شناسهٔ خبر: 5258705 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

با امضای پیمانی

عقد «خواهرخواندگی» تهران و تفلیس بسته شد!

طی مراسمی با حضور محمدباقر قالیباف، شهردارد تهران، پیمان خواهرخوندگی تهران و تفلیس امضا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، محمدباقر قالیباف، طی سخنانی در مراسم امضای پیمان خواهرخوندگی تهران و تفلیس، اظهار داشت: این روزها ممکن است از رسانه‌ها این موضوع را زیاد بشنوید که تهران تحریم است و مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد اما مطمئن هستم وقتی شهر تهران را بازدید کردید، شاهد بودید که تهران شهری پویا و زنده  است و در مسیر پیشرفت و عدالت قرار دارد؛ البته این مسیر پیشرفت در سال‌های آینده حتما با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

 

وی خاطرنشان کرد: این موضوع زبانزد دوستان و دشمنان ما قرار دارد به نحوی که گاهی کسانی که از لحاظ سیاسی با ما در تعارض هستند نیز پس از سفر به تهران و بازگشت به کشور خود اقرار می‌کنند که تهران شهری مدرن و پیشرفته است.

 

قالیباف ادامه داد: دیروز پس از بازدید از نود و یکمین ایستگاه متروی تهران به مردم قول دادم که در سه سال آینده تعداد ایستگاه‌های متروی تهران به 200 ایستگاه افزایش پیدا کند. این در حالی است که چنین مسیری را نه در پاریس، نه لندن و نه در بسیاری از شهرهای پیشرفته پیدا نمی‌کنید.

 

شهردار تهران تصریح کرد: یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های قطعی ما همکاری با دیگر شهرهای دنیا است و البته که اولویت با کشورهایی است که سابقه تاریخی، فرهنگی و همسایگی با ما را دارند. از اینکه امروز این فرصت فراهم شده است که تفاهم نامه خواهرخواندگی بین تهران و تفلیس برای انسجام این همکاری امضا می‌شود نیز خوشحال هستیم.

 

وی با بیان اینکه تبلور همکاری بین دولت‌ها در همکاری جدی و عملی بین شهرهای بزرگ کشورها است، تاکید کرد: تهران تجربه خوبی در حوزه اجرای کارهای عمرانی، حمل و نقل، فضای سبز، محیط زیست، بازیافت زباله، ITS ترافیک و بافت فرسوده دارد که می‌تواند در این زمینه همکاری‌‌های نزدیکی را با تفلیس داشته باشد.

 

قالیباف تاکید کرد: آماده هستیم تا گرو‌ه‌های کارشناسی بعد از این تفاهم، کار طراحی و اجرای خود را در زمینه اولویت‌های شهر تفلیس آغاز کنند. به همین منظور پیشنهاد روشن من نیز این بود که یک گروه کارشناسی مشترک کارها را قطعی کرده و سپس همکاری‌های مشترک به قراردادی منجر شود تا ما نیز آماده اجرای آن قرارداد شویم.

 

وی عنوان داشت: در صورت انجام این هماهنگی‌ها یکی از ویژگی‌های کار ما این است که قول می‌دهیم پروژه‌ها را به سرعت اجرایی کنیم به نحوی که پروژه‌ها را در نصف زمانی که بقیه شرکت‌ها آماده اجرای پروژه هستند، اجرایی می‌کنیم.

 

شهردار تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که این سفر و امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی گشایشی جدی در همکاری‌های مشترک بین پایتخت‌های ایران و گرجستان شکل دهد.

 

داوید نارمانیان شهردار تفلیس نیز طی سخنانی در این دیدار با اشاره به ملاقات روز گذشته خود با رئیس شورای اسلامی شهر تهران و بازدید از مترو تهران، اظهار داشت: در این سفر با تجریبات تهران در زمینه توسعه فضای سبز آشنا شده و به خوبی می‌توانیم از این تجربیات استفاده کنیم. بر این اساس توافق کردیم که مسئولان فضای سبز شهرداری تهران سفری به گرجستان داشته و بتوانیم از تجربیات بسیار مهم آنها در تفلیس استفاده کنیم.

 

وی همچنین به بازدید خود از رصد خانه شهری تهران و پروژه‌های منطقه 22 پایتخت کشورمان اشاره کرد و گفت: مقرر شد طراحان و مهندسان این رصد خانه در آینده نزدیک به گرجستان سفر کرده و به شهرداری تفلیس برای راه اندازی چنین مرکزی کمک کنند.

 

نارمانیان با اشاره به وجود میراث فرهنگی غنی و زمینه‌های مساعد برای توسعه گردشگری میان تهران و تفلیس، عنوان کرد: برقراری پروازهای مستقیم بین تهران و تفلیس در آینده نزدیک می‌تواند شرایط مساعدی را برای رفت و آمد توریست‌ها ایجاد کند.

 

وی سفر هیئت گرجستانی به تهران را سفری پربار توصیف کرد و گفت: در جریان دیدارهای صورت گرفته،  شرایط سرمایه گذاری در گرجستان را مورد بررسی قرار داده و در این زمینه راهکارهایی را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد. همچنین راهکارهای آتی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه با شهردار تهران مورد بررسی قرار گرفت.

 

شهردار تفلیس در ادامه تفاهم نامه خواهرخواندگی را اساس همکاری‌های آتی تهران و تفلیس دانست و تاکید کرد که زمینه‌های همکاری مشترک میان دو شهر در آینده مشخص خواهد شد.

 

نارمانیا در پایان ضمن تقدیر از شهردار تهران، از قالیباف به صورت رسمی برای سفر به تفلیس دعوت کرد و گفت: همانطور که روز گذشته نود و یکمین ایستگاه متروی تهران را افتتاح کردیم، علاقه داریم تا در سفر شهردار تهران به تفلیس نیز یکی از پروژه‌های این شهر را مورد بهره برداری قرار دهیم.

نظر شما