شناسهٔ خبر: 53085018 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

آموزش مقاله نویسی و ویرایش تخصصی انواع مقالات علمی

قبل از نگارش مقالات تخصصی در هر زمینه ای، لزوم استفاده از بروزترین نکات آموزش مقاله نویسی و اصول آن احساس می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امروزه باز نشر دانش و ارائه تحلیل و تفسیر داده های به دست آمده از مهم ترین اهداف نویسندگان در نگارش مقالات علمی است. بسیاری از افرادی که برای اولین بار می خواهند اقدام به نوشتن مقاله نمایند، به آموزش مقاله نویسی در سطوح مختلف نیاز دارند. می دانیم که یک مقاله تجربیات، مشاهدات و نیز نظرات شخصی نویسنده را نیز شامل می شود. از این رو نویسنده برای بالا بردن سطح علمی نوشته خود لازم است که پیش از نگارش مقاله، آشنایی اولیه در مورد اصول و مفاهیم مقاله نویسی داشته باشد.

با این که نشریات و ژورنال های مختلف، هر کدام ساختار و استخوان بندی خاصی برای نگارش مقالات در نظر گرفته اند، اما طبق اصول آموزش مقاله نویسی لازم است بدانیم که هر مقاله علمی دارای یک ساختار کلی مشخص و تعریف شده ای است. در این بخش از آموزش مقاله نویسی قصد داریم تا به بیان نکاتی در مورد نگارش یک مقاله علمی بپردازیم. از این رو ابتدا به بیان خلاصه ای از اجزای تشکیل دهنده یک مقاله خواهیم پرداخت. در ادامه و پس از کسب آشنایی اولیه با اصول مقاله نویسی، سعی خواهیم کرد تا اصول ویرایش مقاله تخصصی را بیان کنیم.

 

آشنایی با اصول مقاله نویسی و اجزای تشکیل دهنده آن

یک مقاله علمی برخلاف نوشته های دیگری که معمولا در کتاب ها و انواع مجلات سرگرمی با آن ها رو به رو هستیم، دارای ساختار و چارچوب مشخصی است. در این قسمت از آموپزش مقاله نویسی به بیان نکاتی درباره ساختار و قالب کلی مقالات علمی می پردازیم.

اصلی ترین بخش یک مقاله که بیشترین توجه را نیز به خود جلب می کند، عنوان و موضوع مقاله است. در واقع این عنوان مقاله است که به توصیف درستی در باره تحقیق انجام شده اشاره می کند. لذا تاکید اساسی در آموزش مقاله نویسی، انتخاب مناسب ترین عنوان برای یک مقاله است.

دومین مرحله در نگارش یک مقاله علمی، نوشتن چکیده مقاله است. به صورت کلی در نگارش چکیده به بیان کلیاتی در مورد بیان مسئله، اهداف و نتیجه گیری مقاله پرداخته می شود. در واقع در نگارش چکیده مقاله از کوتاه ترین و ساده ترین جملات ممکن استفاده می نماییم.

مراحل بعدی در نگارش یک مقاله که لازم است در این قسمت از آموزش مقاله نویسی به آن ها اشاره نماییم عبارتند از:

  • نوشتن مقدمه مقاله

با یک مقدمه خوب می توان ایجاد جذابیت کرد. به این صورت که در ابتدا سوال اصلی تحقیق را مطرح کرده و در ادامه به بررسی مبانی و فرضیه های تحقیق می پردازیم.

  • روش تحقیق

در این بخش از آموزش مقاله نویسی، به جزئیاتی در مورد روش تحقیق اشاره می کنیم. از جمله نکاتی که در روش تحقیق لازم است تا به آنها اشاره نمود عبارتند از؛ معرفی جامعه مورد مطالعه، بیان شیوه های نمونه گیری، ابزارهای مورد استفاده در تحقیق ( پرسشنامه، مصاحبه و ... ) و شرح کوتاهی در مورد روش تحلیل داده های کمی و کیفی.

