شناسهٔ خبر: 52378883 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نرگس آبیار:

الحاقات فیلم را به جای دیگری منتقل خواهیم کرد/ استقبال فعالان میراث‌فرهنگی شیراز

کار گردان فیلم سووشون گفت: من خودم فعال میراث فرهنگی هستم و سال‌ها برای سرزمین آبا و اجدادی خود تلاش کرده‌ام لذا به احترام مردم که نگران آسیب به عمارت باغ عفیف آباد هستند الحاقات را به جای دیگری منتقل خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - ساخت سازه با استفاده از بلوک و سیمان در باغ تاریخی عفیف آباد شیراز برای ساخت دکور فیلم «سوشون» واکنش‌هایی داشت.

کارگردان فیلم سووشون با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، ضمن اشاره به این‌که «سووشون» رمان شاخص سیمین دانشور و یکی از شاهکار‌های ادبی ایران است و حدود یک‌سال‌ونیم پیش "رایت" این کتاب را خریده تا براساس آن فیلمنامه بنویسد و سریالی بسازد، درباره ساخت دکور برای این سریال در باغ تاریخی عفیف‌آباد توضیح داد.

او گفت: علی‌رغم نظر گروه تولید که به‌صرفه نبود این سریال را در شهر شیراز کار کنیم و بهتر بود در تهران کار کنیم، اصرار کردم در شیراز این سریال ساخته شود، به خاطر آن‌که معماری و اتمسفر شیراز بتواند در سریال نشان داده و ثبت شود.

آبیار گفت: به نظرم، تهران و شهرک‌های سینمایی برای تهران قدیم ساخته شده و معماری شیراز بسیار متفاوت، عجیب و شگفت‌انگیز است و سریال سووشون که مالِ شیراز است باید در این شهر با بنا‌هایی متعلق به همان دوره، فیلمبرداری می‌شد.

آبیار گفت: شیراز معماری متفاوت و شگفت‌انگیزی دارد و به نظر من سریال سووشون که متعلق به مردم شیراز است باید در همین شهر و در بنا‌های متعلق به همان دوره فیلمبرداری شود. در نتیجه ما از بین باغ‌های شیراز، ضلع جنوبی باغ عفیف آباد را برای کار فیلمبرداری انتخاب کردیم تا بتوانیم به فیلمبرداری صحنه‌های مربوط به یک منزل مسکونی در این مکان بپردازیم.

او گفت: به دلیل بزرگ بودن فضا احتیاج به یک دیوار داشتیم که البته دیواری که درحال حاضر ساخته شده پِی ندارد و همچنین نیاز به وجود یک حوض داشتیم که با پلاستیک ضخیمی این حوض را ایجاد کرده و زیر آن را پوشانده‌ایم.

آبیار گفت: به پیشنهاد طراح صحنه و با کسب مجوز‌های لازم و رعایت نکات ضروری به منظور حفظ بنا قرار شد روی بنا را با پلاستیک و پارچه بپوشانیم و دو گوشواره ایجاد کنیم.

او گفت: این گوشواره بر روی اسکلت فلزی قرار دارد و با زمین یک متر و با دیوار بیست سانتی‌متر فاصله دارد و حتی اطراف این اسکلت را بلوک‌های سیمانی چسبانده‌اند. کارشناسان مختلفی از این طرح دیدن کردند و معتقد بودند که این طرح هیچ ضرر و آسیبی برای عمارت باغ عفیف آباد به دنبال ندارد.

آبیار گفت: اما من خودم فعال میراث فرهنگی هستم و سال‌ها برای سرزمین آبا و اجدادی خود تلاش کرده‌ام لذا به احترام مردم که نگران آسیب به عمارت باغ عفیف آباد هستند الحاقات را به جای دیگری منتقل خواهیم کرد.

او گفت: من فقط یک کارگردان هستم و این گروه مانند سازمانی است که هر کدام از این افراد وظایفی دارند. کسب مجوز و انجام نامه نگاری با ادارت مختلف و پیشبرد این مسایل برای ساخت بنا، الحاقات و دکور با گروه تولید است و کارگردان فقط می‌تواند نظر خود را در خصوص خواسته‌هایی که دارد بیان کند.

آبیار گفت: من امیدوارم با ساخت این سریال گوشه‌ای از تاریخ و فرهنگ غنی مردم شیراز و معماری شگفت انگیز بنا‌ها در این شهر را به مردم جهان بشناسیم. این کار نیاز به کمک و همدلی مردم شیراز دارد و امیدواریم این امر محقق شود.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس هم در این باره گفت: طی روز‌های اخیر تصاویر ساخت و ساز‌های باغ عفیف آباد جهت تهیه لوکیشن یک فیلم خاطر اهالی شیراز، دوستداران میراث فرهنگی و محافظان بنا‌های تاریخی این خاک را آزرد.

مسعود منیعاتی با اشاره به موج انتقاد‌ها به این اقدام، گفت: با کمال احترام و ارزش بسیار نسبت به نگاه‌های نگران همه عزیزان در سراسر ایران و شیراز طی صحبت‌ها و رایزنی‌هایی که از طرف انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس با عوامل تولید این فیلم و سرکار خانم آبیار صورت گرفت نتیجه بر آن شد که سازه‌های الحاقی آسیب رسان از این بنای تاریخی حذف شود و چنانچه قصدی بر دکور قابل حمل باشد با نظر متخصصان و دوستداران میراث فرهنگی شکل پذیرد.

منیعاتی خطاب به کارگردان این فیلم ، گفت: خانم آبیار شما نیز فرزند برومند و بانوی توانای همین خاک هستید و مسلما نمیتوان بر تلاش شما جهت معرفی هنرمندان و میراث این شهر به ویژه سیمین دانشور عزیز و اثر گرانبهای ایشان یعنی سووشون چشم پوشید.

او گفت: بسیار سپاسگزاریم که به دغدغه مردم این شهر و کشور اهمیت داده و بااعلام تصمیم بر حذف الحاقیات آسیب زا به دغدغه‌های علاقه‌مندان به آثار تاریخی و ملی پاسخ گفتید.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس گفت: قطعا این شهر، مردم و آثار تاریخی آن با قلب و رویی گشاده پذیرای شما، همراه و همدل عوامل در تهیه این اثر ارزشمند برای شیراز خواهند بود.

هشتم بهمن‌ماه امسال انتشار عکس‌هایی از ساخت و ساز‌های عجیب در باغ عفیف آباد واکنش‌های مختلفی به دنبال داشت که موید محسن‌نژاد سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فارس در واکنش به ساخت یک سازه در باغ تاریخی عفیف‌آباد، گفت: ساخت یک سازه در باغ تاریخی عفیف‌آباد شیراز برای ساخت یک فیلم سینمایی تاریخی و به صورت موقت است.

او همچنین عنوان کرده بود که این فیلم تاریخی بناست که در شان مردم شیراز باشد و به همین دلیل یکی از فضا‌هایی که در این مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد مجموعه باغ عفیف‌آباد است و این سازه به عمارت باغ عفیف‌آباد هیچ ضربه و آسیبی نمی‌زند بلکه به شکل قابل جابه جایی است و فاصله لازم هم با بنا رعایت شده است.

انتهای پیام/ 

نظر شما