شناسهٔ خبر: 53000606 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در دیدار با رئیس‌جمهور ازبکستان مطرح شد؛

تأکید شمخانی بر ضرورت فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حجم مبادلات تجاری میان ایران و ازبکستان، اتخاذ تمهیدات لازم برای فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی و ایجاد تسهیلات لازم در این زمینه را ضروری دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نورنیوز، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی که به تاشکند سفر کرده است؛ بعد از ظهر امروز با «شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهور ازبکستان دیدار و گفتگو کرد.

شمخانی در این دیدار با ابلاغ پیام گرم رئیس‌جمهور اسلامی ایران به «میرضیایف» و تبریک سی‌امین سالگرد استقلال کشور دوست و برادر ازبکستان آمادگی کشورمان را برای توسعه و تعمیق همه‌جانبه روابط اعلام کرد.

وی با اشاره به حجم مبادلات تجاری میان دو کشور، اتخاذ تمهیدات لازم برای فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی و ایجاد تسهیلات لازم در این زمینه را ضروری دانست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اظهار امیدواری کرد: امضای سند مهم همکاری‌های امنیتی میان دو کشور، زمینه موفقیت بیشتر برای غلبه بر تهدیدات مشترک را فراهم کند.

شمخانی در پایان از حمایت ازبکستان برای عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای تشکر و اظهار امیدواری کرد که این پشتیبانی تا قطعی شدن عضویت کشورمان ادامه یابد.

همچنین در این دیدار «شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهور ازبکستان نیز در سخنانی با ابلاغ سلام گرم خود به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، گفت: تسریع در فعال‌سازی محورهای همکاری مشترک که در ملاقات با جناب آقای رئیسی بر روی آن توافق کردیم از نظر ما بسیار حائز اهمیت است.

«ضیایف» با ابراز خرسندی در خصوص امضای سند همکاری‌های امنیتی میان ازبکستان و ایران، گفت: لازم است با افزایش ارتباط زمانبندی شده میان نهادهای امنیتی دو کشور، مفاد این سند به صورت دقیق پیگیری و اجرا شود.

وی گفت: همکاری ایران و ازبکستان برای ایجاد دالان‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای از طریق ترکمنستان و افغانستان تا آب‌های گرم جنوب ایران، واجد منافع اقتصادی قابل ملاحظه برای چهار کشور است.

رئیس‌جمهور ازبکستان با اشاره به شرایط حاکم بر افغانستان و ضرورت تلاش مضاعف همسایگان این کشور برای کاهش فشارهای معیشتی به مردم افزود: ایجاد دولت فراگیر در افغانستان می‌تواند گام مهمی در ایجاد صلح و ثبات در این کشور باشد.

نظر شما