یکی دیگر از نکات مهم آموزش مقاله نویسی، آوردن گزارشی از نتایج و یافته های تحقیق است. به طور ویژه در نگارش انواع مقاله ها، سعی می شود که نتایج به دست آمده با پیش بینی های صورت گرفته، تطبیق داده شود. در آخر به استنباط های نهایی از موضوع می توان رسید.

آموزش مقاله نویسی و ویرایش تخصصی انواع مقالات علمی

در بخش نتیجه گیری تحقیق، به معرفی اقدامات صورت گرفته در طول تحقیق پرداخته می شود. نویسنده در این قسمت نکاتی را در مورد اهداف و تفاسیر داده های تحقیق به طور خلاصه بیان می کند. دست آخر و پس از پایان هر مقاله ای لازم است که به صورت دقیق لیستی از منابع مورد استفاده در نگارش مقاله آورده شود.

 

آشنایی با اصول اولیه مقاله نویسی

آموزش تخصصی نگارش چکیده مقاله

یکی از اصلی ترین بخش های یک مقاله که نیاز است نویسندگان در طول دوره های آموزش مقاله نویسی به آن توجه ویژه داشته باشند، آموزش نوشتن چکیده مقاله است. چکیده مقاله به صورت مختصر و مفید یک دید کلی در مورد اهداف و نتایج و روش انجام تحقیق در اختیار مخاطبان قرار می دهد. از این رو هر خواننده ای برای این که تصمیم بگیرید که خواندن مقاله را ادامه دهد یا نه، ابتدا به سراغ چکیده مقاله می رود. لذا در نوشتن چکیده مقاله لازم است که به نکات زیر توجه نمایید:

  • با این که چکیده در ابتدای مقاله آورده می شود، اما آخرین بخش است که باید نوشته شود. در واقع نویسنده برای نگارش چکیده مقاله لازم است تا یک دید کلی از موضوع و متن مقاله داشته باشد.
  • در نگارش چکیده مقاله، نباید هیچ گونه کپی برداری یا رونویسی از متن مقاله صورت بگیرد. به عبارتی آوردن نسخه رونویسی شده متن مقاله در قسمت چکیده مقاله کاری بس بیهوده است.
  • پس از چند بار خواندن دقیق متن مقاله اقدام به نگارش چکیده مقاله نمایید. چرا که با این کار ساختار کلی ساده شده ای از مقاله در ذهن شما ایجاد می شود. از طرفی با بازخوانی چند باره مقاله، به خوبی می توانید از کلمات کلیدی اصلی به کار رفته در مقاله آگاه شوید.

 

ویرایش مقاله تخصصی در آکادمی ویرایش ایران

یکی از نکاتی که باید در دوره های آموزش مقاله نویسی به آن توجه شود، نحوه ویرایش مقاله تخصصی پس از اتمام کار است. ویرایش مقاله تخصصی خود شامل دو مرحله است. مرحله اول شامل اقدامات پیش از ویرایش و انجام اقدامات ویرایشی مورد نیاز است. مرحله دوم بازخوانی دوباره متن است.

در ویرایش و بازخوانی انواع مقاله های علمی باید به نکات زیر توجه نمایید:

  • بررسی ساختار کلی مقاله و اطمینان از سازگاری متن نوشته شده با اهداف مورد پیش بینی
  • بررسی دقیق ساختار پاراگراف ها و جملات نوشته شده در متن مقاله
  • توجه به نوع نگارش و لحن به کار رفته در مقاله بسیار ضروری است. این که نوع نگارش شما رسمی است یا غیر رسمی ؟ آیا در تمام قسمت های مقاله از یک لحن استفاده شده است؟
  • بررسی صحت و درستی نقل قول ها و نیز شیوه صحیح رفرنس دهی در مقاله

آموزش مقاله نویسی و ویرایش تخصصی انواع مقالات علمی

ویرایش مقاله تخصصی

یکی از اصلی ترین مراحل مقاله نویسی، بازبینی و ویرایش مقاله نوشته شده است. آکادمی ویرایش ایران به عنوان تخصصی ترین مرکز آموزش مقاله نویسی، فعالیت های خود را در چند سال اخیر در حوزه ویرایش مقالات تخصصی گسترش داده است.

نظر شما