک NFT به خریدار اجازه می‌دهد تا کالای اصلی را داشته باشد. علاوه‌بر این رمزکلید یکتا شامل احراز هویت داخلی است که نوعی مدرک مالکیت به شمار می‌رود. کلکسیون‌دارها برای این «حقوق دیجیتال» بیشتر از خود کالا ارزش قائل هستند.

تفاوت بین رمزکلید یکتا یا ارز دیجتال چیست؟

همانطور که گفته شد رمزکلید یکتا با استفاده از برنامه‌نویسی ارز دیجیتال ساخته می‌شود اما شباهت‌ این دو مفهوم دیجیتال در همین نقطه به پایان می‌رسد. پول فیزیکی و ارز دیجیتال قابل تعویض هستند، به این معنی که می‌توان آنها را با یکدیگر معامله یا مبادله کرد. همچنین ارزش آنها برابر است، یک دلار همیشه یک دلار ارزش دارد و یک بیت کوین برابر با یک بیت‌کوین دیگر است. قابلیت معاوضه ارز دیجیتال آن را به وسیله‌ای قابل‌اعتماد برای انجام تراکنش‌های روی بلاک‌چین تبدیل کرده است.

NFT متفاوت هستند، هر رمزکلید یکتا یک امضای دیجیتال دارد. بنابراین مبادله آنها با یکدیگر غیرممکن است. همچنین یک NFT با NFT دیگر برابر نیست. به عبارت دیگر رمزکلید یکتا غیرقابل تعویض است. برای مثال NFT ویدئو کلیپ از بازی بسکتبال برابر با NFT هر روز: ۵ هزار روز اول نیست. حتی یک NFT از ویدئو کلیپ از بازی بسکتبال با NFT ویدئو کلیپ دیگری از بسکتبال برابر نیست.

رمزکلید یکتا چگونه کار می‌کند؟

NFT روی یک بلاک‌چین وجود دارند. بلاک‌چین نوعی سیستم توزیع عمومی است که تراکنش‌ها را ثبت می‌کند. درواقع همان فرایند زیرساختی است که موجودیت ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند. رمزکلیدهای یکتا معمولا روی بلاک‌چین «اتریوم»، نوعی بیت‌کوین، نگهداری می‌شوند، البته بلاک‌چین‌های دیگر نیز از NFTها پشتیبانی می‌کنند. یک رمزکلید یکتا از اشیایی خلق می‌شود که شامل موارد ملموس و ناملموس است، برای مثال هنر، گیف‌ها، موسیقی، ویدئوهای ورزشی، اشیای کلکسیونی، آواتارهای مجازی و اسکین‌های بازی ویدئویی. حتی توئیت‌ها نیز می‌تواند به شکل NFT درآیند. جک دورسی یکی از بنیان‌گذاران توئیتر اولین توئیت خود را به شکل رمزکلید یکتا درآورد و به قیمت ۲.۹ میلیون دلار فروخت.

در اصل NFT به شکل اقلام فیزیکی کلکسیونی هستند اما به شکل دیجیتال. بنابراین به جای خرید یک تابلوی نقاشی رنگ روغن واقعی می‌توان یک فایل دیجیتال خرید. رمزکلیدهای یکتا از حقوق مالکیت انحصاری برخوردارند، به عبارت دیگر در یک زمان تنها می‌توانند یک مالک داشته باشند. داده‌های منحصر به فرد NFT تایید مالکیت و انتقال آن بین مالکان را آسان می‌کند. صاحب یا سازنده رمزکلید یکتا می‌تواند اطلاعات خاصی را نیز در داخل NFT ذخیره کند، برای مثال هنرمندان می‌توانند امضای خود را در فراداده‌های رمزکلید یکتا بگنجانند.

کاربرد NFT چیست؟

فناوری بلاک‌چین و رمزکلید یکتا فرصتی منحصر به فرد برای هنرمندان و تولیدکنندگان محتوا فراهم می‌کند تا از کالاهایش درآمدی به دست آورند. برای مثال هنرمندان برای کسب درآمد به گالری‌ها یا حراج‌ها متکی نیستند. درعوض می‌توانند آثار خود را به صورت مستقیم و به شکل NFT به مشتری بفروشند. این امر اجازه می‌دهد تا سود بیشتری به هنرمندان برسد. همچنین می‌توانند حق امتیاز را در NFTها برنامه‌نویسی کنند، بدین ترتیب هر بار که رمزکلید یکتا مالک جدید پیدا می‌کند، درصدی از فروش نصیب هنرمند اصلی می‌شود. این ویژگی برای هنرمندان بسیار کاربردی است چراکه این قشر معمولا پس از فروش اولیه آثار هنری خود هیچ درآمد دیگری از آن ندارند.

بیشتر بخوانید:

حمله سایبری به یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های فروش رمزارز/ سرقت ۳۴ میلیون دلار ارز دیجیتال

البته هنرمندان تنها افرادی نیستند که می‌توانند از طریق NFT درآمد کسب کنند، برندهایی مانند «چارمین» تولیدکننده دستمال توالت نیز رمزکلیدهای یکتایی را ساخته و به حراج گذاشتند و درآمد حاصل از آن را به خیریه اختصاص دادند.

چگونه رمزکلید یکتا بخرم؟

اگر قصد دارید کلکسیون NFT خود را درست کنید، ابتدا به چند آیتم کلیدی نیاز دارد. قدم اول خرید یک کیف پول دیجیتال است که به شما اجازه می‌دهد رمزکلیدهای یکتا و رمز ارزهای خود را در آن ذخیره کنید. همچنین نیاز به خرید رمز ارز دارید، نوع رمز ارزی که می‌خرید بسته رمز ارزی است که ارائه‌دهنده NFT می‌پذیرد. رمز ارز را می‌توان با استفاده از کارت بانکی از پلتفرم‌های معتبر خرید.

انتهای پیام/۴۰۲۱

نظر شما