شناسهٔ خبر: 52454375 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سخنگوی دولت در نشست خبری:

سود سهام عدالت تا پایان سال پرداخت می‌شود

طیبه بیات

سخنگوی دولت گفت: توزیع پرداخت سود سهام عدالت را تا پایان امسال خواهیم داشت و تا پیش از پایان اسفند ماه مبلغ سود سهام عدالت در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت صبح امروز (سه شنبه) در نشست خبری ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و ماه رجب، گفت: به طور خاص روز نیروی هوایی را به ویژه به دلاور مردان عرصه نیروی هوایی تبریک می گویم و سالروز ۱۹ بهمن ماه که مقام معظم رهبری از آن تحت عنوان «رزق لایحتسب» یاد می‌کنند را گرامی می‌دارم.

سود سهام عدالت تا پایان سال پرداخت می‌شود

وی با اشاره به اخبار خوش در ایام دهه فجر از ناحیه دولت، افزود: همانگونه که اعلام شد ان شاءالله توزیع پرداخت سود سهام عدالت را تا پایان امسال خواهیم داشت و تا پیش از پایان اسفند ماه مبلغ سود سهام عدالت در اختیار عزیزان قرار خواهد گرفت و امسال بیش از دو و نیم برابر بیشترین سودی است که تا کنون پرداخت شده است و به ازای هر سهام دار بین ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان سود پرداخت خواهد شد. اگر از گروه اول باشند که از ناحیه دولت پرداخت شده باشد، یک میلیون تومان هزینه سود خواهد بود.

سخنگوی دولت تصریح کرد:  روز گذشته نیز جلسه پروژه‌های آب رسانی در وزارت نیرو برگزار و پروژه آبرسانی به ۱۰ هزار روستا آغاز شد که جمعیت حدود ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار جامعه هدف را هدف گذاری کرده تا در مدت زمان ۳۰ ماه به نتیجه برسد. 

بهادری جهرمی بیان کرد: البته دیروز برخی از پروژه های به نتیجه رسیده نیز افتتاح شدند. برق رسانی به ۲۱۱ روستای کشور مورد بهره برداری قرار گرفت. تامین مولدهای برق خورشیدی قابل حمل برای خانواده های عشایر مورد نظر بود که بیش از ۱۰ هزار مورد در اختیار خانواده های عشایر قرار گرفت. 

وی افزود: امروز الحمدالله در حوزه شهری تقریبا صد درصد تامین برق داریم و در حوزه روستایی به حدود ۹ درصد تامین برق دست یافته‌ایم.

عملیات اجرایی ۴۸ طرح و پروژه بزرگ از ابتکارات دولت مردمی است

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: یکی از خبرهای خوب اقتصادی که با حضور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی آن آغاز شد، آغاز عملیات اجرایی ۴۸ طرح و پروژه بود که از ابتکارات دولت مردمی است. دولت به عنوان حامی و پشتیبان سعی دارد در اقتصاد نقش آفرینی کند و فعالان بخش خصوصی میدان دار رشد اقتصادی باشند. بارها اعلام کردم محوریت با خود مردم است و دولت سعی دارد به جایگاه درست و اصلی خود بازگردد. 

بهادری جهرمی اضافه کرد:  جلسات متعددی در طول این ماه ها با رئیس سازمان گمرک و سازمان بورس و ... برگزار  و موانع پیش روی پروژه ها مرتفع شده تا با حمایت دولت ۵۰۰ هزار میلیارد سرمایه گذاری اتفاق بیافتد. 

وی تاکید کرد: این پروژه ها گستردگی جغرافیایی دارند و یش‌بینی می شود از آن بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه حاصل خواهد شد که ۱۱ میلیارد دلار آن برای صادرات خواهد بود. این موارد بخشی از پروژه هایی است که دولت در حال طراحی با کمک بخش دولتی و خصوصی است و تلاش دولت رسیدن به سه برابر این مبلغ در سال آتی ست. این پروژه ها طبق پیش‌بینی منجر به ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل غیر مستقیم می شود. 

سخنگوی دولت ادامه داد: هرگز به منابع داخلی اکتفا نخواهد شد و تلاش دولت برای بهره مندی از منافع خارجی را به صورت نمونه در سفر به مسکو شاهد بوده اید.

احتمال حضور رئیس‌جمهور در مجمع سران اوپک گازی

بهادری جهرمی در رابطه با اینکه تا پایان سال رئیس جمهور چند سفر به خارج از کشور و با چه اهدافی خواهد داشت؟ گفت: دولت از هیچ فرصتی برای نقش آفرینی در اجلاس های جهانی و منطقه ای فروگذار نخواهد کرد. دیدارها و سفرهای دوجانبه ای در پیش خواهد بود، دعوت از رئیس‌جمهور برای شرکت در مجمع سران اوپک گازی صورت گرفته است و احتمال حضور رئیس جمهور وجود دارد.

