شناسهٔ خبر: 53048738 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

موافقت با کمک 200 میلیون دلاری به اوکراین

یک مقام دولت آمریکا شامگاه شنبه به وقت تهران از موافقت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با ارسال کمک جدید مالی به اوکراین در بحبوحه درگیری این کشور با روسیه خبر داد.

صاحب‌خبر -

یک مقام دولت آمریکا شامگاه شنبه به وقت تهران از موافقت « جو بایدن » رئیس جمهور آمریکا با ارسال کمک جدید مالی به اوکراین در بحبوحه درگیری این کشور با روسیه خبر داد.

 به گزارش منابع خبری،  یک مقام کاخ سفید که به نام وی اشاره‌ای نشده است به شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت: «بایدن اجازه ۲۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی جدید به اوکراین را داده است. اینک کل کمک‌های امنیتی ما به اوکراین از سال گذشته تاکنون به ۱.۲ میلیارد دلار می‌رسد.»

بر اساس این گزارش، سران کنگره امریکا در روزهای اخیر به توافق  برای کمک ۱۳.۶ میلیارد دلاری به اوکراین و متحدان اروپایی دست یافتند. رئیس‌ جمهور آمریکا، ابتدا تقاضای کمک ۱۰ میلیارد دلاری  به اوکراین کرده بود، اما با  حمایت دو حزب دموکرات و جمهوریخواه  این رقم را به ۱۳.۶ میلیارد دلار رساند.

 موافقت با کمک 200 میلیون دلاری به اوکراین

بایدن تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کرده و بخش تجاری و انرژی این کشور را هدف گرفته است.

روسیه درپی تداوم اقدامات دولت کی‌یف علیه ساکنین نواحی روس‌زبان شرق اوکراین و همچنین پاسخ منفی غربی‌ها به پیشنهادات ضمانت امنیتی روسیه به این کشورها، استقلال دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخته و در حمایت از آن‌ها «عملیات ویژه‌ای» را در اوکراین آغاز کرد که تا کنون ادامه دارد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه گفت، در صورت آماده بودن آمریکا، مذاکرات امنیتی می‌توانند ادامه پیدا کنند.

ریابکوف با اشاره به میسر بودن تداوم گفت‌وگوها با آمریکا گفت، مسکو همچنین برای بحث درباره معاهده «نیو استارت» نیز آمادگی دارد. وی با این حال متذکر شد، شرایط این گفت‌وگوها نسبت به قبل تفاوت زیادی دارند و «چشم‌انداز امنیتی کاملا تغییر کرده و اوضاع به‌شدت متفاوت است».

این دیپلمات روس در ادامه گفت، روسیه در زمینه ثبات راهبردی هیچ امتیازی به آمریکا نخواهد داد و به واشنگتن درباره برداشتن هرگونه گام سهل‌انگارانه در منطقه هشدار داد.

ریابکوف در ادامه بیان داشت، در حال حاضر آمریکا علیه روسیه جنگ تجاری به راه انداخته است و تصمیم «غیرقانونی» غربی‌ها برای بستن حریم هوایی خود بر روی هواپیماهای روسی را محکوم کرد.

نظر شما