شناسهٔ خبر: 52541001 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برگزاری نخستین همایش بین المللی باستان شناسی در جیرفت

رئیس دانشگاه جیرفت گفت: نخستین همایش بین المللی باستان شناسی و تاریخ حوزه فرهنگی هلیل رود به صورت مجازی آغاز و تا یک شنبه ۲۴ بهمن ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان -  حسین شکفته رئیس دانشگاه جیرفت در ابتدای این همایش ضمن گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: جیرفت قدیم بسیار وسیع‌تر از جیرفت فعلی بوده و تمام منطقۀ جنوب کرمان را تا خلیج فارس دربر می‌گرفته است این منطقه از ظرفیت‌های خدادادی بی نظیری برخوردار بوده است و این مهم باعث شده مورد توجه دنیا قرار گیرد.

او می‌گوید: جیرفت قدیم امروز به هفت شهرستان تبدیل شده است؛ منطقه‌ای با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد وجود ظرفیت‌های متعدد کشاورزی و همچنین تمدن چندین هزار ساله می‌بایست یکی از مناطق برخوردار کشور باشد، اما امروزه تناسبی بین پیشرفت و ظرفیت‌های آن وجود ندارد.

به گفته شکفته: باید به دنبال ثبت جهانی تپه‌های باستانی کنارصندل باشیم، با برگزاری این همایش و حضور باستان شناسان و تاثیر گذاران در این حوزه به دنبال ثبت جهانی تپه‌های باستانی کنارصدل بودیم که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا این همایش را به صورت مجازی برگزار شد و امیدواریم با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بتوانیم این مهم را به سرانجام برسانیم.

رئیس دانشگاه جیرفت گفت: متاسفانه آنگونه که باید از آثار، محوطه‌های باستانی و اشیاء تاریخی تمدن جیرفت حفاظت نمی‌شود و این مهم باید در دستور کار مسولان این امر قرار گیرد.

او می‌گوید: باید به هویت تمدن جیرفت و حوزه فرهنگی آن بالید وکم کاری در این حوزه قابل قبول نیست، زیرا شواهد به دست آمده از جیرفت نشان دهنده فرهنگ غنی ایران در گذشته است.

به گفته شکفته: در کنار حوزه باستانی می‌توان گردشگری را به صورت جدی دنبال کرد و این مهم باید با نگاه توسعه‌ای به منطقه دنبال شود.

رئیس دانشگاه جیرفت گفت: در این همایش پژوهشگرانی از کشور‌های ایتالیا، آمریکا، فرانسه و هند سخنرانی و مقاله خود را ارائه خواهند کرد.

ذبیح الله اعظمی نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر شناساندن تمدن جیرفت به دنیا گفت: دانشگاه جیرفت با برگزاری این همایش و حضور باستان شناسان گام مهمی در راستای شناساندن تمدن و فرهنگ غنی جیرفت برداشته است و این مهم با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید به سمت ثبت جهانی این میراث سوق داده شود.

او می‌گوید: تمدن و حوزه فرهنگی جیرفت بسیار غنی است و این ظرفیت باید به عنوان یک میراث گرانبها ارج نهاده شود.

به گفته اعظمی: در دنیا آثار باقیمانده یکصد ساله خود را به نحوی ارج می‌نهند که بسیاری از مردم برای بازدید آن‌ها به این کشور‌ها سفر می‌کنند و امروز تمدن بیش از پنج هزار ساله جیرفت به فراموشی سپرده شده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: هشت سال دفاع مقدس نیز یکی از مهمترین میراث‌های ارزشمند کشور است، باید این میراث را به جهانیان بشناسانیم و سردار بزرگ اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که متعلق به استان کرمان است باید به عنوان یکی از مهمترین داشته‌های کشور به آن بالید.

رضا صحت منش دبیر علمی نخستین همایش بین المللی باستان شناسی و تاریخ حوزه فرهنگی هلیل رود گفت: شروع فعالیت دانشگاه جیرفت به عنوان دانشگاهی جامع از یک دهه پیش، پنجره تازه‌ای به روی فعالیت علمی در حوزه جیرفت شناسی گشود و این امر به رشد کمی و کیفی پژوهش‌ها در حوزه علم، فرهنگ، تاریخ، باستان شناسی و مردم شناسی در حوزه هلیل رود انجامید.

او می‌گوید: قبل از تأسیس دانشگاه جیرفت سه همایش در حوزه باستان شناسی جیرفت، ذیل «حوزه فرهنگی هلیل رود» برگزار شد که برای معرفی و شناساندن این تمدن ملی و بین‌المللی به منطقه جیرفت بسیار موثر واقع شد که از مهمترین فعالیت‌های دانشگاه جیرفت، برگزاری چندین همایش در سطح ملی و بین المللی است که نه تنها زمینه را برای تبادل افکار و اندیشه‌های صاحب نظران حوزه تاریخ و باستان شناسی در منطقه فراهم کرد، بلکه موجب تحرک و پویایی مجموعه دانشگاه و رشد و اعتلای علم و فرهنگ منطقه نیز شد.

او می‌گوید: اولین همایش بین المللی باستان شناسی و تاریخ حوزه فرهنگی هلیل رود از اوایل سال جاری کلید خورد و پس از تصویب در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کسب مجوز بین المللی شروع به دریافت مقاله کرد.

دبیر علمی نخستین همایش بین المللی باستان شناسی و تاریخ حوزه فرهنگی هلیل رود گفت: بیش از ۱۰۷ مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از این تعداد حدود ۷۰ مقاله پذیرش شد که ۳۰ مقاله از این تعداد برای سخنرانی در همایش انتخاب شده است.

به گفته صحت منش: بعد از همایش مجموعه مقالات این همایش به چاپ خواهد رسید و در دسترس پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

دبیر علمی همایش گفت: نخستین همایش بین المللی باستان شناسی و تاریخ حوزه فرهنگی هلیل رود با حضور نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه دانشگاه و جمعی از اساتید، پژوهشگران و باستان شناسان داخلی و خارجی به صورت مجازی آغاز به کار کرد این همایش تا یک شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ادامه دارد.

به گفته صحت منش: علاقه مندان می‌توانند از طریق لینک زیر به همایش بپیوندد، ساعت برگزاری برنامه‌ها یک شنبه ۲۴ بهمن ساعت ۹ صبح تا ۱۷ می‌باشد.
https://www.skyroom.online/ch/jirooftuniweb/halilconf

انتهای پیام/س

نظر شما