وی در رابطه با قانون ممنوعیت خصوصی سازی، گفت: این قانون تنها مربوط به سواحل دریای شمال نیست و همزمان آزادسازی سواحل جنوبی هم پیگیری می شود و روز گذشته آزادسازی در سواحل قشم رقم خورد. خدا را شکر دستگاه های اجرای در راستای رهاسازی اقدامات خوب و موثری دارند. مشکلی از منظر مدیریتی به منظور رهاسازی ۶۰ متر حریم قانونی وجود ندارد. با همکاری دستگاه هایی که ویلاهای ساحلی را داشتند و با متولی بودن وزیر کشور، اقدامات بهره برداری شد.‌

انتظار سخنگو از رسانه‌ها؛ نظارت رسانه‌ای داشته باشید

سخنگوی دولت ادامه داد: از رسانه ها می خواهم در کنار نظارت مردمی نظارت رسانه ای را هم رقم بزنند و هر جا احساس می کنند نیاز به آزادسازی هست حتما گزارش دهند و ما و معاونت اجرایی رئیس جمهور آمادگی برای آزادسازی را داریم. 

بهادری جهرمی در رابطه با محدودیت های کرونایی و تدابیر دولت برای کنترل شیوع کرونا و عدم اجرای کنترل هوشمند، گفت: اخبار و تدابیر اتخاذ شده در ستاد کرونا به صورت منظم و هفتگی اعلام می شود. از همان ابتدای شناسایی «امیکرون» ستاد کرونا تدابیری را اتخاذ کرد اما باز هم تاکید می کنم نیازمند همراهی مردم هستیم، متاسفانه تزریق دوز سوم رضایت‌بخش نیست. در بحران کرونا مردم باید پا به پای دولت و مسئولان در میدان باشند. مصوبات لازم و ممنوعیت های لازم از ابتدا اتخاذ شده است. 

سلامت مردم اولویت دولت است

وی افزود: باید از تجارب دو سال گذشته و تأثیراتی که در اقتصاد و آموزش داشته‌ایم استفاده شود. ستاد کرونا بسیاری از تصمیم گیری ها را به ستادها و مسئولان استانی واگذار کرده و با توجه به شرایط منطقه صلاحیت ها واگذار شده است. تصمیم گیری ها در سطح ملی مانند اعتکاف و سایر تجمعات هم اعلام شد. در رابطه با راهپیمایی ۲۲ بهمن هم در شهرهای قرمز و نارنجی اتخاذ تصمیم شد. از ابتدا نشان داده‌ایم سلامت مردم اولویت دولت است. از مردم می خواهم تزریق دوز سوم را جدی بگیرند. اگر مسیر پیش‌بینی شده را با هم پیش رویم بر سویه‌های مختلف فائق خواهیم آمد.

نگرانی برای تامین ذخایر موجود در شب عید نداریم

سخنگوی دولت در رابطه با تدبیر دولت نسبت به افزایش قیمت برخی کالاها با توجه به نزدیکی به ایام شب عید، بیان کرد: برای میوه و کالاهای اساسی شب عید، تدابیر لازم در ستاد تنظیم بازار اتخاذ شد و سازمان تعاونی روستایی با همکاری سازمان میوه و تره بار شهرستان ها متولی تامین میوه شب عید شدند و هیچگونه نگرانی برای تامین ذخایر موجود در شب عید نداریم. نظام توزیع هم پا به پای این متولیان مدیریت شده پیش می رود. 

بهادری جهرمی افزود: از شهرداری تهران بخاطر همکاری سپاسگزاری می کنم. در حوزه توزیع و همچنین توزیع هوشمند شاهد همکاری های مستمر هستیم.‌ برنج ایرانی و خارجی در سامانه توزیع هوشمند به وفور موجود است و عزیزان می توانند تامین کنند و وزارت جهاد با تامین به فور کالا بازار را در زمان قابل قبول کنترل خواهد کرد و اجازه سوداگری نخواهد داد. 

