شناسهٔ خبر: 52595440 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

پوتین: خواستار عدم گسترش ناتو به شرق هستیم

رییس جمهور روسیه با اشاره به اینکه کشورش خواستار عدم گسترش ناتو به کشورهای شرق اروپا و همچنین عدم استقرار سلاح های تهاجمی در مرزهای روسیه است، از بی اعتنایی طرف های غربی به دغدغه های امنیتی روسیه انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان اعلام کرد روسیه خواستار عدم گسترش ناتو به کشورهای شرق اروپاست.

در این نشست خبری مشترک که پس از دیدار پوتین و شولتز در مسکو برگزار شد، پوتین به خبرنگاران گفت: «خواسته ما این است که ناتو به سمت شرق گسترش نیابد و سلاح‌های تهاجمی در مرزهای روسیه مستقر نشود.»

وی ادامه داد: «باید پاسخ مناسبی به نگرانی‌های امنیتی روسیه داده شود و خواسته ما برای دریافت تضمین‌های امنیتی باید برآورده شود. پاسخ ایالات متحده و کشورهای غربی، خواسته‌های امنیتی روسیه را برآورده نکرده است.»

پوتین یادآور شد: «ایالات متحده و ناتو اصل تقسیم‌ناپذیری امنیت را به میل خود تفسر می‌کنند و روسیه نمی‌تواند چشم خود را به روی این مسئله ببندد.»

وی افزود: «ما نمی خواهیم جنگی در اروپا رخ دهد. بنابراین پیشنهادات امنیتی خود را ارائه کردیم، اما پاسخی متناسب با این پیشنهادات دریافت نکردیم.»

ولادیمیر پوتین همچنین در خصوص بازگشت تعدادی از یگان‌های روسی از مرز اوکراین اعلام کرد که شخصاً دستور کاهش تعداد نیروها در مرزهای روسیه-اوکراین را صادر کرده است، اما ادامه روند کاهش نیروها تنها به روسیه بستگی ندارد و مستلزم برآورده شدن خواسته‌های امنیتی روسیه از سوی طرف‌های غربی است.

اولاف شولتز صدراعظم آلمان نیز در خصوص اوضاع شرق اروپا اظهار داشت: «استقرار بیش از 100 هزار نیروی روسی در نزدیکی مرز اوکراین موجب نگرانی است. ما هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که امکان حل بحران وجود نداشته باشد. ما باید به دیپلماسی بازگردیم و گزینه جنگ را رد کنیم.»

وی ادامه داد: «هرگونه اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین پیامدهای وخیمی خواهد داشت و تنش‌زایی باید هرچه زودتر متوقف شود.»

صدراعظم آلمان مدعی شد: «ما و دیگر اعضای ناتو در حال همکاری برای برگزاری گفتگوهایی در زمینه امنیت جمعی [با روسیه] هستیم.»

مقامات برخی کشورهای عضو ناتو به‌ویژه آمریکا و انگلیس طی هفته‌های اخیر بارها مدعی شده‌اند که روسیه با استقرار ده‌ها هزار نیرو و تجهیزات نظامی سنگین در مرزهای خود با اوکراین در صدد اقدام نظامی علیه اوکراین است.

حتی تعدادی از کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس و نروژ با هدف اینکه شرایط منطقه را بحرانی جلوه دهند، از اتباع خود خواسته‌اند که در اسرع وقت خاک اوکراین را ترک کنند.

روسیه ضمن مردود خواندن اتهامات طرف‌های غربی تأکید کرده است که این آمریکا و دیگر اعضای ناتو هستند که با سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده خود تلاش می‌کنند که اوکراین را به‌سمت درگیری با روسیه سوق دهند.

روز سه‌شنبه 15 فوریه (26 بهمن‌ماه) روسیه از آغاز روند بازگشت بخشی از نظامیانش از مرز اوکراین به پایگاه‌های خود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مقامات وزارت دفاع روسیه در این خصوص گفت: «یگان‌هایی از مناطق جنوبی و غربی، مأموریت‌های خود را کامل کرده و از مسیرهای جاده‌ای و ریلی در حال بازگشت به پادگان‌های خود هستند.»

منبع: تسنیم

نظر شما