توافق خوب با تضمین کافی قطعا در دسترس است

وی در رابطه با خبری که بامداد جمعه مبنی بر لغو برخی تحریم های آمریکا  منشر شد، گفت: هیچ تغییری در سیاست ایران اتفاق نیافتاده و نخواهد افتاد و توافق موقت در دستور کار ایران نیست و نخواهد بود. پیش از این هم اعلام کردیم توافق خوب با تضمین کافی قطعا در دسترس است و دولت ایران با جدیت مصمم است تا به نتیجه موثر برسد و طرف مقابل نیز باید در عرصه اقدام و عمل همین موارد را نشان دهد.‌

سخنگوی دولت در رابطه با اصلاحیه جدید دولت در خصوص بودجه ۱۴۰۱ و برنامه دولت برای حذف یارانه دهک های بالا، گفت: حذف یارانه دهک های پُردرآمد بسیار متأثر از شیوه یا نظام توزیع یارانه است. دهک های بالا حالا هم سهمی از یارانه ندارند. در توزیع یارانه نقدی دهک بندی خانواده های پردرآمد و کم درآمد باید به صورت مستمر به روز شود. ما تابع تصمیم نهایی مجلس خواهیم بود. 

برخی سخت‌شان است که دستاوردهای دولت را بگویند

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه «با توجه به اینکه این شائبه مطرح شد که دولت سیزدهم در افزایش فروش نفت نقشی نداشته و افزایش درآمد حاصل از فروش نفت صرفا حاصل رفتن ترامپ بوده است، به نظر شما نقش دولت سیزدهم در افزایش فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن چقدر بوده است؟» افزود: نمی دانم چرا برخی مستمر اصرار دارند همه چیز را به خارج از کشور ارتباط دهند. دولت ایالات متحده بیش از یکسال است تغییر کرده است و دولت گذشته هشت ماه پایانی خود را در دولت جدید آمریکا گذراند. اما شرایط فروش نفت و درآمدهای ارزی را دیدیم. اصرار بر نادیده گرفتن دستاوردهای مدیران خودمان نداشته باشیم. اگر جایی خوب عمل شد اعلام شود چرا که این آورده مثبت برای همه ایرانیان است.

وی تاکید کرد: وارادت واکسن را ببینید به چه میزان وارد کشور شده است، برخی سخت‌شان است که دستاوردهای دولت را بگویند سخت نیست، اشکالی ندارد اگر دستاوردی هست به زبان بیاورید نه اینکه آن را به خارج گره بزنید.

سخنگوی دولت در رابطه با گرانی های موجود در کشور و طرح انتقاداتی مبنی بر اینکه دولت این موارد را به مذاکرات گره زده است،از این رو تصمیمات اقتصادی دولت چیست؟ تاکید کرد: اینکه دولت اقتصاد خود را به مذاکرات گره نزده «اظهر من الشمس» است. اینکه دولت خود را منوط به یک حوزه نکند و درعین حال در حوزه مذاکرات هم پیش می رود، آثاری داشت که شاهد آن هستیم. ثبات در بازار ارز و فروش نفت و ... از همین آثار است. پا به پای لغو تحریم ها، خنثی سازی اثربخشی تحریم ها نیز در دستور کار دولت است. 

تورم «یک‌شبه» صفر نمی‌شود

بهادری‌جهرمی افزود: در ابتدای تشکیل دولت با تورم های ۶۰ درصدی مواجه بودیم و این یعنی بیماری مزمن ریشه دار. اگر انتظار داریم این تورم یک شبه صفر شود امکان پذیر نیست. درمان این بیماری نیازمند زمان است. ما هنوز بر مبنای بودجه ریزی دولت قبل پیش رفته ایم اما با این وجود کنترل بازار و مقابله با گران فروشی را با گذشته بررسی و نتیجه آن را در رسانه ها منعکس کنید. 

وی در رابطه با اجرای آزمایشی طرح سمیه بندی بنزین در کیش هم، تصریح کرد: پیش از این من و وزیر اقتصاد اعلام کردیم که این طرح قرار است به صورت پایلوت در کیش و قشم اجرا شود و آن زمان  نیز در مرحله برنامه ریزی های اجرایی بود. در همین زمینه برنامه ریزی های اجرایی متعددی صورت گرفت و زیر نظر وزارت اقتصاد و با همکاری وزارت نفت و دستگاه های مرتبط کار پیش خواهد رفت. 

سخنگوی دولت اضافه کرد: طراحی های اجرایی تقریبا کامل شده است، اما هنوز وارد مرحله اجرا در کیش هم نشده است و به صورت موردی تست هایی روی سامانه انجام شده است. اگر به اجرا برسد از سوی دستگاه های مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد. 

بهادری جهرمی در رابطه با طرح های نیمه تمام دولت دوازدهم و وعده رونمایی از آنها در ایام دهه فجر،بیان کرد: نمی دانم این قرار را چه کسانی اعلام کردند که پروژه های نیمه تمام دولت قبل قرار است در دهه فجر رونمایی شود. مسأله ای که بارها بیان شده این است که در طراحی و کلنگ زنی پروژه های جدید، نظر دولت توجه به پروژه های نیمه تمام گذشته است. 

وی افزود: اولویت دولت در طراحی پروژه ها، پرداختن به اولویت های سابق است نه اینکه بدون اولویت سنجی و طراحی نقشه دنبال تعریف پروژه جدید باشد. برخی پروژه ها در گذشته افتتاح شده بود، اما قابلیت بهره برداری نداشتند که در این دولت مورد توجه برای تکمیل و بهره برداری قرار گرفت.

سخنگوی دولت در رابطه با ناعدالتی در نظام پرداخت حقوق میان کارمندان دولت، گفت: دولت اهل شنیدن خواسته های به حق است. یکی از رویکردهای دولت شنیدن خواسته های به حق، آن هم با سرعت است تا در دستور کار و برنامه ریزی قرار گیرد. برای حل این خواسته های برحق و پاسخگویی به این نیازها نباید عجله و بخشی نگری کرد. باید با نگاه کلان و جامع و برنامه ریزی درست مشکل را برای همه و همیشه برطرف کرد. لایحه پیرامون این دغدغه ان شااالله به زودی آماده می‌شود و در دستور کار دولت قرار می‌گیرد.

بهادری جهرمی در رابطه با افزایش قیمت در کالاها، گفت: تنش آفرینی موردی در برخی از بازارها را در سالهای مختلف شاهد بودیم که واسطه های مختلفی مانند کمبود منابع و خشکسالی یا اخلال در شرایط نامناسب جوی داشت. مهم آن است که در این مقاطع و موارد دولت با جدیت و فوریت وارد می‌شود. برای مثال در زمینه سیب زمینی، وزارت جهاد با جدیت و فوری ورود کرد و با ایجاد وفور در بازار قیمت را کنترل کرد. در مصادیق موردی دولت با همین جدیت ورود خواهد کرد.

دولت بار مالی لایحه رتبه بندی را پذیرفت

سخنگوی دولت در رابطه با لایحه رتبه بندی معلمان و بار مالی مصوبه که از سوی مجلس به این لایحه اضافه شده است، گفت: در رابطه با اظهار نظر های مجلس من نباید پاسخگو باشم و گزارش مرکز پژوهش ها با پیشنهادهایی همراه بوده است. علی رغم اینکه این لایحه بدون کار کارشناسی در روزهای پایانی دولت قبل به مجلس تقدیم شده بود اما این دولت، با متن لایحه دولت قبل عیناً موافقت کرد و بار مالی آن را پذیرفت و باید دید و منتظر بود که مجلس چه راه حلی برای طراحی ساز و کار مناسب با پشتکار مناسب برای حل مشکلات معلمان عزیز تدبیر خواهد کرد.

بهادری جهرمی در رابطه با نقش اساتید دانشگاهی در توسعه پایدار و گزارشی از اخبار اخراج، بازنشستگی محمد فاضلی و بیژن اباذری و ... از سوی دولت سیزدهم، گفت: از روزنامه اعتماد خواهش می کنم عیناً توضیحات آقای محمد فاضلی را در صفحه اول همین روزنامه منتشر کنید تا ببینیم همه توان شنیدن حرف حق را داریم یا نه. 

نگاه دولت به دانشگاه سیاسی نیست

وی افزود: مسائل دانشگاهی تابع قوانین دانشگاهی، علمی و آموزشی است. خود فاضلی اعلام کرد این مسأله مربوط به دولت سابق بوده است و رئیس دانشگاه هم توضیحاتی بیان کرد که در این دولت تغییری صورت نگرفت و این پرونده هم در دستور کار وزارت علوم قرار نگرفته و در سطح دانشگاه با همان مدیریت سابق است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: نگاه دولت به دانشگاه سیاسی نیست بلکه علمی است و برخورد با جامعه دانشگاهیان از سوی دولت واضح است.

بهادری جهرمی در رابطه با اینکه چرا از محدودیت های سفت و سخت در مقابله با امیکرون خبری نیست، گفت: حتما به مصوبات ستاد کرونا مراجعه کنید پی می برید ستاد کرونا جلسه اضطراری داشت. قرنطینه های لازم و ... به تناسب شرایط پیش‌بینی شده است. شیوه محدودیت‌ها با بهره‌گیری از محدودیت‌های دو سال گذشته بود.‌ مردم استفاده از ماسک و تزریق واکسن را جدی بگیرند.‌

نظر شما